تفاوت بازاریابی و برندینگ

تفاوت بازاریابی و برندینگ از تفاوت های بازاریابی و برندینگ چه می دانید؟

در این مقاله پادکست از مدیرنو؛ به این سوالات پاسخ می دهیم: برندینگ چیست؟ بازاریابی چیست؟ تفاوت بازاریابی و برندینگ چیست؟ درک تفاوت بازاریابی و برندسازی چه اهمیتی دارد؟ در مقاله قبل توضیحاتی در حوزه ماهیت و اساس بازاریابی و برندینگ ارائه شد. این توضیحات به جهت مفتوح شدن مباحث مربوطه به این دو مبحث کلیدی بود و توجه داشته باشید در خلال این سری از مقالات برندینگ سعی داریم تا کلیدواژه‌های اصلی و کاربردی این مبحث را به خوبی بیان نموده تا بتوانید در تعاملات و استراتژی‌های کسب‌وکارتان به اجرا درآورید. در ادامه به اشاره خواهد شد تا بتوانیم اهمیت و جایگاه هریک را مشخص نماییم.

تفاوت بازاریابی و برندسازی به زبان ساده

شما به یک برند نیاز دارید تا خود را از رقبا متمایز کنید. بازاریابی شما کمک می کند تا “USPs” (نقاط فروش منحصر به فرد) خود را به مخاطبان خود نشان دهید.

برندینگ یعنی اینکه شما چه کسی هستید (هویت بصری شما) و بازاریابی نحوه فروش محصولات و خدمات شما (اهداف فروش) است. اگر می خواهید مشتریان خود را با بینش عمیق تری نسبت به شرکت خود تحت تأثیر قرار دهید، باید یاد بگیرید که چگونه بر بازاریابی و برندینگ تسلط داشته باشید.

بیایید نگاهی دقیق تر به تفاوت مارکتینگ و برندینگ بیندازیم.

 

عناوین مقاله:

  • برندینگ چیست؟
  • بازاریابی چیست؟
  • تفاوت بازاریابی و برندسازی چیست؟
  • ترکیب روش های بازاریابی و برندینگ
  • چه چیزی اول می آید؟ بازاریابی یا برندینگ؟

 

برندینگ چیست؟

برند شما هویت شما به عنوان یک کسب و کار است. برندینگ نشان می دهد که شما چه کسی هستید و چه چیزی را برای مخاطبان خود ارائه می دهید. با برندی مناسب، شهرتی ایجاد می کنید که مشتری شما با آن ارتباط برقرار می کند.

به عنوان مثال، کوکاکولا یک شرکت تولید کننده نوشیدنی محبوب است. با این حال، آنچه کسب و کار کوکاکولا را متمایز می کند، ارتباط آن با شادی، طراوت، سرگرمی و به اشتراک گذاری آن است.

همه چیز، از فونت لوگوی کوکاکولا، تا آهنگ های مورد استفاده در محتوای تبلیغاتی آن، به «برند» کمک می کند.

 

سوالاتی برای تعیین اینکه برند شما چیست:

  • ارزش ها و اصول اصلی برند چیست؟
  • بیانیه ماموریت شما چیست؟
  • چه نوع احساساتی را می خواهید القا کنید؟
  • چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند؟
  • مردم می توانند برند یا نام تجاری شما را با چه چیزی مرتبط کنند؟
  • شخصیت برند شما چیست؟

به عنوان مثال، شرکت Innocent Smoothies می خواهد خود را برندی دوستانه و بازیگوش به نمایش بگذارد. در توییتر، این شرکت از لحن صدای منحصر به فردی برای انتقال این ویژگی ها استفاده می کند.

اصول بازاریابی و برندینگ , مفهوم برندینگ در بازاریابی، تفاوت بازاریابی و برندینگ , تفاوت بازاریابی و برندسازی , تفاوت مارکتینگ و برندینگ

استراتژی برند شما به مشتریان نشان می دهد که از کسب و کار شما چه انتظاراتی می توانند داشته باشند و زمانی که از خدمات یا محصولات شما استفاده می کنند چه چیزی به دست خواهند آورد. هرچه بیشتر تشریح کنید که چه کسی هستید، برند شما بیشتر در بین جامعه هدفتان جا نمایی می شود. مصرف کنندگان حتی حاضرند برای برندهایی با اهدافی مشخص، هزینه بیشتری بپردازند.

اثر برندینگ در منابع انسانی

برندسازی زیربنای فرهنگ، شرایط کاری، پاداش و مزایا شرکت است. کارمندان اغلب شرکت ها را انتخاب می کنند و انگیزه دارند برای شرکت هایی کار کنند که اهداف مشترکی دارند. زمانی که کارمندان از ماموریت یک برند همسو و الهام گرفته شوند، درگیر، شادتر و سازنده تر خواهند بود.

