روش های تبلیغات و بازاریابی برند

روش های تبلیغات و بازاریابی برند – 4 کانال های ارتباطی در ساخت برند 4

در این مقاله از مدیرنو؛ بهروش های تبلیغات و بازاریابی برند و کانال های ارتباطی در ساخت برند می‌پردازیم. تاکنون در کتاب‌های جامع صنعت و تجارت تبلیغی داشته‌اید؟ آیا به‌طور مستقیم کارت پستالی را برای یک آدرس پستی فرستاده‌اید؟ یا تماسی رسمی گرفته‌اید؟

تبریک می‌گوییم، شما از کانال‌های ارتباطی در فرایند ساخت برند استفاده کرده‌اید. کانال‌های ارتباطی فرایند ساخت برند، پیش‌فرض یک برند فردی هستند. این‌ها مسیرهایی هستند برای ارتباطات بازاریابی تا برند خود را به‌سوی مخاطبان هدایت نموده و آن‌ها را به مشتری ایدئال تبدیل نمایید.

 

روش های تبلیغات و بازاریابی برند

روش های تبلیغات و بازاریابی برند کانال های ارتباطی در ساخت برند

دو دسته کانال‌های ارتباطی در فرایند ساخت برند وجود دارد؛ فراگیر و خاص.

  • کانال‌های ارتباطی فراگیر

با این دسته از کانال ها بر کسانی که می‌توانند پیام شمارا ببینند، کنترل زیادی خواهید داشت. بنابراین شاید پاسخ‌های بسیار، اما مخاطبانی باکیفیت پایین را جذب نمایید. این مورد زمانی نتیجه می‌دهد که بخواهید همایشی ترتیب دهید و فهرستی از آدرس‌های پستی درست کنید.

  • کانال‌های ارتباطی خاص

با این کانال‌ها می‌توانید کنترل کنید چه کسی پیام شمارا ببیند. بنابراین برای بازاریابی هدفمند و موقعیت‌هایی که ضروریست شعارتان را روی گروه کوچک‌تری از مخاطبان ایده آل خود متمرکزکنید، مناسب هستند.

 

در این مقاله ۲۱ کانال ارتباطی فرایند ساخت برند را (چه فراگیر و چه خاص) معرفی می‌کنیم.

در بهترین حالت، استراتژی فرایند ساخت برند شما باید شامل مجموعه‌ای از هر دوی این‌ها باشد.

کانال ۱- تبلیغات و بازاریابی برند بر اساس شایعات

  • فراگیر
  • مزایا: وقتی فکر مخاطب را از آن خودش کند، با تکیه بر خود رشد می‌کند. بسیار کم هزینه.
  • معایب: غیرقابل کنترل. پیش بینی به نتیجه رسیدن آن سخت است. امکان دارد تبعاتی غیرقابل پیش بینی داشته باشد.

بازاریابی بر اساس شایعات، اقدامات تحریک آمیزی را در بر می‌گیرد و باعث می‌شود شایعه‌ای را درباره‌ی خودتان در جامعه به وجود آورید، مانند طرفداری از یک حزب سیاسی یا حمایت مالی از یک موسسه‌ی خیریه که در سطح وسیعی عمومیت دارد؛ در کل، هر چیزی که باعث شود مردم درباره‌ی شما صحبت کنند. در بازاریابی بر اساس شایعات بازی منصفانه‌ای رخ می‌دهد، اما این کانال ارتباطی را پیشنهاد نمی‌کنم، زیرا غیرقابل کنترل میباشد.

توانایی محدودی در شکل دادن به شناخت مردم نسبت به شما دارد، زیرا بازاریابی بر اساس شایعات، مانند علف هرز رشد می‌کند و زندگی خودش را دارد.

روش های تبلیغات و بازاریابی برند کانال های ارتباطی در ساخت برند

کانال ۲- بازاریابی حضوری

  • خاص.
  • مزایا: باعث ارتباط مستقیم با مخاطب می‌شود. شانس دادوستد مستقیم و پرسش‌های رودررو را فراهم می‌کند.
  • معایب: بسیار بسیار وقت‌گیر. نامناسب برای بعضی از حرفه‌ها.

