استراتژی ورود به بازار استارتاپ

استراتژی ورود به بازار استارتاپ ایده های بازاریابی برای استارتاپ ها

در این مقاله از مدیرنو؛ به ایده ‌های استارتاپی و استراتژی بازاریابی و ورود به بازار استارتاپ ها می‌پردازیم. استارتاپ‌ها شرکت‌های کوچک، جوان و نوپایی هستند که عموماً از یک ایده‌ی ناب شکوفا می‌شوند و در بستر فناوری شکل می‌گیرند و رشد می‌کنند. استارتاپ‌ها به دلیل ماهیتشان، سازمان‌هایی بسیار کوچکند و نیروی انسانی چندانی نمی‌طلبند و هدف از ایجاد آن‌ها توسعه‌ی پدیده‌ی خوداشتغالی است.

البته این شرکت‌های کوچک در صورت مدیریت صحیح و اثربخش می‌توانند در کمترین زمان به بزرگ‌ترین غول‌های تجاری تبدیل شوند. در این مقاله به ۷ ایده‌ اثربخش بازاریابی محصول استارتاپ ها می‌پردازیم.

درصورتیکه شرکت دانش بنیان یا کسب و کار نوپا هستید، می توانید از مشاوره بازاریابی و فروش مدیرنو استفاده کنید.

 

استراتژی ورود به بازار استارتاپ

استراتژی و ایده های بازاریابی محصول برای ورود به بازار استارتاپ ها به شرح زیر است.

  1. محصول خودتان را از طریق کانال‌های نامتعارف بازاریابی عرضه نمایید.
  2. رسمی نباشید
  3. از ترفندها و تکنیک‌های ماندگار در ترویج برندتان بهره ببرید
  4. از روش‌های نامتعارف برای تعامل با مخاطبان بهره ببرید
  5. رعایت اصل سادگی
  6. از رسانه‌ای استفاده کنید که مخاطبانتان از آن استفاده می‌کنند
  7. شعار خودتان را سر زبان‌ها بیندازید

 

عموماً مدیران این شرکت‌های تازه تأسیس، به‌تنهایی مسئولیت خلق ایده های استارتاپی تا ایده پروری و به بار نشاندن و سپس بازاریابی و فروش آنرا بر عهده‌دارند. بسیاری از برندهای جهانی در آغاز تنها یک ایده استارتاپی ساده و ناب بوده‌اند. و این موضوع دلیلی بر اهمیت بسیار زیاد استارتاپ‌ها در فرآیند کسب و کار و رونق اقتصادی است.

عصر دیجیتال و گسترش فناوری موجب شده که افراد ایده پرداز و خلاق بتوانند شرکت‌هایی خانگی و بسیار کوچک را تأسیس کنند و به پرورش ایده‌هایشان بپردازند.
بیل گیتس و مارک زوکربرگ ازجمله مطرح‌ترین افرادی هستند که توانستند با یک ایده به ثروتی کلان دست یابند. موفقیت شرکت‌هایی مثل اپل، نایک، مایکروسافت، گوگل و… به معجزه می‌ماند. اما خوشبختانه می‌توان با پیروی از الگوی موفقیت آنها به دستاوردهای بزرگی دست‌یافت.

پیشنهاد مطالعه: استراتژی بازاریابی تهاجمی استارتاپ

 

در ادامه به‌مرور برخی از ایده های استارتاپی اثربخش برای بازاریابی محصول کسب و کارهای کوچک و استارتاپ می‌پردازیم:

ایده‌ اول

محصول خودتان را از طریق کانال‌های نامتعارف بازاریابی عرضه نمایید.

مهم‌ترین عامل موفقیت در بازاریابی استارتاپ ها و بقای آن‌ها در محیط به‌شدت رقابتی امروز اینست که متمایز باشند. آن‌ها باید مخاطبانی متفاوت برای خود تعریف کنند و از کانال‌های متفاوت با این مخاطبان ارتباط بگیرند. مثلاً امروزه برخی از استارتاپ‌ها محصولات خود را از طریق تولید محتوا در رسانه‌های وبلاگی معرفی و تبلیغ می‌کنند. این دسته وبلاگ‌ها دارای مخاطبانی خاص و متفاوتند و بستری مناسب برای بازاریابی به شمار می‌روند.

 

ایده‌ دوم

رسمی نباشید.

واقعیت اینست که استارتاپ‌ها نمی‌توانند سرمایه‌گذاری زیادی روی تبلیغات و بازاریابی کنند. در این میان پرهیز از الگوهای رایج و رسمی در کسب و کار می‌تواند عاملی تمایز بخش برای تبلیغات آن‌ها باشد. ایده بسته‌بندی فاخر چندان مناسب محصولات شرکت‌های استارتاپی نیست، و امروزه برای مثال بعضی از تولید کنندگان محصولات مد و زیبایی، خودشان اقدام به تولید بسته‌بندی دست‌ساز و هنرمندانه برای محصولاتشان می‌کنند.

