بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing) چیست ؟

بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing) چیست ؟ بازاریابی پارتیزانی در ایران

در این مقاله به اینکه مهمترین ویژگی و هدف بازاریابی چریکی که با عناوین بازاریابی پارتیزانی و گوریلا مارتینگ هم شناخته می شود چیست می‌پردازیم و در ادامه مثال ها و ایده های بازاریابی مبتنی بر هیاهو و دهان به دهان را نیز ذکر خواهیم کرد.

 

 مهمترین ویژگی در بازاریابی چریکی چیست؟

این نوع بازاریابی متفاوت از بازاریابی سنتی است. مهمترین ویژگی بازاریابی چریکی دستیابی به هدف با استفاده از روش های غیرمتعارف است.

بازاریابی پارتیزانی تکنیکی در بازاریابی است که مبتنی بر هیاهو است و در آن شرکت با غافلگیر کردن و یا ارائه رفتارهای غیرمعمول، محصول یا خدمت جدیدی را به جامعه معرفی می‌کند. این نوع بازاریابی بر تعامل فردی تمرکز داشته، بودجه کمتری صرف آن می‌شود و گروه کوچک‌تری از افراد مسئول انجام آن در یک مکان خاص هستند. شرکت هایی که از بازاریابی پارتیزانی استفاده می‌کنند از طریق بازاریابی دهان به دهان یا ویروسی به‌طور رایگان مخاطبان زیادی به‌دست می‌آورند. در مورد این نوع بازاریابی در ادامه توضیح کوتاهی خواهیم داد.

این روش برای همه کالاها و خدمات به‌کار نمی‌رود و معمولاً برای مخاطبان جوان‌تر استفاده می‌شود. بازاریابی مبتنی بر هیاهو در مکان‌های شلوغ که افراد زیادی آنجا هستند مثل خیابان، کنسرت، پارک‌ها، رویدادهای ورزشی و مراکز خرید اجرا می‌شود. یکی از عناصر مهم آن، انتخاب زمان و مکان مناسب است که محدودیت‌های قانونی نداشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: مفاهیم اولیه بازاریابی و انواع آن

 

بازاریابی دهان به دهان (Word Of Mouth) چیست؟

بازاریابی دهان به دهان یعنی محصول یا خدمات یک شرکت به صحبت‌های روزمره مردم تبدیل شود. بنابراین، این نوع تبلیغات برای شرکت هزینه‌ای ندارد، جز اینکه باید تجربه خوبی برای مشتریانشان رقم بزنند؛ انقدر که آن‌ها از تجربه خرید خوبشان برای دیگران صحبت کنند. به این منظور باید فراتر از توقعات مشتریان عمل کنید.
به این نوع بازاریابی، بازاریابی توصیه‌ای (WOM) نیز گفته می‌شود.

 

تاریخچه گوریلا مارکتینگ

این مفهوم برگرفته از کتاب گوریلا مارکتینگ نوشته جی کنراد لوینسون است. دلیل آنکه از آن به عنوان بازاریابی‌چریکی نام برده می شود اینست که همانند تاکتیک های جنگی سربازان در جنگ های پارتیزانی یا نامنظم از حرکات غیرقابل پیش بینی و غافلگیرکننده برای شکست دشمن استفاده می شود. بازاریابی گوریلی می‌تواند ازنظر هزینه‌ای برای کسب‌وکارهای کوچک خیلی مناسب باشد به‌خصوص اگر بتوانید بازاریابی ویروسی ایجاد کنید.

 

هدف بازاریابی چریکی چیست

این بازاریابی مبتنی بر هیاهو است و هدف بازاریابی چریکی ایجاد همهمه درباره محصول یا برند در جهت افزایش خرید محصول یا خدمات توسط مشتری یا صحبت درباره برند با سایر مشتریان بالقوه می‌باشد.

 

