بازاریابی محصول جدید

بازاریابی محصول جدید

در این مقاله از مدیرنو؛ به ۱۵ گام تا بازاریابی و فروش محصول جدید می‌پردازیم. تنها تفاوت بین محصولات موفق و ناموفق در شیوه بازاریابی و فروش آنهاست. بسیاری از مخترعان و نوآوران ایده‌های خوبی را در ذهن دارند، اما توانایی تبدیل این ایده‌ها از یک فکر خلاقانه به محصولی قابل فروش را ندارند، چون این کار ارتباط نزدیکی با نوآوری دارد.

سالانه سی هزار محصول جدید به بازار عرضه می شود که ۹۵ درصد آن محصولات با شکست مواجه می شوند. به این ترتیب، اگر کسب و کارها محصول جدید خود را به درستی تولید و عرضه نکنند، خطر هدر دادن زمان و منابع زیادی را دارند.

برای غلبه بر احتمالات، باید بازار هدف خود را تعریف کنید، خطرات را در نظر بگیرید و از مناسب بودن محصول مطمئن شوید. با داشتن یک برنامه بازاریابی و فروش، می توانید بهتر بفروشید، معاملات بیشتری ببندید و نرخ تبدیل را افزایش دهید.

 

بازاریابی و فروش محصول جدید

 

چگونه برای محصول خود بازاریابی کنیم

۱- طراحی یک محصول جدید

نیازهای مصرف کننده را شناسایی کنید

یکی از تفاوت‌های بنیادین بین محصولات شکست خورده و محصولات پر فروش در درک و پاسخگویی به نیاز مصرف کننده است.

به‌عنوان یک کارآفرین مشتاق و نوآور، هدف شما این است که محصولاتی تولید کنید که ممکن است مردم حتی ندانند که به آن نیاز دارند. (یعنی شناسایی نیاز قبل از فراگیر شدن) چه چیزی در بازار وجود ندارد؟ مردم به چه چیزهایی نیاز دارند؟

  • هیچ راه آسان و میانبری برای بازاریابی و فروش محصول جدید وجود ندارد، در غیر این صورت همه ما تاکنون میلیونر بودیم. همیشه یک دفتر برای نوشتن ایده‌های جدید با خود داشته باشید، و حساب زمان‌هایی را که از چیزهای کوچک و جزئی ناامید شده‌اید و ناگهان ایده‌ای به شما الهام شده را داشته باشید. شاید در زیر نور خورشید دراز کشیده‌اید و در نگه‌داشتن کتاب خود در بالای سرتان دچار مشکلید؟ حال چه محصول ساده‌ای نیاز شمارا برطرف خواهد کرد؟
  • شاید استفاده از پرسشنامه میانبری مؤثر به نظر برسد اما، رأی گیری و نظر خواهی از مصرف کنندگان در مورد محصولات خاص مورد علاقه‌شان چندان راحت نیست.

در مقاله ” راه های تدوین استراتژی بازاریابی ” به قوانینی اشاره می‌شود که احتمالاً هیچ‌گاه تغییر نخواهند کرد زیرا آنها به‌سختی در روانشناسی مشتری ریشه کرده و برای استراتژی‌های کسب و کار، توسعه‌ی محصول و خصوصاً برای رشد آن، پیامدهایی دارند که می‌توانند مجموعه شمارا در بازاریابی پیشرو نمایند.

با طراحان همکاری کنید.

اینکه ایده‌های نو و جدید مثلاً در مورد هاوربرد (دستگاهی شبیه اسکوتربرقی) به ذهن شما خطور می‌کند بسیار خوب است اما، همزمان باید بتوانید آن را به بهترین شکل طراحی کنید. بسته به توانایی مهندسی شما، شاید نیاز داشته باشید با طراحان و مهندسان دیگری همکاری کنید تا بتوانید نمونه اولیه ایده خود را ایجاد کنید.

  • نظرات و تصورات خود را در مورد محصول روی برگ‌هایی بنویسید، اما باید در مقابل نگرانی‌های عملی انعطاف پذیر باشید. شاید در این لحظه تکنولوژی هاوربرد برای شما کمی پیچیده باشد، اما کسی را پیدا می‌کنید که در طراحی همه‌جانبه بازی‌های کامپیوتری تبحر دارد.
  • سعی کنید محصول را خودتان طراحی کنید. طراح سیستم Revolight (چراغ‌های مخصوص روی دوچرخه)، که یک خلاقیت و نوآوری در سیستم روشنایی دوچرخه به‌حساب می‌آید، نمونه اولیه آن را در گاراژ خانه‌اش طراحی کرد، و از طریق اینترنت به پول زیادی دست‌یافت.

