ایجاد تغییر در سازمان

5 گام برای ایجاد تغییر در سازمان

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۵ گام برای ایجاد تغییر در سازمان می‌پردازیم. حتی موفق‌ترین شرکت‌ها هم نمی‌توانند با تکیه‌بر تکنولوژی‌ها، ایده‌ها و راهبردهای یکسانی که شاید در گذشته مؤثر بوده‌اند از عهده‌ی رکود و کسادی بربیایند و باید ایده‌ها و تغییرات جدیدی را در سازمان اجرا نمایند.

اگرچه مدیریت ارشد سازمان‌ها مسئول تغییرات بزرگی هستند که مسیر کسب و کار را عوض می‌کند. اما بسیاری از نقش‌های روزمره بر دوش کارمندانی است که در پشت‌صحنه سخت کار می‌کنند. گاهی اوقات، همین کارمندان هستند که بهترین و خلاقانه‌ترین ایده‌ها را مطرح می‌نمایند و به شرکت کمک می‌کنند تا همگام بازمان پیش برود.

شاید ایده شما، که ماه‌ها صرف رشد و شاخ و برگ دادن به آن کرده‌اید باعث ایجاد هزاران دلار صرفه جویی در شرکت شود، از بازارهای جدید استفاده کند یا با یک روش جدید و مهیج با مشتریان ارتباط برقرار نماید.

۵ گام برای ایجاد تغییر در سازمان

  1. بفهمید که چه می‌خواهید
  2. بی‌گدار به آب نزنید
  3. طرح و برنامه‌ی خود را پایه ریزی کنید
  4. پیش بینی مقاومت
  5. ارائه یک سخنرانی و نمایش عالی

اگر نمی‌دانید چطور موجب ایجاد تغییر در سازمانتان شوید، پنج روشی را که در ادامه ذکرشده مدنظر قراردهید.

 

۱٫ بفهمید که چه می‌خواهید

ایده شما باید کاملاً قوام‌یافته و واقع‌گرایانه باشد. به بیان ساده‌تر، مثلاً این ایده که ” ما باید از یک پایگاه رسانه‌ی اجتماعی جدید استفاده نماییم”، کافی نیست. باید بدانید کدام پایگاه رسانه‌ی اجتماعی؟ چه کسی باید در رأس آن باشد؟ و مهم‌تر از همه اینکه آیا تفاوتی را برای کسب و کار به وجود خواهد آورد؟
از خودتان سؤالاتی در مورد ایده‌ای که در ذهن دارید بپرسید تا در ابتدا مطمئن شوید که آن را خوب فهمیده‌اید.

گاهی شاید ایده شما ارزش وقت گذاشتن و تلاش کردن را ندارد.

 

۲٫ بی‌گدار به آب نزنید

هر ایده‌ای که شما نزد مدیریت ارشد می‌برید بایددر ابتدا از حمایت قوی و مناسبی از سوی همکاران و کسانی که تحت تأثیر تغییر قرار می‌گیرند و هر عضو سازمان که دستی در تصویب آن ایده دارد، برخوردار باشد.

  • پشتیبانی و حمایت همکارانتان را به‌دست آورید: حمایت همکاران یک امر حیاتی است، زیرا تغییر باید تحت حمایت شماری از افراد باشد. با همکارانتان در مورد ایده‌ی خودتان صحبت کنید (از ذکر جزئیات بپرهیزید) تا ببینید که آیا آن‌ها با تغییر همسو هستند یا نه.
  • پشتیبانی و حمایت سطح ارشد را به‌دست آورید: جلسه‌ای را با ناظر مستقیم خود برگزار نمایید، در صورت امکان، با عضو مؤثر دیگری نیز جلسه بگذارید. در این جلسات می‌توانید ایده‌ی خودرا به معرض فروش بگذارید. از غیبت کردن و دعوا کردن یا شکایت در مورد سازمان خودداری کنید؛ با ناظر خودتان تعامل مؤثری برقرارکنید تا ببینید آیا او به ایده‌ی شما علاقه نشان می‌دهد یا نه. این مسئله حتی می‌تواند به شما کمک کند تا موانعی را که تاکنون به آن‌ها توجه نکرده بودید یا سؤالاتی که بایددر قبالشان پاسخ‌گو باشید را شناسایی نمایید.

