بازاریابی حرفه‌ ای

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از بازاریابی حرفه ای می‌پردازیم. قطعاً فعالیت‌هایی که یک بازاریاب حرفه ای در طول زندگی کاری‌اش انجام می‌دهد را نمی‌توان در چند جمله و عبارت بیان کرد. زیرا بازاریاب‌ها با توجه به نوع کسب و کارشان، تغییر و تحولاتی در نحوه کارشان به وجود می‌آید. به‌طور مثال در برخی از شرکت‌ها، بازاریاب‌ها فقط وظیفه‌دارند تا محصولات را همسو و مطابق با تبلیغات ارائه‌شده بفروشند.

درحالی‌که در شرکت‌های دیگر بازاریاب‌ها با کل فرآیندها در ارتباط اند یعنی از تولید محصول، حمل و نقل آن و زمانی که به‌دست مشتری برسد. بازاریاب‌های حرفه ای افراد خلاقی هستند که می‌توانند مسیر تحولات جهانی را با مهارت‌هایشان تغییر دهند. اگر شما یک بازاریاب مشتاق هستید، در اینجا موارد مهم و کاربردی برای شما در مورد بازاریابی حرفه ای ارائه خواهیم نمود.

بازاریابی حرفه ای

 

بازاریابی از سلسله اقداماتی نشأت می‌گیرد که هر بخش آن دارای قوانین خاص خود است. در مقاله “مفاهیم اولیه بازاریابی و انواع آن ” از مدیر نو، به توضیحات در این زمینه می‌پردازد.

 

چرا حرفه بازاریابی؟

افراد مختلف، دلایل مختلفی هم برای بازاریاب شدنشان دارند، اما همه آنها یک سری نظرات مشترک دارند:

  1. بازاریابی یکی از پردرآمدترین شغل‌هاست.
  2. همیشه شانس رشد و ارتقاء شغلی در حرفه بازاریابی وجود دارد.

علاوه بر این عده‌ای از افراد می‌خواهند بازاریاب حرفه ای شوند چون دوست دارند بدانند چگونه می‌توانند در این حرفه خلاق و نوآور و متفاوت باشند!

بازاریابی قسمت مهمی از هر کسب و کاری در جهان است. پس در حال حاضر می‌توان گفت این حرفه، یک حرفه‌ی ماندگار و رو به رشد است. و فقط این را می‌توانیم به شما بگوییم که باگذشت زمان نیاز به بازاریاب و بازاریابی حرفه ای افزایش خواهد یافت.

قطعاً شغل بازاریابی، شغلِ راحتی نبوده، نیست و نخواهد بود. زیرا تمام فشارها از طراحی تا تولید محصول به بازاریابان باز می‌گردد. زیرا این بازاریاب است که به‌طور مستقیم با مشتری در تعامل است و باید مشتری را قانع به خرید محصول نماید. تنها در صورتی می‌توان این فشار را برای بازاریاب کاهش داد که محصولات، خدمات، طراحی و هر چیز دیگری که به محصول مربوط می‌شود، به‌صورت کاملاً حرفه ای و خلاقانه به کار خود ادامه دهد.

در مقاله “ ۶ اشتباه مرگبار بازاریابی” از مدیرنو، شمارا با ۶ اشتباه رایجی آشنا می‌کنیم که اغلب بازاریابان حتی آنهایی که کاملاً خود را حرفه ای می‌دانند در ملاقات‌های حضوری با خریداران مرتکب شوند.

 

مهم‌ترین شاخصه های بازاریابان حرفه ای

به‌منظور تبدیل شدن به یک بازاریاب حرفه ای، یک سری مهارت‌ها و عادت‌های طبیعی احتیاج دارید. اول از همه، شما باید یک انسان برون گرا و معاشرتی باشید. قطعاً بازاریابی حرفه ای نمی‌تواند شغل موردعلاقه افرادی که خجالتی‌اند و تمایلی به معاشرت با دیگران ندارند، محسوب شود. و چنین افرادی اگر نخواهند روابط عمومی خود را افزایش دهند، در این شغل موفقیتی کسب نخواهند کرد.

