بهترین هدیه به مشتری

بهترین هدیه به مشتری

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دادن هدیه به مشتری اینکه بهترین هدیه به مشتری چیست می‌پردازیم. شما می‌توانید با هدایای تبلیغاتی خلاقانه و خاص هدایای فراموش نشدنی به مشتری بدهید. اهمیت هدیه‌ای که به مشتری خود می‌دهید را هنگامی متوجه خواهید شد که مشتری برایتان مشتری می‌آورد. این روش بازاریابی بهترین و ماندگارترین و گاهی اوقات کم هزینه‌ترین روش برای فروختن هرچه بیشتر محصولاتتان است.

مشتری‌ای که برای شما مشتری می‌آورد، هدیه ایست که خودتان به خودتان می‌دهید. اما آیا دادن هر هدیه ای به هر مشتری و خریداری باعث می‌شود ما و محصولاتمان محبوب‌تر شویم؟ هرگز چنین اشتباهی را نکنید. نوع هدیه دادن شما به مشتری بسیار مهم است و اگر یک هدیه بسیار گران قیمت را به روش نادرست به مشتری دهید ممکن است هیچ تأثیر قابل‌توجه ای بر کسب و کارتان نگذارد.

بهترین هدیه به مشتری

  • انواع مشتری
  • تخفیف غیرمنتظره به مشتری
  • روز مشتری
  • تقویم اثرگذار

 

به‌طورکلی مشتریان را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

۱٫ مشتری راضی

مشتری‌ای که تمام انتظاراتش را برآورده کنیم از ما و محصولاتمان راضی است و معمولاً به ما وفادار می‌ماند. اما همیشه این خطر وجود دارد که رقبا او را از ما بگیرند.

۲٫ مشتری ناراضی

آنچه از ما و یا محصولاتمان انتظار داشته را نتوانسته‌ایم برآورده کنیم. بنابراین بسیار ناراضی است و نه تنها برنمی‌گردد بلکه دیگران را نیز از خریدن محصولاتتان منصرف خواهد کرد.

۳٫ مشتری خشنود

نه تنها انتظاراتش را برآورده کرده‌ایم بلکه چیزی فرای انتظارش به او داده‌ایم. چنین مشتری‌ای همیشه به ما وفادار می‌ماند و تا می‌تواند برایمان مشتری می‌آورد.

من از روش هدیه دادن به مشتری در کسب و کارم استفاده کرده و نتیجه گرفته‌ام. بسیار حس خوبیست هنگامی‌که تلفن محل کارتان زنگ می‌خورد و یک خریدار به شما می‌گوید از طرف مشتری‌تان تماس گرفته و درخواست همکاری دارد.

پس مجدداً تأکید می‌کنم: مشتری‌ای که برایتان مشتری می‌آورد، هدیه ایست که خودتان به خودتان می‌دهید.

پیشنهاد مطالعه: ۷ ترفند روانشناسی برای ورود به ذهن مشتری

بهترین هدیه به مشتری

هدیه به مشتری که او را شگفت زده کند

و اما چه هدیه هایی را به مشتری هایمان بدهیم که آنها را شگفت‌زده نموده و کاری کند که برایمان مشتری بیاورند؟

روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که من در اینجا به ۳ روش اشاره می‌کنم:

۱٫ تخفیف غیرمنتظره به مشتری به‌عنوان پاداش بدهید.

من هر وقت از این روش استفاده کرده‌ام اولین چیزی که در مشتری مشاهده نموده‌ام شادی و تحیر است. آنها باورشان نمی‌شود که شما چنین کاری را انجام می‌دهید. به همین علت این هدیه شمارا همه‌جا جار خواهند زد.

فرض کنید یک محصول را به‌طور مثال چهار میلیون تومان به مشتری فروخته‌اید. چند روز پس از تحویل کالا شما نزد مشتری می‌روید و ابتدا از میزان رضایتش از محصول خریداری شده می‌پرسید. سپس به او می‌گویید هنگامی‌که می‌خواستید با واردکننده و یا تأمین کننده مواد اولیه تسویه حساب کنید توانسته‌اید از او تخفیف قابل‌توجه ای بگیرید و اکنون می‌خواهید این تخفیف را با او سهیم شوید و به‌طور مثال یک چک سیصد هزارتومانی را به‌عنوان هدیه تقدیم می‌کنید.