 

۳٫ پایه ریزی طرح و برنامه‌ی خودتان

یک ایده‌ی خوب مستلزم یک طرح خوب است. قبل ازآن‌که جلسه‌ای را به‌منظور بیان ایده‌تان برگزارکنید همه‌ی زوایای احتمالی آن را بررسی نمایید:

  • زمان‌بندی: اجرای این ایده چقدر طول می‌کشد؟
  • بودجه: این ایده چه هزینه‌ای دربردارد؟
  • ملزومات: برای ایجاد تغییر در شرکت به چه چیزی نیاز دارید؟
  • نتیجه‌ی نهایی: این موضوع چطور به سازمان کمک خواهد کرد؟

 

۴٫ پیش بینی مقاومت

اگر قبلاً با ناظر خودتان یا مدیر اجرایی سازمان صحبت کرده‌اید، امکان دارد مقاومت نسبت به ایده‌ی خودرا تجربه کرده باشید. مسئله این نیست که مدیریت ارشد نمی‌خواهد ایده‌ی شمارا بشنود یا تغییراتی را در سازمان ایجاد کند؛ بلکه آن‌ها واقعاً جنبه‌های بسیار مختلفی از کسب‌وکارها را در نظر می‌گیرند و اتمام بسیاری از ایده‌ها بیش از آنچه واقعاً می‌ارزند، هزینه‌دارند.

افراد معمولاً استراتژی‌های زیر را به‌کار می‌برند:

فرآیند تصویب را آن‌قدر به تأخیر می‌اندازند که ایده‌ی شما از بین می‌رود، سؤالاتی غیرضروری می‌پرسند، موجب تحریک اضطراب و ترس شما می‌شوند و جبهه‌گیری‌های فردی به وجود می‌آورند. پیش از برگزاری جلسه این تاکتیک‌ها را پیش بینی کنید و پاسخ‌هایی را برایشان آماده داشته باشید. با اطمینان و به‌اختصار به سؤالات پاسخ دهید. تپق زدن در هنگام صحبت یا سخنان بیهوده می‌تواند نشان دهد که شما اصلاً پاسخ را نمی‌دانید.

 

۵٫ ارائه یک سخنرانی و نمایش عالی

برای ایجاد تغییر در سازمان، برگزاری یک جلسه‌ی رسمی برای صحبت با مدیریت ارشد لازم و ضروری است، زیرا ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی به‌آسانی نادیده گرفته می‌شوند. جلسه باید با حضور ناظر مستقیم و هرکدام از مدیران اجرایی که قبلاً در مورد ایده‌تان با آن‌ها صحبت کرده‌اید، برگزار شود. به‌علاوه با افراد کلیدی در سازمان خود که دستی در تصویب ایده‌ها دارند، صحبت نمایید.

با پیش بینی مقاومت افراد، می‌توانید به همه‌ی سؤالات پاسخ دهید و احساس اطمینان بیشتری در مورد سخنرانی خود خواهید داشت. اما به‌هرحال، با اعلام اعداد و اطلاعات به بیراهه نروید. امکان دارد ارائه‌ی اطلاعات بی‌ربط شرکت کنندگان در جلسه را گیج کند. به‌علاوه همه‌ی سؤالات حضار را پاسخ دهید حتی سؤالاتی را که احمقانه به نظر می‌رسند را هم بی‌پاسخ نگذارید. با ارائه‌ی خودتان به‌عنوان یک فرد با اعتماد به نفس و انتقاد پذیر می‌توانید به استحکام ایده‌تان کمک نمایید. موفقیت خودرا جشن بگیرید- یا به تلاش ادامه بدهید.

اگر ایده‌تان تصویب نشد، ناامید نشوید. محقق کردن تغییر در سازمان می‌تواند مشکل باشد؛ شما تنها می‌توانید به یافتن راه‌هایی برای ایجاد تغییرات مثبت ادامه دهید و بر روی روش‌هایی که موجب تصویب ایده‌تان می‌شود کارکنید. اگر موفق شدید، یادتان باشد حتماً از کسانی که در این راستا به شما کمک کردند تشکر نمایید. تغییر در یک مجموعه، زحمت زیادی می‌طلبد و اغلب به کمک افرادی زیاد نیاز دارد. از کسانی که ایده‌تان را باور داشتند، قدردانی کنید و به ارائه‌ی ایده‌هایی جهت پیشرفت شرکت ادامه بدهید.

منبع: business

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه ارزیابی سازمان مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

پیشنهاد مطالعه:

مقاومت کارکنان به تغییرات
تغییرات سازمان با مشاوره مدیریت
مزیت های مدیریت فرآیند کسب و کار

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…