بازاریابی در بحران اقتصادی

چگونه در زمان بحران اقتصادی پیام بازاریابی خود را نشان دهیم؟ بازاریابی در بحران اقتصادی

چگونه در زمان بحران اقتصادی پیام بازاریابی خودمان را نشان دهیم؟ چه دلمان بخواهد و چه نخواهد، کسب‌وکارها در شرایط بحران اقتصادی دچار کمی سردرگمی درزمینه بازاریابی محصولات و خدمات خود و نحوه اجرای درست برنامه بازاریابی جهت بهره‌وری بیشتر مجموعه ذینفع خود می‌شوند. به‌ناچار مجبور به تجدیدنظر در روش‌ و بودجه بازاریابی، جهت مدیریت هزینه‌ها می‌شوند. این امر گهگاه باعث پایین آمدن کیفیت برنامه بازاریابی و در ادامه کاهش فروش می‌شود.در این مقاله از مدیران نواندیش به ۳ راهکار اشاره خواهیم کرد. و در ادامه به ۷ ویژگی و مثال از پیام بازاریابی میپردازیم. تا کسب‌وکارها با استفاده از روش‌های کم‌هزینه و بهینه، بیشترین بهره‌وری را در شرایط بحران اقتصادی در بازاریابی محصولات و خدمات تجربه کنند.

 

پیام بازاریابی چیست؟

چگونه یک برند با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و ارزش محصولات خود را برجسته می‌کند را پیام بازاریابی می‌گویند. «پیام ها» نه تنها به کلمات و عبارات واقعی استفاده شده توسط یک برند در تبلیغات، بلکه به احساسات و عواطف مرتبط با آنچه می‌گویند اشاره دارد. به طور خلاصه، پیام رسانی هم زبان تحت اللفظی یک برند و هم زیرمتن تبلیغات آنها را پوشش می‌دهد. رویکرد شما به پیام‌رسانی تقریباً بر هر گوشه از تجارت شما تأثیر می‌گذارد. از جمله: پست های رسانه های اجتماعی، آگهی‌های تبلیغاتی، سایت مجموعه، کمپین های ایمیلی و انواع فراخوان‌ها برای اقدام.

تمایز بین پیام های بازاریابی و صدای برند خود را در نظر داشته باشید. اولی به پیام تصویر بزرگی اشاره دارد که می خواهید به مشتریان منتقل کنید، در حالی که دومی نشان دهنده لحن و نگرش شما در حین انجام این کار است. اگرچه آنها مطمئناً در هم تنیده هستند، اما از یکدیگر فاصله زیادی دارند.

نداشتن پیام بازاریابی، به معنای نداشتن برنامه اجرای استراتژی است.

پیام شما در کمک به شما در دستیابی به اهداف تجاری خود بسیار تأثیرگذار است، زیرا می‌تواند تفاوت بین خرید مشتری از شما و رقبایتان باشد. به همین دلیل، شما باید پیام بازاریابی خود را با دقت بسازید، مخصوصاً برای مخاطبانی که می‌خواهید به آنها دسترسی پیدا کنید.
همچنین پیام بازاریابی شما باید به نکات دردناک مشتریان بپردازد و کسب و کار شما را به عنوان راه حل ارائه دهد.
به این فکر کنید: اگر می‌دانید که می‌خواهید در مورد یک محصول جدید در اینستاگرام پست بگذارید، چگونه به مخاطبان خود ثابت می‌کنید که باید این محصول جدید را بخرند؟ وقتی پیام شما نیازهای آنها را بیان می‌کند، در بین مخاطبان خود اعتماد ایجاد می‌کنید و الهام بخش حفظ مشتری می‌شوید. ارزش آن را دارد که برای ایجاد پیام عالی وقت بگذارید، به خصوص زمانی که ۵۹٪ خریداران ترجیح می دهند از برندهایی که به آنها اعتماد دارند، خرید کنند.