شما باید شخصیت گیرا و مؤثری داشته باشید. زیرا چنین شخصیتی به شما در افزایش ارتباطاتتان و تعاملاتتان با دیگران کمک خواهد کرد. چون ارتباطات در حرفه بازاریابی حرفه ای از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ضروریست به‌عنوان یک بازاریاب از قوه مشاهده خوبی برخوردار باشید. همچنین همیشه اطلاعات به‌روز از آخرین رویدادها، مد و حتی تغییرات در سلیقه و نحوه رفتار مردم کسب کنید.

شما در مقام یک بازاریاب باید تصمیم گیرنده‌ای قوی باشید. واکنش طبیعی و با اعتمادبه‌نفسی نسبت به شرایط و موقعیت‌های دشوار بروز دهید. مهارت کنترل فشار بالایی داشته باشید. زیرا در تمام طول مدت فعالیتتان در حرفه بازاریابی تحت‌فشار خواهید بود. ضروریست فردی هدف گرا بوده و بدانید که چگونه افراد با شخصیت‌های مختلف را تحت کنترل داشته باشید. همچنین شنونده خوبی باشید.

 

جوانب مثبت و منفی بازاریابی حرفه ای

همان‌طور که در متن بالا ذکر شد، در حرفه بازاریابی شما در یک مسیر رشد قرار می‌گیرید. به این صورت که همیشه می‌توانید با مهارت و عملکرد خودتان به رشدتان ادامه دهید. و اصلاً نباید تعجب کنید درحالی‌که در شرکت خودتان مشغول به کارید، از شرکت‌های دیگر درخواست همکاری با حقوق‌های بیشتری به سمتتان بیاید. در مواقعی و در برخی شرکت‌ها (با توجه به بزرگ یا کوچک بودن شرکت) حتی خودرو، لپ تاپ، گوشی هوشمند، تبلت و … هم در اختیارتان خواهند گذاشت. همچنین تحت پوشش خدمات پزشکی و بیمه هم قرار خواهید گرفت.

اما بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جنبه منفی حرفه بازاریابی، فشار زیاد و تحت استرس بودن آنست.  بدانید که وقتی هدف یا تارگتی برایتان مشخص گردیده است، حتماً باید به آن برسید. درنتیجه همیشه فشار آن روی شما خواهد بود. باید همیشه خلاق بوده و هرروز افراد زیادی را ملاقات کنید. ممکن است این دیدارها و ملاقات‌ها با افرادی که دارای خصوصیات رفتاری متفاوتی‌اند، برایتان گیج‌کننده و یا حتی گاهی خسته‌کننده باشد. اما باید برای حفظ روابط کاری‌تان سختی‌ها را تحمل کرده و گاهی از زمان شخصی‌تان هم بگذرید.

در مقاله ” بازاریابی پیشرو ” به قوانینی اشاره می‌شود که احتمالاً هیچ‌گاه تغییر نخواهند کرد. زیرا آنها به‌سختی در روانشناسی مشتری ریشه کرده. برای استراتژی‌های کسب و کار، توسعه‌ی محصول و خصوصاً برای رشد، پیامدهایی دارند. که می‌توانند مجموعه شمارا در بازاریابی پیشرو نمایند.

البته در بیشتر مواقع قبل از ورود به این حرفه (مخصوصاً جهت اشتغال در شرکت‌های بزرگ) باید رزومه ارائه دهید. اگر رزومه خوبی نداشته و یا در آن زمینه کار نکرده باشید، امکان رد شدنتان توسط آن شرکت‌ها وجود خواهد داشت.

 

چه مقدار حقوق می‌تواند انتظارات شمارا برآورده کند؟

مقدار حقوق دریافتی شما در شغل بازاریابی حرفه ای به موقعیت و جایگاه شما در آن شرکتی که در آن فعالید، ارتباط دارد. علاوه بر آن بر اساس زمان و طول مدت فعالیت شما، حقوقتان افزایش می‌یابد. پس حقوق شخصی که بازاریابی حرفه ای بوده و بیش از یک دهه در شرکت مشغول به‌کار است، با حقوق بازاریابی که تازه کارش را شروع کرده است، متفاوت است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…