علاوه بر این، ارزش‌های برند قوی استعدادهای برتر را جذب می‌کند که در نهایت باعث رشد شرکت و مزیت‌های رقابتی می‌شود که بیشتر به قوی‌تر شدن برند کلی شرکت کمک می‌کند.

استارباکس در برندینگ

یکی از نمونه های عالی استارباکس است، آنها حتی صفحه اینستاگرام اختصاصی خود را برای جویندگان کار دارند. اولین چیزی که می بینید یک شعار “ارتباط با چیزی بزرگتر” است، که از قبل به متقاضیان بالقوه می گوید که شغل در استارباکس فقط یک شغل معمولی نیست.

علاوه بر این، آنها از کارمندان خود به عنوان شریک یاد می کنند و یک استراتژی ارتباطی روشن برای جذب استعدادهای برتر دارند. این یکی از چندین روشی است که آنها برند خود را متمایز می کنند.

 

بازاریابی چیست؟

به ابزارها و استراتژی‌هایی اطلاق می‌شود که شرکت‌ها برای رساندن پیام برند به مخاطبان و در نهایت فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند.

بازاریابی مشخص می کند که شرکت محصولات یا خدمات خود را به چه کسانی بفروشد، قیمت را تعیین می کند و مشخص می کند کجا و چگونه محصولات و خدمات را تبلیغ کند. برخلاف برندسازی، استراتژی بازاریابی بسیار تاکتیکی است و به راحتی قابل اندازه گیری است.

 

مهمترین تفاوت بازاریابی و برندینگ

هویت برند شما باید در طول سال ها ثابت باشد. این فرصتی برای شماست تا بر اساس شناختی که از نیازهای مشتریانتان به دست آوردید، یک رابطه طولانی مدت ایجاد کنید، چون وفاداری مشتری یکی از اهداف اصلی هر کسب و کاری است.

با این حال، فعالیت ها، روندها و روش های بازاریابی به طور مداوم در حال تغییر هستند. بسته به برند، ممکن است راه های بازاریابی سنتی مانند بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی را در نظر بگیرید یا استراتژی های بازاریابی دیجیتال را اجرا کنید.

اکثر کسب و کارها برای بازاریابی محصولات خود ترکیبی از استراتژی های بازاریابی آنلاین و آفلاین را به کار می برند.

 

انواع روشهای بازاریابی

  • چاپ بروشورها و پست مستقیم
  • تبلیغات به ازای هر کلیک
  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
  • بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی
  • بازاریابی ایمیلی
  • رادیو و پادکست
  • تلویزیون و ویدئو
  • بازاریابی موبایلی

 

برای انتخاب بهترین روشهای بازاریابی می توانید از سوالات زیر استفاده کنید:

  • در حال حاضر و در آینده می خواهید کسب و کار شما به چه چیزی دست یابد؟ (رقم یا مقدار فروش خاص یا بازدیدکنندگان وب سایت)
  • مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ خواسته ها و نیازهای آنها چیست؟
  • جامعه هدف شما کجا وقت می گذرانند؟ (رسانه های اجتماعی، تلویزیون، مجلات)
  • رقبای شما چگونه محصولات و خدمات خود را می فروشند؟ (قیمت، کوپن یا تخفیف، پیشنهاد ویژه)

 

ترکیب روش های بازاریابی و برندینگ

برندینگ هویت یا شهرت شرکت شماست. اینکه شرکت خود را چگونه به دنیا نشان می‌دهید و اولویت ها و ارزشهایتان چه چیزهایی است؟

بازاریابی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا پیام متمایزش را با جامعه هدف مدنظر به اشتراک گذاشته و با استراتژی‌های آنلاین و آفلاین به اهداف مورد نظر دست یابد.

از آنجایی که هم برندینگ و هم بازاریابی به هدایت اطلاعات به سمت مشتری و تأثیرگذاری بر روابط کمک می کنند، همپوشانی دارند. به همین دلیل است که مدیران باید تفاوت بازاریابی و برندینگ به خوبی درک کرده تا بتوانند از ترکیب مناسبی از هر دو جهت رشد و توسعه کسب و کارشان استفاده کنند.

هنگامی که در حال طراحی محتوا برای استراتژی فروش یا استراتژی سئو هستید، باید اطمینان حاصل کنید که متناسب با شخصیت برند شما باشد.

هنگامی که مشتریان را در اینستاگرام هدف قرار می دهید، باید بررسی کنید که پیام های شما حاوی زبان، تصاویر و رنگ های مناسبی باشد تا هویت برند شما را درخشنده کند.

 

کدامیک را باید اول انجام داد، بازاریابی یا برندینگ؟

تفاوت بازاریابی و برندینگ به زبان ساده

بازاریابی و برندسازی دو ابزار متفاوت در کسب و کارند، اما بسیار نزدیک به هم کار می کنند. بدون شناخت برند خود نمی توانید استراتژی بازاریابی خوبی داشته باشید.

