ایجاد و افزایش وفاداری مشتریان

راه و روش ایجاد و افزایش وفاداری مشتریان

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به چگونگی ایجاد و افزایش وفاداری مشتریان می‌پردازیم. در ادامه ۷ راه ایجاد وفاداری مشتریان اشاره خواهی کرد. صرف نظر از اندازه کسب و کار، ایجاد و افزایش وفاداری مشتریان به‌طور قابل توجهی مهم می‌باشد. مشتریان تکراری ۶۷ درصد بیشتر از مشتریان جدید هزینه می‌کنند. علاوه بر این، جذب مشتریان جدید ۱۰ برابر پر هزینه‌تر از حفظ مشتریانی بوده که درحال‌حاظر حاضر با شما در ارتباط می‌باشند.

 

۷ راه ایجاد و افزایش وفاداری مشتریان

اگر به دنبال روش‌های واقعی برای حفظ و ایجاد وفاداری مشتریان هستید، از راهکارهای زیر استفاده کنید:

۱- برای ایجاد ارتباط با مشتریان از روش‌های مؤثری استفاده کنید.

ارتباط متناوب با مشتری، شمارا در ذهن آنها زنده نگه‌داشته و اجازه می‌دهد تا اطلاعات مهم خودرا منتقل کنید. برای جمع آوری یک پایگاه داده از مشتریان، زمان صرف کرده و از اطلاعاتی مثل ایمیل، آدرس پستی یا شماره تماس استفاده نمایید. پس‌ازآن می‌توانید پیام‌های تبریک، یادآوری های دوستانه یا اخبار ماهانه ارسال نمایید.

شبکه‌های اجتماعی روش خوب دیگری برای ارتباط روزانه با مشتریان می‌باشد. فراموش نکنید که هم از اطلاعات مفید استفاده کرده و هم یادآوری‌های سرگرم‌کننده ارسال نمایید تا وفاداری مشتریان را تقویت کنید.

پیشنهاد مطالعه: ۱۰ دلیل حیاتی برای سنجش رضایت مشتری

۲- برای مشتریان وفادار هیجانات بیشتری ایجاد کنید.

یکی از بهترین و احتمالاً ارزان‌ترین روش‌های پاداش دادن به وفاداری مشتریان، ارائه هیجانات بیشتر به وفادارترین مشتریانتان می‌باشد. این کار می‌تواند از طریق عمل کردن خارج از عرف، ملاقات‌های خاص و یا خدمات فوری باشد، مشتریان دوست دارند چیز بیشتری دریافت کنند. با ایجاد یک سیستم پاداش برای وفادارترین‌ها، نه تنها مشتریان را به همراهی با خود تشویق می‌کنید بلکه به آنها انگیزه‌ای داده‌اید تا برای همراهی با شما تلاش کنند.

فکر می‌کنید چه چیزی رشد کسب و کار شمارا متوقف می‌کند؟ فروش ضعیف، افراد ضعیف و یا سیستم ضعیف؟ ما شمارا به چالش کشیده و می‌گوییم هیچ‌یک از این موارد دلیل اصلی نیست. آنچه باعث توقفتان می‌شود، ناتوانی شما در ارتباط با مشتری و شاد کردن اوست. مشتریان، با قدرت نظر خودرا اعلام کرده و در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌نمایند. آنها همچنین ممکن است رقبا را جایگزین شما کنند. توجه شمارا به مقاله ” ۳ اشتباه رایج در ارتباط با مشتری ” از مدیرنو، جلب می‌نماییم.

 

۳- برنامه های تشویقی متفاوتی برای مشتریان داشته باشید.

بسیاری از کسب و کارها وابسته به فصول سال هستند و در زمان‌های مشخصی از سال دچار مسائل مادی می‌گردند. برای نمونه، یک فروشگاه لوازم عروسی که اغلب فروش‌هایش در ماه‌های تابستان (اوج برگزاری مراسم عروسی) بود و در زمستان با مشکل مواجه می‌شد، تصمیم گرفت برای مشتریانی که قادر بودند در زمستان خرید کنند یک برنامه پرداختی ارائه کرده و به‌جای پرداخت کل هزینه در یک زمان، آن مبلغ را تا زمان برگزاری عروسی کم‌کم پرداخت نمایند.

این برنامه به خوبی انجام شد زیرا با ارائه پرداختی‌های ماهانه به مشتری کمک کرده و در زمان رکود شرکت نیز جریان نقدی فراهم آورد. مشتریان بسیار خوشحال بودند و فروشگاه را به دوستانشان معرفی می‌کردند و درنتیجه این فروشگاه حدود ۴۰۰ درصد افزایش کلی فروش داشت.