مثال و ایده های گوریلا مارکتینگ

  • سازمان افزایش آگاهی از آلزایمر، از یک استراتژی بازاریابی پارتیزانی شامل نقشه‌های شهری استفاده کرد. نقشه‌های رایگان شهر هامبورگ در غرفه‌های توریستی توزیع شد. هنگامی‌که افراد نقشه را باز کردند جاده‌هایی بدون علامت و برچسب را دیدند که نشان‌دهنده سردرگمی بیماران آلزایمری بود.
  • بسیاری از تاکتیک‌های بازاریابی پارتیزانی می‌توانند روی پله‌ها اجرا شوند. به عنوان مثال شرکت IKEA در یکی از آگهی‌های خود به کاربران نشان می‌دهد که چگونه با استفاده از تجهیزات IKEA  و قراردادن کمد در پله‌ها، می‌توان از فضای آنجا استفاده کرد.
  • نشنال جئوگرافیک با استفاده از آگهی تبلیغات خود نشان داد که چقدر ثبت یک عکس حرفه‌ای سخت و زمان بر است.
  • یونیسف با این نوع آگهی یادآوری کرد که میلیون‌ها نفر در جهان دسترسی به آب آشامیدنی تمیز ندارند.
  • کمپین خلاقانه شکلات کیت کت بر روی نیمکت‌های پارک با استفاده از بازاریابی پارتیزانی است. در این پروژه، نیمکت‌های رنگ‌آمیزی شده به شکل شکلات نیمه‌باز کیت کت، جایگزین نیمکت‌های عادی پارک شده و تصویر جالبی از این شکلات معروف را به وجود آورده‌اند. این کمپین تبلیغاتی شرکت کیت کت در حقیقت نمونه‌ای ساده و خلاقانه از بازاریابی مبتنی بر هیاهو است که توانسته با هزینه کم، تأثیر زیاد و غیرقابل‌انکاری بر روی مشتریان خود داشته باشد.
  • شرکت کولگیت از چوب‌هایی شبیه به مسواک در بستنی استفاده کرد تا اهمیت مسواک زدن را به کودکان و حتی بزرگ‌سالان نشان دهد.

 

مزایای بازاریابی چریکی

  • اجرای ارزان

استفاده از یک پوستر تبلیغاتی بسیار ارزان‌تر از سایر روش‌های پرهزینه تبلیغاتی است.

  • استفاده از روش های خلاقانه

در این نوع آگهی تبلیغات، قدرت تخیل بسیار مهم‌تر از بودجه است و با داشتن خلاقیت و ایده‌های نو می‌توانید تأثیر زیادی بر مخاطبان بگذارید.

  • گسترش از طریق بازاریابی دهان به دهان

این نوع بازاریابی به‌شدت توسط بازاریابی دهان به دهان به افراد مختلفی انتقال می‌یابد. هیچ‌چیزی بهتر از این نیست که افراد زیادی در مورد کمپین شما صحبت کنند.

  • زیادشدن شهرت برند

بعضی از کمپین‌های این نوع تبلیغات خاص و منحصربه‌فرد، توسط اخبار محلی پوشش داده می‌شوند که به شهرت برند می‌افزاید.

 

معایب بازاریابی چریکی

  • عدم برداشت درست از این مفهوم

گاهی اوقات ممکن است کمپین بازاریابی به‌درستی درک نشود. مانند کمپینی که در سال ۲۰۰۷ با نصب LED هایی انیمیشن جدیدی را تبلیغ می‌کرد و مدارهای آن با بمب‌های تروریستی اشتباه گرفته شد!

  • تأثیر گذار بودن مشکلات پیش‌بینی‌نشده

بسیاری از تاکتیک‌های این نوع بازاریابی نسبت به آب‌وهوای بد، زمان‌بندی اندک و سایر مسائل جزئی حساس بوده و به‌راحتی ممکن است در چنین شرایطی کل پروژه شکست بخورد.

نکات بازاریابی پارتیزانی

در هنگام اجرای بازاریابی مبتنی بر هیاهو باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • محلی برای اجرای کمپینتان انتخاب کنید که افراد زیاد و مهم‌تر از آن مناسبی ازآنجا عبور کنند.
  • افراد ممکن است به‌راحتی شمارا نادیده بگیرند مگر اینکه با خلاقیت زیاد نظر آنها را جلب کنید. هرچه ایده شما جالب‌تر باشد واکنش بیشتری از مردم دریافت می‌کنید و راحت‌تر به هدف خود می‌رسید.

قوانین شهری، آب‌وهوا، سروصدا و … می‌توانند مانع شما در دستیابی به اهدافتان شوند. پس متغیرهای پیش‌بینی‌نشده را در نظر بگیرید. برخلاف قوانین عمل نکنید چون این کار به‌شدت به برند شما آسیب می‌زند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید. با ما در ارتباط باشید.

منبع: investopedia و مدیرنو

کلیدواژه ها: مهمترین ویژگی در بازاریابی چریکی چیست؟ هدف و معایب و مزایای بازاریابی چریکی , بازاریابی دهان به دهان , کتاب گوریلا مارکتینگ , بازاریابی مبتنی بر هیاهو , بازاریابی پارتیزانی

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…