کانال ارتباطی حضوری به معنی حرکت خانه به خانه است. کاری که بعضی وقت‌ها واسطه گران معاملات املاک انجام می‌دهند، اما می‌تواند در حرفه‌های دیگر نیز کاربرد داشته باشد. این‌که یک مخاطب بخواهد با ارائه‌دهنده‌ی خدمات رودررو ملاقات کند، بسیار شخصی است. قصد دارید پرسش‌هایی از آن‌ها بپرسید و حتی چیزهایی را در لفافه یا به‌صورت شفاف بیان کنید، ولی چون در سطحی هستید که با آن راحت نیستید، نمی‌توانید ادامه دهید.

دیگر این‌که مطمئناً این کانال ارتباطی بسیار وقت‌گیر میباشد. پس این را تنها برای حرفه‌ای هایی توصیه می‌کنم که کارشان بسیار بر برخوردها و روابط فردی مبتنیست. ساخت برند به‌صورت چهره به چهره تنها روشی ست که برایشان نتیجه می‌دهد (مانند واسطه گران معاملات املاک، خریداران زمین، پیمانکاران و غیره).

پیشنهاد مطالعه: مهم ترین اشتباه های برندینگ در کسب و کار ها چیست ؟

از طرفی، هراندازه حرفه‌ی شما به تحصیلات بالاتر نیاز داشته باشد و به‌عنوان ممتاز شناخته شوید، کانال ارتباطی حضوری نامربوط‌تر است. این را هرگز برای پزشکان، وکلا یا داروسازان توصیه نمی‌کنم، چون در کل دیده‌شده که به برندهای آن‌ها آسیبی جدی وارد می‌آید. بهتر هست بگوییم که اگر تصمیم دارید از این کانال ارتباطی استفاده نمایید، مطمئن شوید که این سه مورد را دارید: زمان، پولی که بتوانید به پشتوانه آن حرکت نمایید، و یک نوشته‌ی غیررسمی و خلاصه برای شروع یک گفتگو. همچنین آمادگی لازم نسبت به این‌که در را به روی شما ببندند.

 

کانال ۳-ارجاع مشتریان

  • خاص.
  • مزایا: هیچ‌چیز بهتر از ایجاد اعتماد در مخاطب جدیدی نیست که از طرف همکاری که او را برای سال‌ها می‌شناسید، به شما معرفی‌شده باشد. ارزان هم هست.
  • معایب: هیچ کنترلی بر مشتریانی که به شما ارجاع داده می‌شوند یا این‌که مردم درباره‌ی شما چه می‌گویند، ندارید.

هیچ تبلیغ یا بروشوری نمی‌تواند یک مشتری را سریع‌تر از کسی که به شما ارجاع داده‌اند، به دفتر کارتان وارد کند. تمام آن چیزی که نیاز دارید، تأیید کسی هست که از شما بهره برده و کار خوب شمارا محک زده که درنتیجه معامله‌ای را صورت خواهید داد. اگر گروهی از مشتریان خشنود و راضی دارید، عقلایی است که آن‌ها را وسیله قرار دهید تا به منابعی برای ارجاع تبدیل شوند.

برای این‌که برند فردی خودرا بسازید، هیچ‌چیز موثرتر از این نیست که از طرف شخصی که شمارا دوست دارد، داستانی برای دیگران تعریف شود. آن‌ها به شما اعتماد می‌کنند و می‌خواهند کمک کنند تا دیگران با شما آشنا شوند. بعضی افراد متخصص هستند که تمام معاملات خودرا از طریق ارجاعات انجام می‌دهند. به همین دلیل، این کانال ارتباطی بسیار قدرتمند میباشد. مشتریان خوشحال و راضی خودرا از طریق ارجاعات انجام می‌دهند. به همین دلیل، این کانال ارتباطی بسیار قدرتمند است.

مشتریان خوشحال و راضی خودرا به لشکری از بازاریابی تبدیل کنیدکه هیچ پولی نمی‌گیرند. پس بسیار حیاتی است که تنها با مشتریان ایدئال کارکنید؛ چون ارزش چیزی را که ارائه می‌دهید درک می‌کنند و قصد کمک به شمارا دارند. افراد متخصصی را می‌شناسم که ۷۵% تا ۸۰% معاملات جدید خودتان را از ارجاعات مشتریان انجام می‌دهند و دیگر برنامه‌ی بازاریابی برند ندارند.

