رهبری کسب و کار

6 گام کلیدی در رهبری کسب و کار

در این مقاله از مدیرنو؛ به اهمیت رهبری در کسب و کار می‌پردازیم. مولفه های رهبری تحول آفرین چیست ؟ منابع مختلفی در حوزه رهبران تحول آفرین وجود دارند که راهکارها و قوانین مختلفی را بیان می‌کنند و در هیچ‌کدام از این کتب، قانون و راهکار مشخصی را نمی‌توان متناسب با همه مدیران و کسب وکارها اعلام نمود.

در ادامه این مقاله مولفه های رهبری تحول آفرین را مرور نموده و شما می‌توانید به‌عنوان مدیر از تمامی یا بخشی از آنها که متناسب با کسب و کارتان است، استفاده نمایید.

 

مولفه های رهبری تحول آفرین

 

رهبری تحول آفرین چیست

رهبری تحول آفرین Transformational leadership نظریه ای در رهبری کسب و کار است که بر مبنای آن رهبر جهت انجام تغییرات زیربنایی با کارمندان همکاری می‌کند. چنین فرایندی شامل کشف تغییرات مورد نیاز، خلق نگرشی واحد برای تغییرات سازمان است.

رهبران تحول آفرین انگیزه لازم جهت اجرای تغییرات مثبت در کسب و کار را در اعضای تیم خود ایجاد میکند.

رهبران تحول آفرین چشم‌اندازی پویا برای رسیدن به اهداف سازمان را خلق کرده و منعکس کننده الزام اجرای تغییرات در سازمان هستند. همچنین رهبران تحول آفرین به دنبال برقراری رابطه بین علاقمندی ها و اهداف فردی و سازمانی هستند.

نوآوری، بهبود، حل تعارض، کاهش هزینه‌ و افزایش حس مالکیت افراد تیم از دیگر دستاوردهای رهبران تحول آفرین است.

 

مولفه های رهبری تحول آفرین چیست

۱- سؤالات هدفمند بپرسید

این ابزار به شما در یافتن راهکارهای بهینه، مشارکت هرچه بهتر همکاران و حصول آسان‌تر نتایج دلخواه یاری می‌رساند. باید توجه داشت که پرسیدن سؤالات هدف دار نیاز به تمرکز و تدوین مداوم آنها داشته تا بتوانید سؤالاتی اثربخش بپرسید. سؤالات هدفمند می‌توانند سمت‌وسوی ارزش‌ها و خواسته‌های ما را مشخص نموده و نشان‌دهنده بیشترین علاقه‌مندی ما هستند.

 

۲- به دنبال بازخوردها باشید.

اینکه چه اتفاقاتی در کسب و کارتان در حال وقوع است خیلی مهم‌تر از میزان سوددهی شماست.

چرا؟ چون عدم وجود روابط شفاف و عدم شنیدن اعتراضات خاموش می‌تواند در درازمدت (در برخی سازمان‌ها در کوتاه مدت) باعث افت شدید فروش و درنتیجه کاهش سوددهی کسب وکارتان باشد. باید به‌عنوان رهبر آمادگی شنیدن بازخوردهای هرچند منفی را نیز داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که؛ تنها راه موفقیت و پیشرفت کسب و کارتان شنیدن اعتراض‌ها و پیشنهادها قبل از دیر شدن است.

متأسفانه توجه به بازخورد در هر دو گروه (رهبر و کارکنان) از اهمیت بالایی برخوردار نیست. یعنی هر دو طرف جایگاه قابل قبولی برای دریافت و دادن بازخورد قائل نیستند. اما اگر لحظه‌ای به موضوع اهمیت رهبری در کسب و کار و اساس و بنیان آن‌که اعتبار است فکر کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که؛ اعتبار ازنظر رفتاری یعنی انجام دادن کاری که می گویید انجام خواهید داد!

پیشنهاد مطالعه: ۴ مرحله ارائه بازخورد موثر مدیریتی در کار

حال سؤال اینجاست که چطور متوجه می‌شوید در حال اجرای همان کاری که وعده داده بودید، هستید؟ تنها راه، دریافت بازخوردهای مداوم است چون بازخورد همچون راهنما و نقشه راه می‌تواند شمارا در مسیر درست اهداف قرار دهد.

اگر علاقه‌مندید در مورد نوع و سبک رهبری مارک زاکربرگ خالق فیسبوک بیشتر بدانید، مقاله “چگونه مثل زاکربرگ رهبری کنیم؟” از مدیرنو، را حتماً مطالعه کنید.

 ۳- الگو قراردادن ارزش‌ها

جاری شدن ارزش‌ها در سازمان جزء لاینفک رشد و تعالی هر کسب و کاریست.

چراکه مخاطبین تنها از روی رفتار و گفتار شما درباره کسب و کارتان قضاوت نمی‌کنند، مخاطبین به چیزهایی که بقیه افراد می‌گویند و انجام می‌دهند، توجه می‌کنند. هر عضوی از گروه، هر شریک و همکاری، فرستنده پیامی درباره‌ی ارزش‌هاست و همین پیام ها هستند که الگو قرار می‌گیرند.

ویدئوی زیر  با بررسی ۱۹۵ رهبر در ۱۵ کشور نشان داد که داشتن رعایت نکات اخلاقی، به‌جای اعتماد به نفس یا تجربه نقش مؤثرتری در موفقیت رهبران دارد.