گزینه‌ها و شرایط مختلفی را در نظر بگیرید.

یک مبتکر و نوآور خوب، به فکر محصولاتی عالی است تا نیازهای مصرف کننده را برطرف کند. سعی کنید موضوع موردنظرتان را از زوایای مختلف بررسی کرده و برای برطرف کردن مشکلات احتمالی تا جای ممکن روش‌ها و راه‌های جایگزین را نیز در نظر بگیرید. تنها به یک مدل برای بازاریابی و فروش محصول جدید اکتفا نکنید. سعی کنید مدل‌های بیشتری را به وجود آورید تا در صورت شکست هر پروژه، جایگزینی برای آن داشته باشید.

در مقاله ” ۶ اشتباه مرگبار بازاریابی ” از مدیرنو، شمارا با ۶ اشتباه رایجی آشنا می‌کنیم که اغلب بازاریابان حتی آنهایی که کاملاً خود را حرفه‌ای می‌دانند در ملاقات‌های حضوری با خریداران مرتکب شوند.

  • بار دیگر تکرار می‌کنم که به نیازهای مصرف کنندگان توجه داشته باشید. اگر برای کتاب خواندن در هنگامی‌که در آفتاب دراز کشیده‌اید مشکل‌دارید، به‌طور خودکار به فکر یک نگه‌دارنده برای کتاب می‌افتید که روی قفسه سینه قرار می‌گیرد. اما محافظ‌های چشمی که برای خواندن طراحی‌شده‌اند چه؟ یا جایگزین‌های دیجیتالی؟ در مورد نگه‌داشتن صفحات به‌دوراز گردوخاک چه فکری می‌کنید؟

بودجه لازم برای ساخت نمونه اولیه را مهیا کنید.

یکی از راه‌های بسیار عالی برای تأمین بودجه تولید نمونه اولیه و یا تولید انبوه محصولات، جمع سپاری یا انبوه سپاری است. جمع سپاری نوعی برون سپاری است. که به گروه فراوانی از افراد ناشناخته انجام می­گیرد و نه به شرکت یا سازمانی خاص. می‌توانید برای این کار در اینترنت فراخوان عمومی انجام دهید. Kickstarter، GoFundMe و سایت‌های دیگر جمع سپاری از روش‌های عالی برای دریافت پول نقد لازم برای تولید محصول هستند. (می‌توانید به سایت‌های داخلی مانند ستاک مراجعه کنید)

  • اگر سابقه خوبی در توسعه و تولید محصولات ( بازاریابی و فروش محصول جدید) داشته باشید، می‌توانید محصولات خود را به سرمایه گذاران نشان دهید و بر اساس سابقه خود مقداری پول از آنها تأمین کنید.

یک نمونه اولیه ایجاد کنید.

پس‌ازاینکه چند ایده خوب به ذهنتان رسید و با یک طراح یا گروه کوچکی از طراحان برای طراحی این ایده‌ها همکاری نمودید، نمونه اولیه‌ای را تهیه‌کرده و شروع به تست آن نمایید. با توجه به ماهیت نمونه اولیه شما، تست آن ممکن است سریع انجام شود یا اینکه مدتی به طول بیانجامد. هنگامی‌که کار را شروع کردید باید برای توسعه و تست محصولات خود آماده‌باشید.

 

۲- تست و آزمایش محصول خود

خودتان از محصول استفاده کنید.

ازآنجایی‌که اولین کسی بودید که به فکر ایجاد این محصول افتادید، باید اولین نفری هم باشید که آن را امتحان می‌کند. خودتان کالای تولیدی را تست کرده و ببینید چگونه کار می‌کند. حواستان به محدودیت‌ها و مشکلات جزئی پیش رو، و عناصری که نیاز به تغییرات جزئی و بهبود دارند باشد. زمان زیادی را صرف استفاده و فکر کردن برای بهینه سازی آن کنید.

  • در هنگام استفاده از محصولات، یک دفترچه یا دستگاه ضبط صدا را همراه خود داشته باشید. تا بتوانید تجارب خود در مورد محصولی که در حال استفاده هستید را درجایی ثبت کنید. شاید بعدها با استفاده از آنها بتوانید تمام مشکلات و نکات خوب این محصولات را به خاطر بیاورید.
  • از محصولات استفاده نکنید، بلکه سوء استفاده کرده و در بدترین شرایط از آنها نگه‌داری کنید. اگر به فکر تولید انبوه محصولات هستید، باید بفهمید که چگونه ساخته‌شده. و اینکه آیا آن‌قدر تحمل و استحکام دارد که در صورت پرتاب شدن، افتادن، و دیگر حوادثی که ممکن است خریدار بر سر محصول بیاورد، بازهم سالم باقی بماند؟

 

یک مخاطب یا شنونده پیدا کنید.