جنبه‌ی منفی ارجاع مشتریان اینست که هیچ کنترلی روی آن ندارید، البته این باعث نمی‌شود که از آن‌ها استفاده نکنید.

مزایای بسیاری در ارجاع مشتریان وجو دارد: نفوذ به بازارهایی که شاید نشناسید، تبلیغات ارزان، توافق آنی.

 

سه روش کلیدی برای اثربخشی ارجاع مشتریان

۱- از دیگران بخواهید کسی را به شما ارجاع دهند.

بسیاری از افراد حرفه‌ای این کار را نمی‌کنند، و این تعجب مرا بر می‌انگیزد. مشتریان شما مادامی‌که به آن‌ها نگویید، نخواهند فهمید که به معرفی نیاز دارید. بنابراین درخواست کنید؛ چه‌بسا برای این‌که به شما کمک کنند، به خشنودی و رضایت بیشتری برسند.

۲- تهیه یک برنامه ارجاع برای تبلیغات و بازاریابی برند

  • باید سیستمی داشته باشید تا به‌طور مستمر درخواست بفرستد.
  • بسته‌های تبلیغاتی به مشتریان بدهید تا بتوانند به دوستان و اعضای خانواده‌ی خودشان نشان دهند.
  • همچنین باید یک برنامه پاداش باشد تا از مشتریانی که ارجاع‌های بزرگی دارند، تشکرکنید.

 

۳- برنامه‌ای ویژه برای توسعه‌ی خدمات مشتری به وجود آورید تا به مشتریان اطمینان بدهید که بیش از طلا ارزش دارند.

کارهایی که می‌توانید همین امروز برای تبلیغات و بازاریابی برند انجام دهید:

  1. پنج کانالی را که فکر می‌کنید بهترین گزینه برای شما هستند، انتخاب کنید.
  2. دستورالعمل خاص بودن را با کمک کارکنانتان راه‌اندازی کرده و بازخورد آن را از مشتریانتان بخواهید.
  3. دستورالعملی تهیه نمایید که با مخاطبان ارجاع داده‌شده چگونه برخورد شود.
  4. در محیط کار خود تغییرات نهایی در دکوراسیون، چینش کتاب‌ها و … انجام دهید.
  5. یک نسخه‌ی رسانه‌ای از تجارت جدید خود آماده کنید.
  6. موارد چاپی مانند بروشورها و کارت پستال‌ها را آماده کنید.

 

کانال ۴- پست مستقیم

  • خاص.
  • مزایا: به شما ابزاری می‌دهد تا به‌طور مستمر اطلاعات خدمات و فرآیند ساخت برند خودتان را به بازار هدفتان برسانید.
  • معایب: می‌تواند گران و خیلی وقت‌ها بی‌استفاده باشد، به همین دلیل از بسیاری از مردم می‌شنوید که پست مستقیم نتیجه نمی‌دهد.

 

  • روش های تبلیغات و بازاریابی برند کانال های ارتباطی در ساخت برند

برای این‌که برند خودرا توسعه دهید، پست مستقیم می‌تواند کانال ارتباطی بسیار مهم و استراتژیکی به‌حساب بیاید. از سوی دیگر، می‌تواند به حدی گران باشدکه مجبور باشید هرچه مو روی سرتان دارید، بفروشید. البته تمام این‌ها به چگونگی استفاده از آن بستگی دارد.

با پست مستقیم می‌توانید پیام خودرا ویرایش کرده و “قطره‌قطره” و به‌طور مستمر اطلاعاتی را به مخاطبانی که در فهرست پستی شما هستند، منتقل کنید. می‌توانید از بروشور، نامه، کارت پستال، بسته‌های چندبعدی، خبرنامه و موارد دیگر استفاده نمایید.

به شمایی که می‌خواهید از پست مستقیم استفاده نمایید، توصیه می‌کنم برنامه‌ی تبلیغاتی خودرا حول کارت پستال‌های شخصی با نقش‌هایی زیبا و کلاسیک که فضایی برای یک شعار دلخواه داشته باشند، و یک بروشور فردی که قسمتی از ناو فرماندهی فرایند ساخت برند فردی شماست، طراحی نمایید. موارد بیشتر بسته به بودجه‌ی شما، در آینده توضیح داده خواهد شد.

