اشتباه در مدیریت برند و استراتژی برندینگ

هفت اشتباه برندینگ در کسب‌ و‌ کارهای کوچک مدیریت برند و استراتژی برندینگ

در این مقاله از مدیرنو؛ به مدیریت برند و استراتژی برندینگ و هفت اشتباه نحوه برندینگ در کسب‌ و‌ کارهای کوچک می پردازیم. نحوه مدیریت برند و استراتژی برندینگ یکی از دغدغه های اساسی کارآفرینان است. کسب‌و‌کارهای کوچک شکل دهی برندشان را جزء سخت ترین کارها می دانند و طبق تحقیقات بیشتر آنها در طول ۵ سال اول بازگشایی ورشکست می‌شوند! این مقاله در این زمینه به شما کمک خواهد کرد و درمورد بعضی از اشتباهات بزرگی می‌آموزد که کسب‌و‌کارهای کوچک مرتکب می‌شوند و هدفش این است به شما کمک کند تا اولین سال کارآفرینی‌تان را دوام بیاورید.

هفت اشتباه برندینگ در کسب‌ و‌ کارهای کوچک

۱- درک نکردن قدرت برند

یک برند قدرتمند از نظر ایجاد رابطه با مشتری به شدت سودمند است. برند چیزی است که مشتری را ترغیب می‌کند تا به شما اعتماد کند. و در نهایت از شما خرید کند.از نظر سئو (بهینه سازی موتور جستجو) هم ارزشمند است زیرا گوگل همیشه کسب و کارهای برند شده را بالاتر از بقیه قرار می‌دهد و کلیک‌های بیشتر به این معنی است که مشتری بیشتری خواهید داشت. هیچوقت تصور نکنید که به برندینگ نیازی ندارید. بلکه باید جزء اولویت های شما باشد.

۲- منتشر نکردن دستورالعمل‌های برند

دلیل اینکه شرکت‌های بزرگ خیلی موفق هستند اینست که دستورالعمل‌های نوشته شده واضحی درمورد مدیریت برند خودشان دارند. در نتیجه یک هویت برند واقعی دارند. سعی می‌کنند که حتماً همه افرادی که در آن شرکت کار می‌کنند هم هویت برند را درک کنند. وقتی که راهبردهای هویت برندتان را ایجاد می‌کنید،‌ حوزه‌های زیادی وجود دارد که باید درنظر بگیرید، مثل لوگو، رنگ‌ و شعار.

هفت اشتباه نحوه برندینگ در کسب‌ و‌ کارهای کوچک

۳- پیچیده کردن نحوه برندینگ

همیشه موفق‌ترین برندها، ساده‌ترین ها هستند. به عنوان مثال کوکا کولا لوگویش را از اولین باری که ارائه شد یعنی قرن نوزدهم تغییر نداده است. به‌ روز شده است اما رنگ‌ها و سبک‌ها تقریبا به همان شکل مانده‌اند. وقتی که فرآیند برندینگ را طی می‌کنید،‌ این را در نظر داشته باشید که کاری که انجام می دهید، قابل فهم باشد. به جز چیزهایی که واقعا لازم هستند، متغیر دیگری اضافه نکنید. به عنوان مثال، استفاده بیشتر از دو رنگ، برند شمارا دچار پیچیدگی می کند. در نحوه برندینگ عناصر ساده و واضح بهترین راهکار هستند.

به عنوان مثال از خودتان بپرسید وقتی در حال طراحی لوگو هستید آیا بچه‌ها می‌توانند آن را نقاشی کنند؟ اگر پاسخ منفی است، پس خیلی پیچیده است و باید به دنبال لوگو ساده تری باشید.

۴- اسیر برندینگ مبهم شدن

دام نحوه برندینگ مبهم جاییست که شرکت‌ها دستورالعملی برای برندشان تعیین می‌کنند که هیچ ‌چیز درمورد شرکت نمی‌گویند. این کار به داشتن شرکتی به شدت معمولی منجر می‌شود که خیلی زود از یاد می‌رود. احتمالاً قبلا چنین نمونه هایی از برندرا در صنعت خودتان دیده باشید. راه حل دوری از نحوه برندینگ مبهم اینست که از کلیشه‌ها فاصله بگیریم و زبانی واضح انتخاب کنیم که تصویر و ظاهری هماهنگ داشته باشد. برندهای مبهم تقریباً  با احتیاط قدم برمی دارند، انگار می‌ترسند به کسی توهین کنند.

  با صدای بلند حرف بزنید و به برندتان و چیزی که هست افتخار کنید.

 

۵- تقلب در برند

گاهی تصمیم می‌گیرید که دستورالعمل‌های واضحی برای مدیریت برند خودتان داشته باشید. بعد برای یک کمپین تصمیم می‌گیرید ذکاوت بیشتری به خرج دهید و تقلب کنید. هیچوقت دلیلی ندارد که از انتشار واضح دستورالعمل‌هایتان دست بکشید. اگر دستورالعمل‌ها در یک حوزه‌ی خاص نمی‌گنجد،‌ مشکل آن ایده است نه دستورالعمل‌ها. دستورالعمل‌های مدیریت برند شما باید غیر قابل تغییر باشند. هیچوقت آنها را برای مقاصد نادرست دیگر دستکاری نکنید.

۶- نگه نداشتن تداوم برند

با رشد کسب‌وکارتان،‌ از شما انتظار می‌رود قسمتی از کارهای بازاریابی‌تان را به دیگران بسپارید تا از طرف شما انجام دهند. تعیین دستور‌العمل‌های واضح فقط نصف راه است.باید حواستان باشد که از برند شما چطور استفاده می‌شود. موارد بسیار زیادی بوده است که شرکت‌ها از دستورالعمل‌های برندشان فاصله گرفته‌اند، فقط به خاطر اینکه پیمانکارها و افرادی که قراردادی برای آنها کار می‌کنند درست توجیه نشده‌اند. هر کمپینی باید شخصاً توسط کسی اجرا شود که قبل از انتشار هرچیزی کاملاً برند را درک کرده است. حتی اشتباهات کوچک در تداوم برند ممکن است به اشتباهات بزرگ منجر شود.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت بازاریابی و برندینگ

۷-انجام تغییرات برند به شیوه نامناسب

برندینگ دوباره (Rebranding) در بعضی مواقع ضروری است. مجبور نیستید دقیقاً به همان چیزی پایبند باشید که در روزهای اول کسب‌و‌کار تان آن ها را در نظر داشتید. قبول کردن هر از چند گاه تغییرات لازم و ضروری است تا بتوانید در صدر برند های روز دنیا قرار داشته باشید. اما نباید مردم را با تغییرات برندتان غافلگیر کنید.باید به مشتریان وفادارتان درمورد تغییرات و اینکه چه تاثیری روی آنها دارد آموزش دهید. به خصوص باید توضیح دهید که این تغییرات به چه علت صورت گرفته اند.

پیشنهاد مطالعه: مشاور تبلیغات و برندینگ

نتیجه‌گیری

مهمترین موضوع درمورد نحوه مدیریت استراتژی برندینگ موثر اینست که حتماً با خودتان صادق باشید و بدانید که در درجه اول چه مواضعی دارید. واقعیت اینست که نحوه مدیریت استراتژی برندینگ مشکل است. اما یکپارچه کردن شرکتتان با تمام پلتفرم‌ها می‌تواند در پیشرفت شرکت شما اثر بسیار مهمی داشته باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره برندینگ در مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منبع: bussiness و مدیرنو

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…