این کار فوق‌العاده برای خریداران ارزشمند است. چراکه آنها حسن نیت شمارا در کار می‌بینند و متوجه می‌شوند با کسی معامله نکرده‌اند که فقط به فکر فروختن باشد.

نکته:

بهتر است در فروش‌های بزرگ از این روش استفاده کنید تا مبلغ پاداش چشمگیر بوده و از سود خودتان هم چیزی برایتان بماند. البته به شما قول می‌دهم نتیجه‌ای که از این روش می‌گیرید بسیار بیشتر از مبلغ پرداختی‌تان می‌باشد. اگر هم مشتری در دسترس نیست که حضوراً مراجعه کنید با تماس تلفنی موضوع را به او بگویید و چک را برایش بفرستید.

پیشنهاد مطالعه: ۱۰ نکته ی کاربردی در یک مذاکره تلفنی موفق

سعی کنید از چک و یا پول نقد استفاده کنید. مبلغ هدیه را به حسابشان واریز نکنید که تأثیر بیشتری برایشان داشته باشد. با این کار آن پاکت چک و یا پول دقیقاً در ذهن مشتری تداعی کننده یک هدیه ارزشمند است. پس حتماً از این روش در فروش‌هایی که می‌توانید، استفاده کنید که با این کار مشتریانتان شگفت‌زده شده و شمارا بسیار بیشتر دوست خواهند داشت.

خودتان را جای آن مشتری بگذارید. اگر کسی چنین هدیه غیر منتظره ای به شما بدهد آیا حاضرید او را کنار گذاشته و با یک شخص دیگر کار کنید؟ آیا از همکاران و دوستانتان اگر کسی به چنین محصولی نیاز داشت او را به این فروشنده معرفی نمی‌کنید؟

 

۲٫ روز مشتری داشته باشید!

بنا به نوع کسب و کارتان می‌توانید هر فصل، هر شش ماه، و یا حداقل هر سال یک روز را در تقویم خود به‌عنوان روز مشتری انتخاب کرده و در این روز برای مشتریانتان یک هدیه ارزشمند به همراه یک نامه تشکر بفرستید.

در نامه‌ای که می‌فرستید حتماً دلیل این هدیه را شرح دهید. آنها را از روز مشتری باخبر سازید. از مشتریانتان به خاطر اینکه با شما کار می‌کنند تشکر کنید. همراه نامه یک کوپن تخفیف خوب برای مشتری و یک کوپن تخفیف کمتر برای یکی از آشنایان او قرار دهید. بگویید که تا یک هفته آینده او و یک همراهش می‌تواند محصولات شمارا با ارائه این کوپن تخفیف خریداری کرده و از مزایای روز مشتری بهره‌مند گردد.

مشتری وقتی می‌بیند برای شما و کسب‌وکارتان اهمیت به‌خصوصی دارد و یک روز را به نام آنها نام‌گذاری کرده و برایشان حتی اگر مدت‌هاست از شما خرید نکرده‌اند، ارزش قائلید، بسیار راضی و خوشنود می‌شود و اگر تخفیف تان وسوسه کننده بوده یا نیاز به محصول شما داشت حتماً از شما خرید می‌کند. حتی اگر به‌زودی از شما خرید نکرد، بازهم شما در ذهن او ماندگار شده و برای خریدهای آتی اولین انتخاب او خواهید بود. کوپن تخفیفی هم که برای یکی از آشنایانش می‌فرستید باعث می‌شود دیگران را از وجود چنین کسب و کاری و فرصت خوبی که ایجاد کرده‌اید باخبر کند.

حتماً برای تمامی مشتریانتان اهمیت ویژه‌ای قائل شوید حتی آنهایی که مدت‌هاست از شما خرید نکرده‌اند، تا بتوانید خود را در ذهن مشتری ماندگار کنید.