 

پست مستقیم می‌تواند برای هر شخصی در هر حرفه‌ای کاربرد داشته باشد، ولی چند نکته‌ی کلیدی وجوددارد که آن را مقرون‌به‌صرفه می‌کند:

  • باید جالب و سرگرم‌کننده باشد.

نامه‌های فروش معمولاً مردم را به‌شدت کسل می‌کنند. اگر می‌خواهید ماهی یک بار برای کسانی که در فهرست پستی شما هستند، چیزی بگذارید، پیام‌ها را شخصی، متغیر و سرگرم‌کننده درست کنید. بگذارید مردم مدام حدس بزنند و فروش اجباری را فراموش کنید.

  • باید متناسب با حرفه شما باشد.

کارت پستال‌هایی با مضمون “همین حالا فروخته شد”، شاید برای واسطه گران معاملات املاک بهترین گزینه باشند، اما “پرونده‌هایی که در آن‌ها پیروز شدم” برای یک وکیل افتضاح است. یک خبر نامه‌ی مختصر ماهیانه شامل توصیه‌های حقوقی‌ای که به‌راحتی قابل‌استفاده باشند، نتیجه‌ی بهتری خواهد داشت.

  • باید ثبات داشته باشد.

افرادی که می‌گویند پست مستقیم جواب نمی‌دهد، معمولاً کسانی هستند که یک بار پست کرده‌اند و هیچ جوابی نگرفته و به‌راحتی تسلیم شده‌اند. پست مستقیم مستلزم تکرار و صرف زمان است. پیش‌ازاین که ثابت کنیدکسی هستید که مشتری دوست دارد با او تماس بگیرد، به‌طور متوسط باید ۸ تا ۱۰ بار شعار خودرا در معرض دید مشتریان قرار دهید.

  • باید کیفیت بالایی داشته باشد.

استفاده از تراکت‌های ارزان قیمت بدتر از اینست که اصلا پست مستقیم نداشته باشید. اگر می‌خواهید پست مستقیم قسمتی از استراتژی ساخت برند فردی شماباشد، برای آن کمی پول خرج نمایید. بروشورها و کارت پستال‌های براق و زیبا تولیدکنید. نامه‌ها را روی سربرگ‌های باارزش بفرستید. خبرنامه‌تان را حرفه‌ای طراحی نمائید. ظاهر و حس چیزی که می‌فرستید، اثر برند شمارا قدرتمند می‌سازد؛ درست مانند زمانی که آن را به زبان می‌آورید.

  • باید هدف گیری شده و به‌روزباشد.

مطمئن شوید شرکتی که این فهرست را برای شما تهیه‌کرده، صحت آن را تأیید نموده. به‌بیان‌دیگر، مطمئن شوید اسامی کسانی که نقل‌مکان یا فوت کرده‌اند، از آن حذف‌شده. درنتیجه، پول را هدر نمی‌دهید و بابت فرستادن اشتباه این بسته‌ها به‌زحمت نمی‌افتید.
در هر کسب و کاری مشتریان متفاوتی با خواسته‌ها و اولویت‌های متفاوتی وجود دارند.

روش های تبلیغات و بازاریابی برند کانال های ارتباطی در ساخت برند

کانال ۵- تبلیغات داخلی

  • فراگیر.
  • مزایا: می‌تواند باعث شود تا حدودی در معرض دید عموم قرار بگیرید.
  • معایب: پرهزینه و برای هدف گیری بسیار سخت است.

تبلیغات داخلی شامل تابلوهای فرودگاه، تبلیغات داخلی سینما و تبلیغات سایبانی می‌شود.

من طرفدار این کانال ارتباطی نیستم، چون نسبت به پولی که خرج می‌کنید، صدای بلندی از آن به گوش نمی‌رسد. نمی‌توانید هدف گیری کنیدو روی این‌که چه کسی آن را می‌بیند، هیچ کنترلی ندارید. تنها یک فایده دارد: باعث می‌شود نام و چهره‌ی شما برای عموم مردم آشناتر شود.

