نحوه ایجاد و نوشتن کمپین تبلیغاتی

10 نکته برای ارائه یک کمپین تبلیغاتی موثر نحوه ایجاد و نوشتن کمپین تبلیغاتی

در این مقاله از مدیرنو؛ به اصول ایجاد و راه اندازی کمپین تبلیغاتی موفق چیست می‌پردازیم و به ۱۵ راهکار اشاره خواهیم کرد. هر کمپین تبلیغاتی موفق باید هم از لحاظ هزینه هم از لحاظ مخاطبین تحت پوشش و هم تعداد مشتریانی که جذب می‌کند مثمر ثمر و مناسب باشد. اگر اصول کمپین های تبلیغاتی را به درستی اجرا کنید، میتواند یک سرمایه گذاری فوق العاده برای کسب و کار شما محسوب شود. درغیر اینصورت، تبلیغات ضعیف ، تنها منجر به اتلاف هزینه میشود.

درصورتیکه که در این زمینه نیاز به مشاوره دارید، به صفحه مشاوره تبلیغات و برندینگ مدیرنو مراجعه فرمایید.

کمپین تبلیغاتی چیست ؟

به گروهی از تبلیغات مشابه که بر اساس یک ایده منحصر به فرد ساخته شده‌اند و بر یک پیام واحد متمرکز شده‌اند، کمپین‌تبلیغاتی گفته می‌شود. یا از دیدگاه شهودی؛ مجموعه‌ای از تبلیغات با لحن یکپارچه.

چگونه می‌توان یک کمپین تبلیغاتی موفق ایجاد کرد؟

هیچ فرمول یا نسخه خاص و واحدی برای ایجاد و راه اندازی کمپین های تبلیغاتی وجود ندارد.

اگر بتوانید ارزش تبلیغات خود را بسنجید و اطمینان حاصل کنید که پیامتان به افراد مناسب می‌رسد، تاثیر تبلیغات شما فراتر از مرزهای قابل پیش بینی پیش می‌رود.

۱۵ گام برای راه اندازی و ایجاد کمپین های تبلیغاتی موفق

۱٫ مخاطب هدف خود را انتخاب کنید.

ابتدایی‌ترین اصل از اصول کمپین تبلیغاتی موفق ، مشخص کردن مخاطبین است.

وقتی بازار مناسبی را هدف قرار دهید، مشتریانی را خواهید یافت که به طور طبیعی تمایل به تعامل با برند و محصول شما دارند. در صورتی که شعاع تبلیغات را خیلی بزرگ کنید (تبلیغی برای همه بسازید)، احتمال اینکه در حجم زیاد تبلیغات دیده نشود، بسیار زیاد است.

یکی از راه‌هایی که به تبلیغ شما کمک می‌کند مخاطب مناسبی را هدف قرار دهد، مشخص کردن افرادیست که می‌خواهید پیامتان را ببیند. با ایجاد چنین تفکیکی در مخاطبین هدف می‌توانید بهترین پیام‌رسانی را با بهترین پلتفرم تبلیغاتی انتخاب کنید. تبلیغات باید بر اساس شخصیت خریداران شما ساخته شود.

 

۲٫ تحقیقات بازاریابی انجام دهید.

تحقیقات بازار بخش مهمی از اصول کمپین تبیلغاتی موفق است.

با استفاده از شخصیت های خریداران می‌توانید به سوالات کلیدی در مورد بازار هدف پاسخ دهید، مانند:

  • آن ها چند ساله هستند؟
  • آنها بیشتر وقت خود را صرف چه کاری می‌کنند؟
  • از چه پلتفرم های رسانه های اجتماعی استفاده می‌کنند؟
  • آیا آنها در مناطق حومه شهر، شهری یا روستایی زندگی می‌کنند؟

مشخص کردن اطلاعات بالا در مورد مخاطبان هدف می‌تواند به شما کمک کند به سؤالاتی مانند – تلویزیون یا تبلیغات محیطی؟ اینستاگرام یا لینکدین؟ بیلبورد یا اتوبوس؟ پاسخ دهید. با انجام چنین تحقیقاتی، در مورد چگونگی جلب نظر افراد هدف تبلیغاتتان بیشتر خواهید فهمید.

 

۳٫ پلتفرم مناسبی را برای کمپین تبلیغاتی انتخاب کنید.

تحقیقات بازاری که انجام میدهید، باید بینش و اطمینان لازم را برای انتخاب مؤثرترین پلتفرم برای دستیابی به مخاطبان هدف به شما بدهد.

همچنین باید تحقیقات تکمیلی در مورد هزینه‌ها، برگشت سرمایه و مزایای پلتفرم‌ها و روش‌های تبلیغاتی خاص انجام دهید.

