مدیریت تغییر در سازمان

مدیریت تغییر در سازمان مدیریت تغییر در سازمان ها به چه معناست؟

در این مقاله از مدیرنو؛ به انواع فرایند و استاندارد های مدیریت تغییر در سازمان چیست می‌پردازیم. انواع سیستم های مدیریت تغییر در سازمان برای کمک به برنامه ریزی برای اجرای تغییرات به‌جای واکنش نشان دادن در مقابل تغییرات طراحی شده‌اند. در سازمان ها دو نوع عمده از تغییرات وجود دارد: ۱- تغییرات اعمال‌شده توسط شرایط و ۲- تغییرات برنامه ریزی شده برای تشویق به رشد و بهبود سازمان. این تغییرات هم در افراد و هم در سازمان‌ های بزرگ اجرا می‌شوند.

به گفته تونی بلر: «ایده‌ها و اهداف با تغییر زنده هستند و اگر در مقابل چالش‌ها تغییر نکنند، می‌میرند».

هدایت سازمان‌ها در فضای پر تلاطم و ناهموار کنونی، درصورتی‌که سازمان برای تغییرات آماده باشد، سخت نخواهد بود. در این شرایط پیاده سازی فرآیند تغییرات به‌صورت مؤثر می‌تواند به سازمان کمک کند.

 

مدیریت تغییر در سازمان ها

 

مدل‌ها و چهارچوب‌های زیادی برای آموزش پیاده سازی شیوه‌های اجرای تغییر در سازمان ها وجود دارد. که پیدا کردن شیوه مناسب برای سازمان شما می‌تواند کمی تخصصی باشد.

 

تعریف مدیریت تغییر در سازمان ها

ایجاد یک سازمان جدید، طراحی فرآیندهای جدید کاری و پیاده‌سازی فناوری‌های جدید مواردی هستند که اگر افراد را با آن‌ها همراه نکنید، هرگز پتانسیل کامل آن‌ها را مشاهده نخواهید کرد. پس در چنین تغییری، اصل و تمرکز بر انسانی بودن تغییر است. تغییر در سازمان ها شامل فرآیندها، ابزار و تکنیک‌هایی است که برای مدیریت‌تغییرات و دستیابی به نتایج مطلوب مورداستفاده قرار می‌گیرند.

به‌طور کلی فرایند تغییر در سازمان بر چگونگی کمک به کارمندان در جهت پذیرش، تطبیق و بهره‌مندی از تغییر در کار روزمره، متمرکز است.

فلسفه ذاتی فرایند های ساختار یافته‌ی امروزی، برنامه ریزی در مقابل چالش های مدیریت تغییر در سازمان است. روشهای اجرای تغییر در سازمان ها با هزاران کتاب و چهارچوب‌های علمی مدیریتی در حال رشد است، که ضرورت و چالش های مدیریتی در برنامه ریزی برای تغییر در سازمان را نشان می‌دهد. محصولات، فناوری‌ها و یا ایده‌هایی که سال‌ها برای طراحی، توسعه، تست و استقرار آنها زمان صرف شده است، شاید در طی چند ماه یا حتی چند هفته در اثر تغییرات به وجود آمده در سازمان یا محیط پیرامون نابود شوند.

همچنین انتظارات مصرف کنندگان برای تحویل کالاها و محصولات بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر باعث می‌شود سازمان‌ها برای پاسخ‌گویی به این انتظارات نیاز پیدا کنند که فرهنگ سازمانی خود را به یک‌باره تغییر داده و به سمت و سوی جدیدی هدایت کنند. مدل‌ها و استاندارد ها از انجمن‌های حرفه‌ای مدیریت تغییر برای پشتیبانی از این صنعتِ در حال رشد، ایجاد شده‌اند.

یکی از استاندارد های معروف که می‌تواند مدیریت تغییر را پشتیبانی کند استاندارد ایزو ۹۰۰۱ می‌باشد.

 

درک اصطلاحات مدیریت تغییر

به مدل‌ها، برنامه‌های توسعه‌ای و فرایند های اجرای تغییر برای کمک به کاهش تأثیر تغییرات در سازمان ، مدیریت‌تغییر گفته می شود.

مدل‌های مدیریت‌تغییر بر اساس تحقیق و تجربه در روش‌های تغییر در سازمان ها و زندگی شخصی توسعه‌یافته. بسیاری از این مدل‌ها، یک فرآیند حمایتی ارائه می‌دهند که می‌توانند برای رشد سازمان ها و رشد شخصی پیاده سازی شوند. فرآیندهای اجرای تغییرات شامل یک توالی از روش‌ها و فعالیت‌ها برای حرکت از شروع تا وقوع یک تغییر است.