اگر بتوانید معامله‌ی بزرگی انجام دهید و سایر کانال‌های ارتباطی مربوط به بازاریابی یک برند هدف را داشته باشید، تبلیغات داخلی تنها به اندازه‌ی یک لیوان آبمیوه ارزش دارد. ولی مانند صنعت املاک، همه‌چیز به مکان بستگی دارد؛ مکان، مکان، مکان.

 

کانال ۶- بازاریابی برند با اینترنت

  • فراگیر.
  • مزایا: این کانال هرکسی را هدف قرار می‌دهد. شیوه‌ای ثابت را پیش روی شما می‌گذارد تا اطلاعات را به مشتریان خود منتقل کنید و با هزینه‌ای کم با مخاطبان بسیار خود ارتباط برقرار نمایید. به شما کمک می‌کند برند خودرا به‌عنوان یک نخبه‌ی فناوری و یک فرد خلاق معرفی نمایید.
  • معایب: ایجاد یک سایت مجلل پرهزینه است.

باید سایت فوق‌العاده‌ای داشته باشید. صبرکنید، خیلی ساده می‌گویم که این مسئله اجباریست. اگر حضور آنلاین قدرتمندی ندارید، کسب و کار خودرا در مسیری طولانی، لنگان‌لنگان با خود می‌کشانید. سایتی که استفاده از آن راحت، و اطلاعات و قابلیت‌های بسیاری در آن باشد، شرایطی را فراهم می‌آورد تا همراه با اطلاعات خود به‌صورت ۲۴ ساعته، مرکزی را برای فرایند ساخت برند داشته باشید و بدین ترتیب، مخاطبان شما می‌توانند در هر زمان بدان دسترسی پیدا کنند.

روش های تبلیغات و بازاریابی برند کانال های ارتباطی در ساخت برند

سایت خوب، کارمندی کارآمد است.

می‌توانید فعالیت کاربران را کنترل کنید، مقاله‌هایی منتشر نمایید، منابع کاربردی را به اشتراک بگذارید، اطلاعات تماس آن‌ها را بگیرید، اطلاعات شخصی مشتریان را در محدوده‌ای که با کلمه‌ی عبور محافظت‌شده، قرار دهید و از منزل، برند فردی‌تان را با قرار دادن اشکال گرافیکی و کپی کردن مطالب هدایت نمایید. اگر درست پیش بروید، وب سایت شما ابزاری قدرتمند خواهد شد تا با مخاطبان، رسانه و افراد بانفوذی که در حرفه‌ی شما هستند، برند خودرا ایجاد نمایید.

اما این کانال ارتباطی چیزی بیش از یک وب سایت است. اگر استراتژی اینترنتی خوب و قدرتمند (و یک شرکت بازاریابی اینترنتی، به‌عنوان یک همکار استراتژیک) داشته باشید. این کانال ارتباطی می‌تواند شامل فرستادن منظم ایمیل‌های مستقیم به فهرست مخاطبان، نوشتن مطالبی در وبلاگ خودتان (یا کسی که به‌جای شما بنویسد)، فرستادن هفتگی یا ماهیانه‌ی یک خبرنامه‌ی الکترونیکی که مخاطبان شما بتوانند از مطالب آن استفاده کنند، فرستادن یک پیغام یادآوری قرار ملاقات به گوشی تلفن همراه مشتریان، و حتی تهیه‌ی فایل صوتی پادکست خودتان که شبکه‌ی رادیوی شخصی شما، محسوب می‌شود، باشد.

پتانسیل اینترنت عملاً نامحدود است؛ اینترنت می‌تواند ابزار حیرت‌انگیزی برای ارتقای شرکت شما باشد. تنها جنبه‌ی منفی استفاده از وب سایت اینست که هرکسی می‌تواند با شما تماس بگیرد و درباره‌ی خدمات شما پرسش‌هایی از شما بپرسد. از طرفی، می‌توانید با طراحی زیبا و نوشتن مطالبی در وب سایت خودتان، مخاطبانی را که پرسش‌های بسیاری دارند، مشغول کنید و کاری سازید تنها کسانی با شما تماس بگیرند که می‌خواهید.