این مبحث یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌ها در توسعه محصولات جدید است. چه کسانی محصولات شمارا می‌خرند؟ چه کسانی مشکلات و نیازهایی همانند شما داشتند که این محصولات قادر به رفع آنهاست؟ مرحله بعدی در این فرایند این است که از مردم بخواهید محصولات شمارا استفاده کرده و نظرات و بازخوردهایشان را ارائه دهند. تا شما بتوانید با استفاده از معیارهای مختلف، مخاطبان خود را تعریف کنید:

  • رده سنی
  • وضعیت اجتماعی و اقتصادی
  • میزان تحصیلات
  • سرگرمی‌ها و علایق
  • تعصبات و عقاید

یک سری آزمون انجام دهید.

محصولات خود را به گروهی از مردم نشان داده، اجازه دهید آن را امتحان کنند و به آنها فرصت دهید تا بازخوردها و نظرات خود را ارائه کنند. جمع آوری بازخوردها و نظرات در پروسه بازاریابی و فروش محصول جدید می‌تواند کاملاً غیررسمی انجام شود مثلاً برخی از نوشیدنی‌های خانگی خود را به دوستان و خانواده داده و نظر آنها را می‌پرسید، یا می‌تواند رسمی باشد، مثلاً یک جلسه گروهی متمرکز با یک سری از گروه‌های مختلف برگزار شود تا محصولات شما را امتحان کنند.

  • در جلسه نظرخواهی غیر رسمی، خانواده و دوستان شما شاید از روی مهربانی بگویند که نوشیدنی شما خوشمزه است، اما بهتر است آن را به برخی از کسانی که به نوشیدنی‌ها علاقه دارند نیز نشان دهید و نظر آنها را بپرسید تا مطمئن شوید کالای خوبی تولید کرده‌اید.
  • اگر گروهی رسمی برای تست محصولات تشکیل داده‌اید، بهتر است آنها را با گروه‌های مختلفی از مردم امتحان کنید. مخاطبان ما ممکن است کمی متفاوت‌تر از آن چیزی باشند که شما تصور می‌کنید. به بازخوردها و نظرات به خوبی گوش دهید و آنها را جمع آوری کنید.

انتقادها را جمع آوری کنید.

همان‌طور که محصولات خود را تولید کرده و به مصرف کنندگانی ناشناس معرفی می‌کنید، زمانی را به جمع آوری بازخوردها و نظرات دست‌اول اختصاص دهید. بررسی‌ها و نظرسنجی‌های نوشته‌شده را خوانده و با دقت به بازخوردها و نظرات دیگران گوش دهید. اغلب یکی از تفاوت‌های اصلی بین محصولات محبوب و محصولاتی که طرفدار کمی دارند، توانایی آنها در ترکیب و استفاده از بازخوردها در توسعه است.

– در برخی موارد، شاید بهتر باشد اجازه دهید شخصی دیگر نظرات و بازخوردهای تست کنندگان محصولات شمارا جمع آوری کند. شما ممکن است تلاش کنید در مقابل انتقادات از محصولتان دفاع کنید، به همین دلیل شخصی که بی‌طرف است راحت‌تر می‌تواند این بازخوردها را جمع آوری کند.

محصول جدید خود را اصلاح کنید.

استیو جابز یک مخترع مشهور نبود، بلکه در اصلاح و تغییرات جزئی ایده و محصولات خود نابغه بود. بهترین محصولات معمولاً از رویکردی روبه‌جلو به‌دست نمی‌آیند. بلکه حاصل تغییرات کوچک و جزئی هستند که یک ابداع یا نوآوری خوب را تبدیل به کالایی عالی می‌کنند که قابل فروش است. بازخوردها و نظراتی که درباره محصولات خود می‌گیرید با تغییرات جزئی و اصلاحاتی که در نسخه‌های بعدی آن ایجاد می‌کنید ترکیب کنید. تا از خوب به  عالی حرکت کنید.

احتمال دارد بازخوردها و نظراتی که جمع کرده‌اید ایده‌های خوبی در مورد راه‌های بهبود و تغییر محصولات به شما ندهد. شما می‌توانید به انتقادها گوش داده و فکری درباره رفع این مشکلات و انتقادها بکنید. آیا مردم فکر می‌کنند طرز استفاده از نگه‌دارنده کتاب شما کمی پیچیده است؟ چطور می‌توانید کار با آن را راحت‌تر کنید؟

 

۳- توسعه محصول برای بازاریابی و فروش محصول جدید

بودجه‌ای عملیاتی در نظر بگیرید.