۴- مقابله با حوادث بحرانی

این بحران‌ها هستند که باعث رشد و تعالی رهبران و کسب و کارشان می‌شوند.

اینکه در بحران‌ها از چه ارزش‌هایی دفاع می‌کنند، چه ارزش‌هایی را رها می‌کنند و چه نوع عملکردی دارند، باعث مشخص شدن ارزش‌های واقعی سازمانشان می شود. به خاطر داشته باشید، روشی که شما با این حوادث برخورد می‌کنید و چگونه اقدامات و تصمیمات خود را با ارزش‌های مشترک پیوند می‌زنید، گویای مسائل و ارزش‌هایی هستند که واقعاً اهمیت دارند.

پیشنهاد مطالعه: چگونه بحران کسب و کار را مدیریت کنیم

رهبران نمونه سازمان‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ آنها از چه اصول و قوانینی پیروی می‌کنند؟ ما در مقاله “۵ ویژگی رهبران نمونه در سازمان ” این اصول را به شما توضیح می‌دهیم.

۵- داستان بگوئید

داستان گوئی در تمامی امور، خصوصا در حوزه کسب و کار تأثیر بسزایی دارد.

تمامی اساتید و کارشناسان بخش فروش تأکید به سزایی بر داستان گویی دارند. همچنین اهمیت این مبحث در رهبری کسب و کار و مدیریت نیز بارها تأکید شده و برای همراهی و مشارکت همکاران، یکی از بهترین روش‌های مؤثر است. اما چرا داستان گوئی تا این حد کاربردی و مؤثر است؟

داستان‌ها به دلیل ماهیت ساده و جذاب، صرف‌نظر از سن، نژاد و جنسیت موردقبول همگان است. داستان‌ها روش مناسبی در حوزه‌های آموزشی و توانمندسازی افراد هستند. اگر می‌خواهید به‌طور مؤثر مولفه های رهبری تحول آفرین را اجرا کنید، بهتر است به‌جای نمودارها، چارت‌ها و نوشته‌ها، مباحث خود را با داستانی مرتبط شروع کنید.

برای اینکه بتوانید داستان گوئی قدرتمند و بانفوذ باشید باید به امور و کارهای همکارانتان از نزدیک توجه کافی داشته باشید که، این مزیت یکی از مزیت‌های تمام‌نشدنی داستان گویی است.

در تست زیر سبک رهبری‌تان مشخص‌شده و راه‌حل‌هایی جهت بهبود و حرکت از مدیریت به سمت رهبری مؤثر به شما ارائه می‌گردد. تست سبک رهبری

۶- تقویت رفتاری را که می‌خواهید تکرار شود

همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، رهبران برای پیشرفت خود و سازمان و همچنین ماندن در مسیر صحیح به بازخوردها نیاز دارند. بازخوردها، راهنماهایی هستند که به آنها می‌گویند چقدر در انجام کاری که وعده داده بودند، موفق عمل کرده‌اند.

تحقیقات به‌وضوح بیان‌گر این قضیه هستند که اندازه گیری عملکرد و ارائه بازخوردهای منظم، برای بالا بردن تلاش‌ها در بهبود عملکرد ضروری هستند. سیستم امتیاز دهی برای دانستن این که افراد بدانند عملکردشان چگونه است، یکی از دلایل اهمیت و بایدهای اجرای سیستم ارزیابی عملکرد در مسیر رهبری کسب و کار است

برای بررسی عملکرد کارکنان خود میتوانید از سیستم ارزیابی عملکرد استفاده کنید.

 

با یک مثال این مبحث را به پایان می رسانیم:

در مسابقات ورزشی اعداد و نتایج حاصل از برتری، تنها یک عدد نیستند. این اعداد نشانگر نحوه عملکرد ورزشکاران است. تصور کنید تکواندوکاری در حین مسابقه نتواند از نتایج ضربات خود آگاه شود و یا اصلاً هیچ سیستم ارزیابی برقرار نباشد. آن‌وقت چه بلایی بر سر ادامه مسابقه و یا حتی انگیزه مبارزان خواهد آمد؟

اهمیت نتایج به‌دست آمده به‌مراتب بیشتر از اعدادی هستند که در انتها نصیب فرد می‌شود. این اعداد نشانگر نوع و کیفیت فعالیت افراد است و به همین دلیل تأثیر بالایی در افزایش اثربخشی و بهره‌وری افراد دارد.

با فراهم آوردن ابزار اندازه‌گیری عملکرد، می‌توانید به‌سادگی بر نتایج تأثیر بگذارید.

پیام مهمی که از خروجی سیستم اندازه گیری عملکرد، باید به خاطر سپرد اینست که، آنچه از سوی شما مورد حمایت و تقویت قرار گیرد، همان چیزی خواهد شد که دیگران برای آن ارزش قائل خواهند شد. شما باید ارزش‌های کلیدی و راهبردی را که شناختشان برای برپایی، حفظ و توسعه فرهنگ مورد نظر شما مهم‌اند را تقویت کنید.

 

پیشنهاد مطالعه:

چگونه رهبری تأثیرگذار باشیم؟
تست سبک رهبری

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

 

برچسب ها: اهمیت رهبری در کسب و کار , مولفه های رهبری تحول آفرین , مولفه های رهبری تحول آفرین چیست ؟

 

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…