 

پیام بازاریابی در زمان بحران اقتصادی؟

شاید بهترین راه برای درک پیام‌های بازاریابی، نگاه کردن به نمونه های واقعی باشد. در زیر ۳ نوع از پیام بازاریابی با مثال آوردیم تا ذهنیت بهتری به شما داده باشیم:

 

۱٫ تمرکز بر روی بازاریابی موبایلی

طبق تحقیقات به‌دست‌آمده آمار خریدهای اینترنتی در ایران افزایش پیدا کرده و دسترسی اکثر جوانان و عموم مردم به گوشی‌های هوشمند و حضور در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و پیام‌رسان‌های محبوب مانند تلگرام، واتس اپ و گوشی‌های هوشمند (موبایل) می‌تواند رمز ورود شما به قلب و ذهن مشتریان باشد.

بازاریابی مویابلی شامل تمام اقدامات و مجموعه فعالیت‌های شما در قالب رساندن پیام بازاریابی شما به مشتریان احتمالی در بستر گوشی‌های هوشمند است. این بازاریابی می‌تواند تمرکز خود را بر روی شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها، پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی، بازی‌های موبایلی و هر آن چیزی که موردعلاقه کاربران موبایلی است قرار دهد. پیام بازاریابی را با کمترین هزینه، خلاقانه و نوآورانه به گوش مشتریان احتمالی و هدف تان برساند.

به‌عنوان‌مثال؛ یک کسب‌وکار می‌تواند با داشتن یک شبکه اجتماعی فعال، یک کانال در پیام‌رسان محبوبی مانند تلگرام و یک وب‌سایت، مشتریان احتمالی را از هرکدام از این کانال‌ها به کانال‌های دیگر جهت بررسی محصولات و خدمات و خرید احتمالی هدایت کند.

در مقاله “ ۳ راهکار جذب مشتری در شرایط بحران اقتصادی ” از مدیرنو؛ به نکات موثری برای کسب‌وکارها پرداخته‌ایم که حتماً می‌تواند به شما کمک کند.

 

۲٫ همکاری استراتژیک

همه کسب‌وکارها، می‌توانند برای کاهش هزینه‌های بازاریابی خود با یکدیگر همکاری کنند. چه آنهایی که با یکدیگر رقیب هستند و چه آنهایی که مکمل یکدیگر هستند. این همکاری می‌تواند شامل تبلیغات یکدیگر در محیط کسب‌وکار. طراحی و اجرای برنامه‌های دو یا چندجانبه. بازاریابی و فروش محصولات یکدیگر و مواردی این‌چنینی برای رشد و حفظ بقا یکدیگر در قالب یک قرارداد کاری باشد.

به‌عنوان‌مثال؛ فرض کنید شما یک تعویض‌روغنی دارید. می‌توانید با یک کسب‌وکار در حوزه کارواش قرارداد کاری ببندید. مشتریان شما درازای استفاده خدمات تعویض روغن، کارت تخفیف استفاده از کارواش را دریافت کنند. همچنین کارواش مربوطه هم بدین‌صورت مشتریان خود را برای انجام خدمات تعویض روغن، به سمت کسب‌وکار شما هدایت کند.

مقاله “۳ راهکار جهت افزایش فروش در شرایط قرمز اقتصادی” را از دست ندهید.

 

۳٫ تمرکز بر روی بازاریابی از طریق ویدیو

طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده، استقبال عموم مردم از ویدیو و دیدن فیلم‌های کوتاه و بلند جهت سرگرمی، یادگیری و …. درحال افزایش است. این فرصتی ویژه برای کسب‌وکارها است. میتوانند با استفاده از ویدیوهای جذاب و باکیفیت، توجه مشتریان احتمالی را به منافع حاصل از خرید محصولات و خدمات خود جلب کنند.

نحوه به‌کارگیری استفاده از ویدیو بستگی به راهبُرد شرکت و طراح دارد. ولی به‌صورت کلی یک ویدیو باید به نحوی طراحی و اجرا شود، تا پیام بازاریابی در قالب یک ویدیو چنددقیقه‌ای خلاقانه، سرگرم‌کننده و جذاب به کام مخاطب بشیند. مخاطب مجبور به اشتراک گذاشتن ویدیو و معرفی کسب‌وکارشما و محصولات و خدمات مربوطه، به دیگران شود.