قبل از اینکه بودجه‌ی موردنیاز برای شروع تولید محصولات خود را تأمین کنید، باید بودجه‌ای عملیاتی برای موقعی که محصولات خود را تثبیت کردید در نظر بگیرید. برای رشد کسب و کار و حرکت به سمت بهره ­وری به چه چیزهایی نیاز دارید؟ برای حفظ یک شرکت به چه چیزهایی نیاز دارید؟ احتمالاً باید تمام موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • هزینه عملیات
  • مخارج کلی
  • هزینه‌های خارجی
  • مخارج کارکنان

تدوین طرح بازاریابی و فروش محصول جدید

هنگامی‌که شروع به تولید محصولات جدید کردید، باید استراتژی­هایی برای بازاریابی و فروش محصول جدید به سرمایه گذاران و مشتریان پیدا کنید. نقاط قوت فروش و مزیت‌های محصولتان چیست؟

  • بهتر است هرچه زودتر و قبل از مراجعه به آژانس‌های تبلیغاتی در مورد استراتژی­های بازاریابی خود فکر کنید. بهترین محصولات بر پایه سودمندی و نقاط قوتشان فروش می‌روند. محصولات خوب با توسعه و اطلاع رسانی خوب، به فروش می‌رسند و بهترین تبلیغ برای یک محصول کیفیت خوب آن است. از طرفی بازهم اهمیت بازاریابی و فروش محصول جدید بر پایه راهکارهای اصولی مطرح می‌شود، اینکه تسلط شما بر این حوزه چه اندازه است رابطه مستقیمی با موفقیت یا شکست محصول جدیدتان دارد.

بازاریابی و فروش محصول جدید به سرمایه گذاران

برای تولید انبوه به سرمایه اولیه نیاز دارید. و برای تهیه این پول باید محصول جدید خود را به سرمایه گذارانی که برای حمایت از شما حاضر به پرداخت این پول هستند، ارائه دهید. هرچه مدل کاری و ایده ­های مناسب و بهبود یافته شما بهتر باشد، امنیت مالی بیشتری خواهید داشت و زودتر کسب و کار خود را شروع می‌کنید.

معیارها و ضوابطی برای کنترل کیفیت ایجاد کنید.

هنگامی‌که توانستید سرمایه مالی موردنیاز را فراهم کرده و کسب و کار خود را شروع کنید. بسته به محصولی که می­خواهید بفروشید با مشکلات تولیدی فراوانی روبه‌رو خواهید شد که باید آنها را برطرف کنید. ازنقطه‌نظر توسعه محصول، یکی از نکاتی که باید همیشه به آن توجه داشته باشید کنترل کیفیت است. شما چه استانداردهایی را برای کنترل کیفیت محصول رعایت می‌کنید؟ برای صرفه جویی در هزینه‌ها حاضرید بر سر چه چیزهایی سازش و چه چیزهایی چشم پوشی کنید؟

در هنگام تولید محصولات خود دستورالعملی برای اندازه گیری کیفیت آنها تعیین کنید. شما همیشه آنجا نیستید و ممکن است در هنگام اندازه گیری کیفیت و تست محصولات حضور نداشته باشید، پس لیستی از مواردی که باید بررسی شوند تهیه‌کرده و آن را به کسی بدهید تا به‌جای شما کیفیت محصولات را بررسی کند.

 

به ارزیابی و نوآوری محصولات خود ادامه دهید

بسیار مهم است که در کنار پیشرفت کسب و کار خود، نیم نگاهی به بازاریابی و فروش محصول جدید و آینده آن نیز داشته باشید. برای اینکه بتوانید محصولات خود را در بازار حفظ کنید چه کارهایی باید انجام دهید؟ چطور باید نوآوری انجام دهید تا خود را در بازار حفظ کنید؟ چه چیزهایی ممکن است در بازار تغییر کند و این تغییرات احتمالی چه تأثیراتی بر کسب و کار شما خواهد داشت؟ چطور باید بازاریابی و فروش محصول جدید خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید؟

بهتر است که این تغییرات را قبل از وقوع آنها پیش بینی کرده، تا بتوانید محصولات خود را باقدرت بیشتری در بازار نگه‌دارید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منابع: wikihow ، pipedrive ، هیئت تحریریه مدیرنو

برچسب ها: چگونه برای محصول خود بازاریابی کنیم , استراتژی و روش های بازاریابی محصول جدید , فروش محصول جدید

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…