ممکن است بعد از انجام تحقیقات متوجه شوید که استفاده از پلتفرم‌ها و روش‌های تبلیغاتی چندگانه حرکت مناسبی برای کمپین‌تبلیغاتی شما خواهد بود. مثلا: تبلیغات همزمان در رسانه‌های اجتماعی و موتورهای جستجوی گوگل. چنین ترکیبی در واقع یک استراتژی عالی برای ایجاد شبکه گسترده‌تری از اطلاع رسانی و امکان دستیابی به دستاوردهای بیشتری است.

 

۴٫ در مورد بودجه تصمیم بگیرید.

برای کمپین‌تبلیغاتی باید پول خرج کنید تا پول به دست آورید.

اختصاص چنین بودجه ای ممکن است دشوار باشد، بنابراین با تشریح شفاف موارد زیر، دستیابی به آنچه را که نیاز دارید آسانتر کنید:

  • کل بودجه مورد نیاز شما
  • نحوه تقسیم هزینه ها
  • بازگشت سرمایه پیش بینی شده (یا تاثیر تجاری)

باید برای هریک از این سوالات پاسخ های مناسب و قانع کننده ای داشته باشید. به عنوان مثال، در صورتیکه فقط بگویید “ما برای ایجاد و راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی گوگل به ده میلیون تومان نیاز داریم” به نظر قانع کننده نیست. تا اینکه بگویید: “ما می‌خواهیم یک سری تبلیغات در گوگل اجرا کنیم. در اینجا لیستی از کلمات کلیدی و کلیدواژه های مناسب و جستجوی ماهانه آنها آمده است.” با این پیش بینی ها، ما انتظار داریم در ماه آینده ۴۰۰ مخاطب جدید با هزینه کل ده میلیون تومان به دست آوریم.”

 

۵٫ پیامی قدرتمند بسازید.

تا اینجای اصول کمپین تبلیغاتی موفق ، شما مخاطبان هدف و پلتفرم مورد نظر خود را شناختید، اما هنوز مطمئن نیستید که چه پیامی را منتقل کنید تا بیشترین اثرگذاری را داشته باشد. در این مرحله باید در مورد هدف جامع کمپین‌تبلیغاتی خود برای الهام بخشیدن به تبلیغ فکر کنید.

هدف شما از تبلیغ چیست؟ آیا می‌خواهید مردم به فروشگاه شما بیایند یا از وب سایت شما بازدید کنند؟ آیا هدف فوری شما ثبت نام رایگان برای نرم افزار یا دانلود کتاب الکترونیکی است؟ در مورد پیام و اینکه چگونه می‌تواند به اهداف نهایی کمپین‌تبلیغاتی شما کمک کند، فکر کنید.

 

۶٫ مردم را وادار به صحبت کنید.

در حالی که پیام شما باید شامل هدف برند شما باشد و با اهداف بلندمدت بازاریابی مرتبط باشد، همچنین باید چیزی باشد که مردم به خاطر بسپارند. به همین دلیل است که: با تغییر بیشتر تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و حتی توییتر، بازاریابی برند باید در کوتاه ترین زمان به نقطه‌ای برسد تا علاقه مشتری و اشتراک‌گذاری اجتماعی را جلب کند.

اگر پیام شما (متن، تصویر یا ویدیو) بتواند کاربران را وادار به توقف، مشاهده و اشتراک گذاری محتوای شما با دوستان و آشنایان خود کند، شانس بسیار بیشتری برای ایجاد تعامل ارگانیک و هدایت ترافیک بیشتر به سایت خود دارید.

 

۷٫ تصمیم بگیرید که چه چیزی می‌سازید

کمپین‌تبلیغاتی شما می‌تواند آگاهی برند و آگاهی محصول را ایجاد کند، اما نه به طور همزمان.

در نتیجه، ارزش آن را دارد که در مورد اهداف تبلیغاتی خود برای ایجاد و راه اندازی کمپین های تبلیغاتی جدید فکر کنید. به عنوان مثال، اگر هدف آگاهی برند است، ممکن است بخواهید مجموعه ای از تبلیغات را در نظر بگیرید که داستانی را بیان و یا به مشتریان کمک می‌کند تا درباره آنچه که برند شما را منحصر به فرد می‌کند بیشتر بدانند.

پس هدف این است که در مدت زمان طولانی‌تری با مشتریان تعامل داشته تا به آنها کمک کنید از اولین باری که تبلیغ شما را می‌بینند تا تبدیل شدن به مشتری نهایی، با برند شما ارتباط برقرار کنند.

در حالت ایده آل، داستان برند شما به ایجاد یک رابطه بلندمدت و متقابل با مشتری کمک می‌کند.