 

انواع استاندارد های مدیریت تغییر در سازمان

مدل‌ها، روش‌ها و استاندارد های مؤثری برای مدیریت تغییر شامل مدل ۷S McKinsey، مدل John Kotter و فرآیند ADKAR و چرخه Deming وجود دارد که در زیر به خلاصه‌ای از آنها می‌پردازیم. در مقاله “مشاورمدیریت چه تغییراتی در سازمان ایجاد می‌کند؟ ” به تغییرات حاصل از راهنمایی مشاور پرداخته‌ایم که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

مدل  ۷s McKinsey

مدل ۷S مک کنزی یک چهارچوب و مدل برای اجرای تغییر در سازمان ها است که هفت عامل را جهت سازماندهی یک شرکت دریک نگاه کلی و مؤثر بیان می‌سازد. عواملی که با یکدیگر نحوه عملکرد شرکت را تعیین می‌کنند. فرضیه اصلی مدل هفت S مکنزی اینست که هفت پارامتر داخلی در سازمان وجود دارند که باید هماهنگ شوند تا سازمان بتواند در تغییرات و ادامه مسیر موفق باشد.

پارامترهای سخت

عناصر سخت قابل لمس هستند، شناسایی آن‌ها آسان و تأثیرگذاری زیادی دارند، مانند بیانیه‌های استراتژی، برنامه‌های سازمانی، نمودارهای سازمانی و سایر اسناد.

  • استراتژی: برنامه شرکت شما برای افزایش مزیت و توان رقابتی.
  • ساختار: نحوه سازماندهی ساختار شرکت شما و اینکه چه کسی به چه کسی گزارش می‌دهد.
  • سیستم‌ها: رویه‌ها، فرایندها و روال کارمندان که نحوه انجام کار را مشخص می‌کنند.

پارامترهای نرم

توصیف این عناصر دشوارتر از پارامترهای سخت است زیرا مهارت‌های کارکنان، ارزش‌های شرکت و فرهنگ سازمان را در بر می‌گیرند که به طور مداوم در حال توسعه و تغییر هستند.

  • ارزش‌های مشترک: ارزش‌های اصلی که در فرهنگ سازمانی و اخلاق کار فردی منعکس می‌شوند.
  • سبک: الگوهای رفتاری روتین گروه‌هایی مانند مدیران و متخصصان سازمان.
  • کارکنان: کارمندان شرکت و توانایی‌های کلی آن‌ها.
  • مهارت‌ها: صلاحیت‌های اصلی سازمان و قابلیت‌های متفاوت آن

 

مدل ۸ مرحله ای  John Kotter

دکتر جان پی. کاتر مدل ۸ مرحله ای را ایجاد کرد. سوابق وی در مدیریت‌بازرگانی، زمینه را برای مدل هشت مرحله‌ای تغییر فراهم کرد. در مواردی که برخی از مدل‌های تغییر رویکردی از پایین به بالا دارند و برای تغییر روی چشم‌انداز کارمندان تمرکز می‌کنند، مدل تغییر ۸ مرحله‌ای جان کاتر رویکردی از بالا به پایین داشته و همچنین متمرکز بر ایجاد و حفظ احساس فوریت است.

مدل جان کاتر شامل روش‌های زیر است:

  • روند تغییر: ۸ مرحله برای اجرای تغییر
  • تغییر اصول: ۴ اصل برای هدایت و پیشبرد تغییر

فرایند ۸ مرحله‌ای کاتر برای اطمینان از ایجاد محیط مناسب برای تغییر، توسعه پشتیبانی مورد نیاز برای آن و ادامه حرکت در تمام مدت تغییر طراحی شده است، تا هیچ چیز متوقف نشود.

 

مدل ADKAR

این مدل یک مدل هدفمند برای هدایت فردی و سازمان در اجرای تغییرات است.

مدل ADKAR بیان می‌کند که یک تغییر موفقیت‌آمیز هنگامی صورت می‌گیرد که فرد، دارای آگاهی از نیاز به تغییر، علاقه برای مشارکت و حمایت از تغییر، دانش درباره چگونه تغییرکردن، توانایی اجرای مهارت و رفتارهای مورد نیاز و روحیه تقویت برای حفظ تغییر باشد. پس ADKAR نشان‌دهنده خروجی پنج عامل است که فرد برای دستیابی به موفقیت باید انجام دهد، شامل: آگاهی، تمایل، دانش، توانایی و تقویت.

 

چرخه دمینگ PDCA

در دهه‌ی ۱۹۵۰، مشاورمدیریت، دکتر ویلیام ادوارد دمینگ، روشی را ابداع کرد که دلیل خوب پیش نرفتن محصولات یا فرایندها را شناسایی می‌کرد. پس از آن، رویکرد او به ابزار استراتژی محبوبی تبدیل شد که بسیاری از سازمان‌ها از آن استفاده می‌کنند. چرخه دمینگ به آن‌ها اجازه می‌دهد که نظریاتی را درمورد موارد مستلزم تغییر مطرح کنند و سپس آن‌ها را در «چرخه‌ی بازخورد مستمر» بسنجند.

چرخه دمینگ یک روش علمی مورداستفاده برای یادگیری عمل گراست. و شامل ۴ مرحله؛ برنامه ریزی (Plan)، اجرا(Do)، بررسی (Check) و اقدام های اصلاحی(Act) می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه ارزیابی سازمان مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منبع: smartsheet

 

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…