این ویدیو می‌تواند با یک گوشی باکیفیت یا یک دوربین فیلم‌برداری گرفته شود. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید از یکی از محصولات و خدمات خودتان در قالب یک ویدیو سرگرم‌کننده و خنده‌دار استفاده کنید و همراه با خنداندن بازدیدکنندگان، پیام بازاریابی را هم به گوش مشتریان احتمالی و هدف برسانید.

 

ویژگی‌های یک پیام بازاریابی قوی در بحران

۱٫ آنها به اصل مطلب می‌پردازند.

پیام های بازاریابی ضعیف گزافه گویی دارند. مثال: “در دنیای تجاری بسیار رقابتی امروزی، هر شرکتی برای اجرای کارآمدتر تولید خود به نرم افزار ما نیاز دارد.” پیام های بازاریابی قوی بلافاصله آنچه مهم است را بیان می‌کنند.مثال: “نرم افزار ما زمان تولید شما را نصف می‌کند.”

۲٫ آنها دیدگاه مشتری را ارائه می‌دهند.

پیام های بازاریابی ضعیف نشان می‌دهد که فروشنده چگونه دنیا را می‌بیند. مثال: “تیم مهندسی کلاس جهانی ما مجموعه محصولات ما را طوری طراحی کرد که هم قابل استفاده و هم قابل انعطاف باشد.” پیام های بازاریابی قوی به آنچه مربوط به مشتری است می‌پردازد. مثال: “۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا محصول ما را یاد بگیرید.”

۳. از زبان آشنا استفاده می‌کنند.

پیام‌های بازاریابی ضعیف حاوی اصطلاحات فنی مبهم هستند. مثال: “سیستم فعال سازی فروش ما یک چارچوب محاسباتی یکپارچه برای تعاملات سودآور با مشتری ایجاد می‌کند.” پیام های بازاریابی قوی از کلمات ساده استفاده می‎کنند. مثال: “ما به تیم فروش شما کمک می‌کنیم تا معاملات را سریعتر ببندند.”

۴٫ غیر رسمی بیان می‌شوند.

پیام‌های بازاریابی ضعیف به نظر خنثی و غیرطبیعی می‌رسند. مثال: “قوی ترین شکل ارتباط ما رفتاری است که با دیدگاه ما برای رهبری سازگار باشد.” پیام‌های بازاریابی قوی مانند اظهارات بی‌حساب به نظر می‌رسند. مثال: “بدون غافلگیری. همیشه.”

۵٫ یک چیز واقعی میگویند.

پیام های بازاریابی ضعیف طوری به نظر می رسند که گویی می‌توانند متعلق به هر محصول یا خدماتی باشند. مثال: “مجموعه محصولات برنده جایزه ما هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و درآمد را افزایش می‌دهد.” پیام های بازاریابی قوی در نوع خود بی نظیر هستند. مثال: “آنقدر پس انداز می کنید که فکر می‌کنید در لاتاری برنده شده‌اید.”

۶٫ نیازی به توضیح بیشتر ندارند.

پیام‌های بازاریابی ضعیف قبل از اینکه معنی پیدا کنند باید رمزگشایی شوند. مثال: “ما در عرشه چندرسانه ای شما دوگانه هستیم.” پیام های بازاریابی قوی معنایی فوری و غیرقابل انکار دارند. مثال: “ما چشمان بیشتری را برای تبلیغات شما جلب می‌کنیم.”

۷- باعث لبخند زدن شما می‌شوند.

پیام‌های بازاریابی ضعیف همگی کار هستند و بازی ندارند. مثال: “سیستم ما به بالاترین استانداردهای صنعتی با کیفیت دست می یابد.” پیام های بازاریابی قوی اغلب دارای طنز هستند. مثال: “این علم موشکی به جراحی مغز هم کمک میکند!”
با توجه به مطالب گفته‌شده می‌توان نتیجه گرفت که بازاریابی در شرایط بحران اقتصادی باید هوشمند شود. هزینه‌های بازاریابی به نحو صحیحی کنترل و بهینه شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تدوین پیام بازاریابی مجموعه خود میتوانید با کارشناسان مدیرنو در ارتباط شده و یا

به صفحه ارتباط با ما مراجعه فرمایید. 

منبع: inc.com و مدیرنو

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…