به همین ترتیب، تکمیل استراتژی برندسازی بدون ایده ای از اینکه قرار است با بازاریابی خود چه کاری انجام دهید، دشوار است. اهمیت شناخت تفاوت مارکتینگ و برندینگ هم در همینجاست.

برندینگ همان سرمایه گذاری بلندمدت برای مجموعه شماست. هیچ‌گاه نمی‌توانید از برندینگ انتظار نتایج کوتاه مدت را داشته باشید. عمده‌ترین دلیلی که مدیران در کسب و کارهای داخلی به دنبال تحقق برنامه‌های برندینگ و اجرای آن در مجموعه خود نیستند، همین عامل نگاه بلند مدت آنست. درصورتی‌که همین افق بلند می‌تواند باعث تضمین بقا و توسعه کسب و کارشان باشد.

به دلیل نزدیکی و موازی کاری در برخی سطوح، برندینگ و بازاریابی در سطوحی باهم برخورد داشته و حتی به یاری هم خواهند آمد.

 

برندینگ حرف اول را می زند

حتی اگر شما یک استارتاپ هستید که منتظر است تا ببینید که چگونه روندها در صنعت پیشرفت می کند، باید برند خود را به وضوح تعریف کنید.

ثبات در برندسازی کلیدی است. برندهای بزرگ یک شبه موفق نمی شوند، بلکه به طور مداوم و در طول زمان موفق می شوند.

نام تجاری شما هویت شما به عنوان یک کسب و کار است، در حالی که روش های بازاریابی به شما کمک می کند تا این هویت را ثابت کرده و به مشتریان خود نشان دهید که برای چه چیزی می جنگید.

ساختن برند قبل از انجام هر کار دیگری راهی عالی برای ایجاد یک تصویر ثابت از کسب و کار شماست.

 

تفاوت مارکتینگ و برندینگ در نوع سرمایه گذاری

سرمایه گذاری هم بر روی بازاریابی و هم بر برندینگ خوب و لازم است. هرکدام از آنها بازگشت سرمایه‌ای متفاوت را از روش‌های مختلف شامل حال مجموعه‌تان خواهند نمود.

بازگشت سرمایه در بازاریابی در مدت زمان کوتاهی اتفاق خواهد افتاد. زمانی که کمپین بازاریابی را به خوبی طراحی و اجرا کنید، حجم قابل‌توجهی از سرمایه و سود را شامل حال مجموعه خواهد نمود.

اصلی‌ترین بازگشت سرمایه در حوزه برندینگ، ساخت و توسعه مشتریان وفادار هست. که مهم‌ترین ابزارهای ایجاد مشتریان وفادار استفاده از ابزارها و تاکتیک‌های بازاریابی است. وفاداری مشتریان در تکرار خریدهایشان و عدم علاقه‌مندی به پیشنهادهای رقبا و همچنین استقبال از محصولات و خدمات جدید خلاصه می‌شود.

 

برندینگ لوکوموتیو و بازاریابی واگن‌های کسب و کار شماست

ناهماهنگی بین استراتژی‌ها و تصمیمات بازاریابی و برندینگ می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به کسب کارتان وارد نماید. برخی مدیران به‌اشتباه فکر می‌کنند برند کسب و کارشان نیازی به مراقبت و اصلاح ندارد و مانند یک گیاه خودرو به رشد خود ادامه می‌دهد. باید خاطرنشان کنیم که این برداشت اشتباه باعث عدم تدوین برنامه ریزی و هدف گذاری در کسب و کارتان خواهد شد که کمترین عواقب آن خدشه‌دار شدن برند شما در ذهن مشتریان است.

 

کلام آخر

بازاریابی و برندسازی دو مفهوم متفاوت هستند، اما آن‌ها به قدری با هم تنیده هستند که جداسازیشان در عمل کار دشواری است.

بهترین سوالی که بعد از پایان این مقاله باید به آن پاسخ دهید اینست که: چگونه برند خود را تعریف می کنید و برای تبلیغ آن چه می کنید؟

تلاش‌های برندینگ و بازاریابی شما تعیین می‌کند که چطور کیفیت خدمات مشتری خود را بالا نگه دارید و به اهداف تجاری خود به مؤثرترین شکل ممکن دست یابید.

در این مقاله سعی شد به سوالات مهمی مثل: برندینگ چیست؟ بازاریابی چیست؟ تفاوت مارکتینگ و برندینگ چیست؟ درک تفاوت بازاریابی و برندسازی چه اهمیتی دارد؟ پاسخ داده تا بتوانید در مسیر رشد و توسعه کسب و کارتان از آنها استفاده کنید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منابع: marketsplash ، هیئت تحریریه مدیرنو

کلیدواژه ها: اصول بازاریابی و برندینگ , مفهوم برندینگ در بازاریابی، تفاوت بازاریابی و برندینگ , تفاوت بازاریابی و برندسازی , تفاوت مارکتینگ و برندینگ

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…