 

ایده‌ سوم

از ترفندها و تکنیک‌های ماندگار در ترویج برندتان بهره ببرید

زمانی که لارنس آرمسترانگ، دوچرخه‌سوار معروف، به بیماری سرطان مبتلا شد، اقدام به تأسیس بنیاد درمان سرطان آرمسترانگ کرد. وی برای ترویج و حمایت از این بنیاد شروع به فروش روبان‌های زردرنگی کرد که به‌عنوان دستبند یا هدبند مورداستفاده قرار می‌گرفتند و جنبه‌ی انسان دوستانه را به نمایش می‌گذاشتند.

اما چگونه شد که این ایده‌ی کوچک تا به این حد فراگیر و موفق شد؟ دلیل آن بود که این محصول هدفی والا را دنبال می‌کرد، نسبتاً ارزان قیمت بود و به‌سادگی قابل‌استفاده بود. افرادی که این روبان‌ها و دستبندها را به‌دست می‌کردند، با دیدن دیگرکسانی که این محصول را به‌دست داشتند به وجد می‌آمدند و احساس غرور آن‌ها را سرشار می‌کرد.

اقلام تبلیغاتی این‌چنینی که مفهومی عمیق درون آنها نهفته است، ابزاری مؤثر در ترویج برندهای نوپا و بازاریابی محصول استارتاپ ها میباشند. چراکه افرادی که این نمادها را بر تن می‌کنند به بیلبوردهای متحرک شما تبدیل می‌شوند.

 

ایده‌ چهارم

از روش‌های نامتعارف برای تعامل با مخاطبان بهره ببرید.

استارتاپ‌ها برای بقا چاره‌ای جز تمایز ندارند. آن‌ها باید همواره دنبال مسیرهای میان‌بر برای معرفی خودشان به جامعه باشند. مثلاً یک فروشگاه نسبتاً کوچک مواد غذایی ارگانیک باهدف تعمیق تعاملات با مصرف‌کنندگان، کارگاه‌های آموزشی آشپزی ارگانیک برگزار کرد تا بدین‌وسیله برای مشتریان خود تولید ارزش کند.

 

ایده‌ پنجم

رعایت اصل سادگی. گاه ایده ‌های برتر بازاریابی استارتاپی همان ساده‌ترین ایده‌ها هستند.

درست همانند لوگوی ساده و بی‌تکلف برند nike. نمونه‌ی دیگری از برندهای دنیا که نماد سادگی به شمار می‌رود، طراحی صفحه‌ی خانگی google میباشد که در اوج سادگی بالاترین کارایی را دارد. وجه تمایز گوگل با دیگر هم‌قطاران خود در همین سادگی خلاصه می‌شود.

زمانی که بنیان‌گذاران گوگل قصد داشتند که موتور جستجوگر خودشان را راه اندازی کنند، تأکید داشتند که این موتور باید بدون شاخ و برگ‌های زائد باشد. این موضوع سبب شد که گوگل به‌سرعت موردتوجه قرار گیرد؛ چرا که رقبای این موتور جستجوگر فاقد سادگی و سهولت کاربرد گوگل بودند.

 

ایده‌ ششم

از رسانه‌ای استفاده کنید که مخاطبانتان از آن استفاده می‌کنند.

آیا می‌دانید که مخاطبان هدفتان عمده‌ی وقتشان را در چه رسانه‌هایی سپری می‌کنند؟

به روش‌های زیر می‌توان به پاسخ این سؤال پی برد:

  1. مستقیم از خود مخاطبان هدف سؤال کنید. تلفن را بردارید و با تعدادی از دوستان و آشنایانی که احتمالاً به محصولاتتان علاقه‌مند هستند تماس بگیرید و نظر آن‌ها را در این خصوص جویا شوید و یا کمی بازار گردی کنید تا پاسخ خود را پیداکنید.
  2. یک پیمایش آنلاین انجام دهید.
  3. از شرکت‌های متخصص برای تحقیقات بازاریابی استفاده نمایید.

 

ایده‌ هفتم

شعار خودتان را سر زبان‌ها بیندازید.

یکی از استراتژی های ورورد به بازار استارتاپ ها اینست که شعار خودشان را روی زبان ها بیاندازند. مؤلفه ها و ویژگی‌های یک شعار خوب کدامند؟ یک شعار خوب تنها از کنار هم چیدن واژگان زیبا و بیان اهداف و مأموریت سازمان به‌دست نمی‌آید. در عوض یک شعار خوب وجه تمایز شما از رقیبان را به مشتری نشان می‌دهد. این شعار می‌تواند ارزش برند شمارا به دنیا مخابره کند. البته تنها شعار دادن کافی نیست بلکه، جامه‌ی عمل پوشاندن به شعارها و ارزش‌آفرینی برای مشتری است که می‌تواند کسب و کار وکار کوچک شمارا توسعه دهد.

منبع: چهل گفتار پیرامون ارتقای مهارت‌های بازاریابی و مدیرنو

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید. با ما در ارتباط باشید.

کلیدواژه ها: استراتژی ورود به بازار استارتاپ, بازار استارتاپ, استراتژی استارتاپ, استراتژی ورود به بازار, ایده های استارتاپی, بازاریابی محصول استارتاپ

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…