در همین حال، تبلیغات آگاهی از محصول برای برجسته کردن محصولات یا خدمات جدید، فراخوان فروشهای فصلی یا کمک به انجام اقداماتی خاص از سوی مشتریان طراحی شده‌اند. آنها اغلب در دوره ای خاص و محدود هستند که در مدت زمان کمی اجرا می‌شوند.

 

۸٫ کمپین‌تبلیغاتی شما باید حاوی CTA باشد.

در حالی که ایجاد آگاهی برای موثر بودن تبلیغات بسیار مهم است، اما به تنهایی کافی نیست.

به همین دلیل است که تبلیغات شما به یک فراخوان برای اقدام (CTA) نیز نیاز داشته تا اطلاعاتی را در مورد کارهای بعدی در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد. در برخی موارد، مانند تبلیغی که در سایت شما منتشر می‌شود، CTA ممکن است ساده و مستقیم باشد. مانند “ثبت نام برای خبرنامه” یا “برای خرید همین حالا اینجا را کلیک کنید.”

اگر در شبکه های اجتماعی تبلیغ می‌کنید، ممکن است اقدام برای فروش فوری یا درخواست اطلاعات تماس از کاربر مشتریان را از شما دور کند. در چنین فضایی، CTA شما باید نامحسوس اما اثرگذار باشد.

به عنوان مثال، استفاده از جمله «برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید» می‌تواند مناسب تر باشد. در واقع، هدف این است که از تصور اینکه کاربران فکر کنند می‌خواهید به آنها بفروشید دور شده و در عوض، در صورت جذاب بودن CTA، مسیری را برای اطلاعات بیشتر فراهم می‌کنید. و اگر تبلیغ با کیفیتی ساخته باشید، کاربران را جذب و فروش را رقم بزنید.

 

۹٫ جزئیات را فراموش نکنید.

جزئیات همان پارامترهای کوچکی هستند که می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر روی کمپین‌تبلیغاتی شما داشته باشند.

تبلیغی برای کنسرت یا رویدادی که شرکت شما اسپانسر یا میزبان آن است در نظر بگیرید. اقدام های اولیه را انجام دادید: بازار مناسب را شناسایی کردید، یک پیام عالی خلق کردید و یک CTA ایجاد کردید که اقدام مشتری را نیز هدایت می‌کند.

ولی… آگهی شما مکان یا زمان وقوع رویداد را ذکر نممی‌کند.

مطمئناً، مشتریان می‌توانند روی لینک وب‌سایت شما کلیک کرده و مشخصات آن را ببینند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این مرحله را انجام دهند. به زبان ساده، وقتی نوبت به ایجاد یک تبلیغ عالی می‌رسد، به تبلیغاتی با تصویر بزرگ نیاز دارید که از نظر بصری جذاب، از نظر محتوا غنی و جذاب باشند، اما بررسی مجدد آن به همان اندازه حیاتی است.

 

۱۰٫ استفاده از تبلیغات آزمایشی

قبل از ایجاد و راه اندازی کامل کمپین تبلیغاتی ، ارزش آن را دارد که تبلیغی را در سطح و مقیاس کوچک امتحان کنید.

دلیل این امر این است که: همه طرح های تبلیغاتی آنقدر که در ذهن شما جذاب هستند، روی صفحه نمایش عالی به نظر نمی‌رسند. با ایجاد ماکت‌های اولیه، می‌توانید ببینید چه چیزی درست کار می‌کند، چه چیزی خوب نیست و چه چیزی باید بهبود یابد.

 

۱۱٫ توسعه دارایی های خلاق

متن تبلیغ چه برای یک آگهی گوگل نوشته شده باشد چه برای یک صفحه فرود پر زرق و برق در سایت شما، به دارایی های خلاقانه نیاز دارند. به احتمال زیاد، بیشتر تبلیغاتی که اجرا می‌کنید به یک یا چند مورد زیر نیاز دارند:

  • محتوا کوتاه و تبلیغاتی (برای تبلیغات تصویری و تبلیغات آنلاین)
  • محتوا طولانی (برای اسکریپت های ویدئویی)
  • عکس (برای تبلیغات آنلاین)
  • تصاویر و یا انیمیشن های سفارشی طراحی شده (برای تبلیغات آنلاین و تبلیغات ویدیویی)
  • ویدئو (برای تبلیغات ویدئویی)
  • GIF (برای تبلیغات آنلاین)

استفاده از همه این دارایی ها دریک کمپین‌تبلیغاتی می‌توانند بسیار زیاد باشند، و نیازی هم نیست در همه این زمینه ها متخصص باشید. می‌توانید با استفاده از متخصصان برون سازمانی (فریلنسرها)، چنین خدماتی را برای کمپین‌تبلیغاتی خود فراهم کنید.