 

نکاتی وجود دارند که به اثربخشی اینترنت برای شما می‌انجامند:

  • در آن سرمایه گذاری کنید. اینترنت باید کسر بزرگی از بودجه‌ی شمارا برای فرایند ساخت برند فردی شامل شود. در بدترین حالت باید یک وب سایت خوب داشته باشید.
  • از یک متخصص طراحی و برنامه نویسی وب سایت یا یک شرکت بازاریابی اینترنتی با امکانات کامل بهره بگیرید تا به شما در استراتژی ایجاد سایت، برنامه نویسی، نرم افزار، طراحی و نگهداری از آن کمک کند و بتوانید از طریق موتورهای جستجو، ایمیل و چیزهای دیگر دیده شوید. پسرعمو/خاله یا فرزند نوجوان بهترین دوست دوران تحصیل خود را برای طراحی وب سایت خودبه خدمت نگیرید.
  • در هر برنامه‌ی بازاریابی، از تبلیغات گرفته تا بروشور و کارت شرکت، سایت خود را معرفی نمایید. وب سایت شما باید همه‌جا باشد.
  • اطلاعات سایت را به‌روز نگه‌دارید. مقاله‌ها و دیدگاه‌های جدید در وبلاگ، لینک‌های جدید به اخبار مرتبط و نظرات مشتریان، همه و همه شیوه‌های خوبی هستند تا وب سایت را جالب و دل‌چسب نگه‌دارید.
  • حواستان باشد سیاست‌نامه‌ی حریم شخصی را در سایت قرار دهید. بدین ترتیب وقتی کاربران می‌خواهند اطلاعات تماسشان را به شما بدهند، احساس راحتی بیشتری خواهند داشت.
  • تحت تأثیر ابزارهای طراحی مانند فلش یا ویدئوهای کوئیک تایم قرار نگیرید. مطمئن آن‌ها می‌توانند سرگرم‌کننده باشند، اما طراحی محکم، نوشتار قوی و استفاده‌ی راحت مهم‌تر هستند.

روش های تبلیغات و بازاریابی برند کانال های ارتباطی در ساخت برند

کانال ۷- بازاریابی برند با شبکه سازی

  • خاص.
  • مزایا: این موقعیت را در همایش‌های خیریه یا گروه‌های شبکه سازی برای شما به وجود می‌آورد تا به گونه‌ای مؤثر روابط جدیدی را با “افراد کلیدی و بانفوذ” شکل دهید؛ یک موقعیت بسیار شخصی و فوق‌العاده برای اینکه مواردی را بگویید و توضیح دهید که چه چیزی شمارا متفاوت از دیگران می‌سازد.
  • معایب: زمان‌بر بودن. شاید برای افراد خجالتی و کسانی که می‌خواهند سریع و صریح بفروشند، سخت باشد. معمولاً زمان می‌برد تا معامله‌ای شکل گیرد.

مطمئناً تابه‌حال شبکه‌ای را ایجاد کرده‌اید. اگر به یک کنفرانس تخصصی، یک مزایده‌ی خیریه یا یک سمپوزیوم رفته باشید که در آن همکاران شما معرفی‌شده‌اند، تجربه‌ی شبکه سازی داشته‌اید.

شبکه سازی برقراری تماس با همکاران و افراد بانفوذ در حرفه‌ی شماست که بیشتر در گردهمایی‌های عمومی و هم‌اندیشی های حرفه‌ای مانند کنفرانس‌هایی در سالن‌های تجاری اتفاق می‌افتد. هدف اینست که دیگران را با خودتان آشناکنید تا از این فضا جهت ایجاد روابط سازنده بهره ببرید و محصولات تبلیغاتی‌ای را که معمولاً بروشور شخصی شما هستند، تهیه کرده و به دیگران بدهید تا پیش آن‌ها بماند.

شبکه سازی در دو نوع موقعیت اتفاق می‌افتد: محیط‌های رسمی ازجمله کنفرانس‌ها، همایش‌ها، گروه‌های شبکه سازی و گردهمایی‌های خیریه؛ و دوم، محیط‌های غیر رسمی مانند مهمانی‌ها، رویدادهای ورزشی و گالری‌های هنری.