 

۴- ارائه خدمات عالی به مشتریان

بااینکه به نظر واضح می‌آید، اما به دلیل اهمیت بالای آن باید همیشه تکرار شود. تحقیقی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که ۵۱ درصد از مشتریان به ارتباط خود با شرکت پایان دادند زیرا از خدماتی که دریافت می‌کردند راضی نبودند.

زمانی که با مشتری به خوبی رفتار شود یا برخورد ضعیفی اتفاق افتد او به خاطر خواهد سپرد. در هر دو حالت، آنها از شما به دوستان و اطرافیان خود خواهد گفت. این می‌تواند به معنی تجارت بیشتر یا از دست دادن موقعیت‌های شما باشد.

 

۵- بیش‌ازحد به تکنولوژی وابسته نباشید

حتی در جامعه تکنولوژیک امروزی که از پیام‌های متنی و ایمیل‌ها استفاده زیادی می‌شود. ما بازهم به دنبال ارتباط با افراد مختلف هستیم. همه ما درگیر تلفن‌های گویا شده‌ایم و بارها ترجیح دادیم که یک شخص واقعی پاسخ‌دهنده بود. به همین دلیل مهم است بدانید با اینکه تلفن‌های اتوماتیک ممکن است در هزینه صرفه‌جویی کند. اما ایجاد وفاداری مشتریان، از طریق مسئولین بخش خدمات که به خوبی آموزش دیده باشند، تأثیر بیشتری دارد.

طبق یک گزارش حدود ۵۹ درصد کسب و کارها در ۳ سال اول خود با شکست مواجه می‌شوند. به‌طور نمونه صنعت رستوران نرخ خطای بالایی دارد زیرا بسیار رقابتی بوده و حفظ مشتری در آن بسیار سخت است. رستوران داران اگر بخواهند به رشد خود ادامه دهند باید رابطه‌ی مستحکم و پایداری با مشتریان برقرار کنند.

 

۶- لبخند را فراموش نکنید

این‌ یکی از مواردی است که به نظر واضح می‌آید اما آن‌قدر اهمیت دارد که بخواهیم مجدداً متذکر شویم. در تحقیقی حالت استفاده‌شده برای خوش‌آمد گویی در بدو ورود مشتری، ثبت شد. سپس این حالت فروشندگان با میزان صرف زمان مشتریان در فروشگاه مقایسه شد. داده‌ها نشان داد خریدارانی که از آنها با لبخند استقبال شد ۶۷ درصد بیشتر از خریدارانی که از آنها به این شیوه استقبال نشد، در فروشگاه وقت صرف کردند.

با اینکه جزئی به نظر می‌آید اما یک خوش آمد گویی دوستانه به‌وضوح نتایج مهمی در وفاداری مشتریان در بر خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: چگونه مشتریان را بهتر درک کنیم؟

 

۷- به مشتری خودتان دلیلی برای وفادار بودن بدهید

بسیاری از مردم باور دارند که شرکت اپل مشتریان بسیار وفاداری دارد. مشتریان مدت زمان زیادی با شرکت همراهی کرده تا میزان علاقه خودرا ثابت کنند. آنها این کار را از طریق برچسب‌هایی که بر خودرو می‌چسبانند، خال‌کوبی‌ها، یا بحث‌های جدی در برابر سایر محصولات، انجام می‌دهند.

اخیراً دانشمندان علوم اعصاب، مغز طرفداران شرکت اپل را اسکن کرده و دریافتند همان بخش از مغز افراد مذهبی که در هنگام فکر کردن به خدای خود فعال می‌شود، در زمان تفکر مشتری نسبت به محصول مورد علاقه خود نیز فعال می‌گردد. این نشان می‌دهد اگر یک محصول یا خدمتی ارائه دهید که مشتری فکر کند در دنیا بهترین است، کاملاً با احساسات شدیدی درگیر می‌شوند که نمی‌تواند آن را نادیده بگیرند.

در فضای کسب و کارهای امروز، نباید تنها بر اهمیت وفاداری مشتریان تأکید کرد، بدون اینکه هیچ قدم مؤثری در راستای آن بردارید! نکات بالا به شما کمک می‌کنند مشتریان وفاداری ایجاد کرده که در طی چند سال همراهی با شما راضی باشند.

منبع: مدیرنو

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…