 

۱۲٫ شاخص های اندازه گیری و پیگیری موفقیت را تنظیم کنید.

اینکه هدف نهایی کمپین‌تبلیغاتی شما لایک صفحه، خرید آنلاین یا استفاده از کدهای تبلیغاتی باشد یا نه خیلی مهم نیست، قبل از راه اندازی و ایجاد کمپین تبلیغاتی باید به دو سوال پاسخ دهید:

  • وجود چه دستاوردی نشانه موفق بودن تبلیغ است؟
  • موفقیت را چگونه اندازه گیری می‌کنیم؟

شما قبلاً در مرحله ۷ به هدف تبلیغات خود فکر کرده اید، بنابراین اکنون با تنظیم ردیابی تبلیغات مناسب، انتظارات کمپین‌تبلیغاتی خود را مشخص کنید. اگر به صورت آنلاین تبلیغ می‌کنید، به احتمال زیاد پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنید – مانند اینستاگرام، گوگل یا لینکدین – دارای یک پلت فرم مدیریت و ردیابی تبلیغات است که به شما این امکان را می‌دهد تا ببینید تبلیغات شما چقدر تعامل داشته است و هزینه آنها چقدر است.

 

۱۳٫ تبلیغ خود را راه اندازی کنید.

در نهایت باید تبلیغتان را برای دیدن مخاطبان و مشتریان احتمالی راه اندازی کنید.

نیازی به گفتن نیست که روند ایجاد و راه اندازی کمپین های تبلیغاتی در گوگل با اینستاگرام متفاوت است. به عبارتی هر کانال و ابزار تبلیغاتی اصول و قواعد خاص خودش را دارد و همانطور که پیش تر گفته شد؛ علاوه بر شناخت مخاطبان باید از رویه های کاری کانالهای تبلیغاتی نیز با خبر بوده و کارکرد آنها را بشناسید.

 

۱۴٫ پیگیری و تجزیه و تحلیل عملکرد

از آنجایی که تحلیل نتایج در برخی کانالها مثل؛ حمل و نقل، تلویزیون، محیطی و … می‌تواند دشوار باشد، ممکن است نیاز باشد روندهای عمومی کسب و کار، تغییر در فروش یا درآمد و حتی تاثیر در تعامل با رسانه های اجتماعی برای سنجش موفقیت نگاه کنید.

برای تبلیغات آنلاین، این فرآیند کمی ساده تر است. نتایج بلافاصله شروع به نمایش می‌کنند، بنابراین می‌توانید ببینید که تبلیغات شما فوراً و در طول زمان چقدر خوب عمل می‌کند. به دو گروه تبیلغات باید توجه ویژه ای داشته باشید: به تبلیغاتی که با هزینه کم تعداد زیادی را به ارمغان می‌آورند و همینطور تبلیغاتی که هزینه زیادی دارند اما عملکرد خوبی ندارند.

 

۱۵٫ تغییرات لازم زا ایجاد و روند را تکرار کنید.

هنگامی که کمپین‌تبلیغاتی شما به پایان رسید (یا کمپین آنلاین در حال انجام )، آموخته های خود را در نظر بگیرید و آنها را در تبلیغات بعدی خود اعمال کنید.

به عنوان مثال، تبلیغات آنلاین بلند بدتر از تبلیغاتی از تبلیغات کوتاه است، یا اینکه اینستاگرام بازدهی لازم را برای شما ندارد. برای تقویت کمپین‌تبلیغاتی شرکت خود، به سمت تکرار ابزارها و روشهای کاربردی متمایل شده و از آنچه که کارساز نیست کنار دست بردارید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد اصول کمپین تبلیغاتی موفق را در ۱۵ گام شرح دهیم. برای به دست آوردن نتایج بهتر باید هر مرحله را، متناسب با سازمان خود به اجرا در آوردید. و بازخوردهای دریافتی را جهت اجرای تغییرات لازم به کار بگیرید. اجرای تمامی مراحل ۱۵گانه برای ایجاد و راه اندازی کمپین تبلیغاتی موفق می‌تواند خروجی کسب و کار شما را به شدت بهبود دهد.

جهت دریافت مشاوره در رابطه با اصول کمپین تبلیغاتی موفق به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید.

و یا با ما در ارتباط باشید.

منبع: hubspot و هیئت تحریریه مدیرنو

پیشنهاد مطالعه:

اگر این مقاله برایتان مفید بود، با ارسال آن برای دوستانتان، قدم موثری در بهبود سطح کلی جامعه خواهید برداشت.

برچسب ها: اصول راه اندازی و ایجاد کمپین تبلیغاتی موفق

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…