چه بسیارند کسب‌وکارهایی که فقط برای فروختن محصولاتشان سراغ مشتری می‌روند و در تقویم خود هیچ برنامه‌ای برای خوشحال کردن و قدردانی از خریدارانشان پیش‌بینی نمی‌کنند. برای اینکه موفق‌تر شوید شما اشتباه این شرکت‌ها را مرتکب نشده و همیشه یک کار غیرمنتظره و ارزشمند برای مشتریانتان انجام دهید.

 

۳٫ تقویم اثرگذار را فراموش نکنید

حتماً دیده‌اید که در نزدیکی ایام نوروز بازار هدایای تبلیغاتی بسیار داغ است. شرکت‌ها از تقویم‌های رومیزی و دیواری، سررسید و هدایایی نظیر این به مشتریانشان هدیه می‌دهند. اما آیا این روش که در مقیاس بزرگ هزینه زیادی را هم به شرکت تحمیل می‌کند می‌تواند آن‌قدر که باید، اثرگذار باشد؟ از طرف دیگر، اگر یک سال از این نوع هدایا به مشتریان ندهید گاهاً با اعتراض آنها مواجه می‌شوید، چون انتظار گرفتن چنین هدیه‌ای را از طرف شما می‌کشند.

حال ببینیم چگونه می‌توانیم از هدیه‌ای استفاده کنیم که هم انتظار مشتری برآورده شود و هم پیام تبلیغاتی و اثرگذاری ما را بیشتر به مشتری خاطرنشان کند و صرفاً یک تقویم دیواری یا رومیزی با آرم و شعار شرکت نباشد. زیرا این نوع تبلیغات به علت تکرار زیاد اثر خود را ازدست‌داده است. برای اینکه بتوانیم از این هدیه، یک تبلیغ اثرگذار به وجود بیاورید بهتر است تقویم‌هایی طراحی کنید که روی آن روزهای خاصی را به‌عنوان روز خدمات رایگان مشخص نمایید.

به‌عنوان‌مثال:

اگر دوربین مداربسته می‌فروشید، می‌توانید در این روزها به‌طور رایگان به سیستم‌های ایمنی مشتریان سرزده و تمام موارد را چک کنید. اگر ایرادی داشت آنرا برایشان برطرف کنید. اگر سیستم‌های اطفاء حریق، سیستم گرمایشی یا سرمایشی و یا خودرو یا هر نوع محصولی که می‌فروشید نیاز به خدمات پس از فروش هم دارد حتماً از این روش استفاده کنید. فکر کنید چقدر برای مشتری ارزشمند است وقتی قبل از شروع سرما با او تماس بگیرید و بگویید: طبق تقویم روی دیوارتان پس‌فردا روز خدمات رایگان است. یا کارشناسان شرکت جهت چک کردن سیستم گرمایشی شما خدمت می‌رسند تا زمستان گرمی را برایتان به ارمغان بیاوریم.

چنین تبلیغاتی فوق‌العاده در ذهن مشتری اثر مثبت می‌گذارد. باعث می‌شود از خوبی‌های کار با شما همه‌جا صحبت کند و دوستان و آشنایان را ترغیب کند که مشتری شما شوند. فکر می‌کنید کدام بیلبورد و یا تبلیغ گران‌قیمت تلویزیونی می‌توانست این‌گونه شمارا معروف کند و برایتان مشتری بیاورد؟

نکته:

اگر تعداد مشتریان شما زیاد است چند مدل تقویم چاپ کنید. برای هرچند نفر یک روز را به‌عنوان روز خدمات رایگان مشخص کنید. این روزها را خودتان نیز یادداشت کنید تا هم به تمام مشتریان خدمات ارائه شود و هم خودتان فشار زیادی را متحمل نشوید. زیرا مشخص است که به تمام مشتریانتان نمی‌توانید در یک روز خدمات ارائه دهید.

بنابراین همیشه از روش‌هایی که دیگران انجام می‌دهند پیروی نکنید. با کمی خلاقیت و دید حرفه‌ای می‌توانید روش‌هایی را ابداع کنید که ابتدا مشتریانتان شگفت زده شده و همچنین برایتان مشتری بیاورند.

پیشنهاد مطالعه:

منبع: مدیرنو +

 

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…