 

هدف اصلی شبکه سازی در بازاریابی برند

اینست که کاری کند مردم شمارا بشناسند، با نام شما و آنچه انجام می‌دهید آشنا شوند و درنهایت، شمارا دوست داشته باشند و به شما اعتماد کنند. همان‌طور که می‌دانیم، مردم با افرادی که دوستشان دارند، کار می‌کنند. بنابراین شبکه سازی می‌تواند منبع درآمد بزرگی باشد. شبکه سازی اینست که روابطی ایجادکنید تا به آهستگی معامله ساز شوند. شبکه سازی خاص هست و به همین دلیل باعث می‌شود روابط شما تنها با کسانی محکم شود که احساس می‌کنید می‌توانند شمارا برای رسیدن به موفقیت کمک کنند. از طرفی، ابزار قدرتمندی است تا تجارتتان را در بلند مدت ارتقا دهید.

 

چه زمانی شبه سازی با شکست مواجه خواهدشد؟

با توجه به این مسائل، نباید شبکه سازی را با این هدف انجام دهید که به‌سرعت معامله‌ای را صورت دهید که تقریباً همیشه با شکست مواجه خواهید شد. مردم نمی‌خواهند به‌عنوان منبع درآمد کسب و کار شما با آنان برخورد شود. بهترین شبکه سازی و درنتیجه‌ی آن، بهترین روابط تجاری، درنهایت به منفعت و اعتمادی دو طرفه منتهی خواهد شد. این کار زمان می‌برد.

شبکه سازی خوب مهارتیست که هرکسی ندارد. اگر با این موضوع راحت نیستید که با صراحت صحبت کنید یا اگر کاملاً خجالتی هستید، شاید دوست داشته باشید دست‌کم به همایش‌های شبکه سازی رسمی روی بیاورید.

روش های تبلیغات و بازاریابی برند کانال های ارتباطی در ساخت برند

شبکه سازی اثربخش برای بازاریابی برند

در اینجا به چندین گام می‌پردازیم که می‌توانید بردارید تا شبکه سازی برای بازاریابی برند خودتان را اثربخش سازید:

  • در سازمان‌های حرفه‌ای عضو شوید تا کسانی در رده‌های مختلف را ملاقات نمایید. به‌طور مستمر پیگیر شوید تا به ملاقات افراد مختلف بروید.
  • همیشه بسته‌های حاوی اطلاعات باکیفیت عالی همراه داشته باشید تا در هر زمان که لازم بود، آن را به دیگران بدهید. پیشنهاد می‌کنم این بسته شامل چند نسخه از بروشور شخصی شما (نه کارت شرکت) باشد.
  • همیشه کارت یا چیز دیگری را از کسی که با او ملاقات می‌کنید، بگیرید و آن اطلاعات را ظرف ۲۴ ساعت، در بانک اطلاعاتی یا دفترچه‌ی آدرس وارد نمایید.
  • از فروش بپرهیزید. با اتفاقات اجتماعی آن‌طور که هستند، برخوردکنید، این‌ها موقعیت‌هایی هستند تا دوستان جدیدی به‌دست آورید و گفتگویی را آغازکنید. هرکسی می‌داند که تجارت، موضوعی اصلی است، نباید این نکته را فراموش کنید.
  • برنامه‌ای برای پیگیری داشته باشید و با کسانی که شاید در آینده مخاطب یا منبع ارجاع خوبی باشند و با آن‌ها ملاقات کنید، تماس بگیرید. اگر هیچ برنامه‌ی دیگری ندارید، مطمئن شوید وب سایت قدرتمندی دارید و می‌توانید به آنان معرفی نمائید.
  • خوش بگذرانید. ملاقات دیگران باید موقعیت مناسبی را برای شما فراهم کند، نه شرایطی که در آن تحت‌فشار باشید.

 

کانال ۸- تبلیغات محیطی

  • مزایا: باعث می‌شود چهره، نام و برند شما بهتر از زمانی که از ابزارهای دیگر استفاده می‌کنید، دیده شوند.
  • معایب: پرهزینه هست و هدف گذاری در آن سخت می‌باشد. کار دشواری است کسانی را که تبلیغ شما را دیده‌اند، تهییج کنید تا برای برقراری ارتباط با شما بشتابند.

 

تبلیغات محیطی می‌تواند به شکل بیلبورد، تبلیغات روی دیوار ساختمان‌ها، روی بدنه‌ی اتوبوس‌ها، در فضاهای سبز، پوستر، پشت کارت‌های بازی، برچسب‌ها، بالون‌های تبلیغاتی و تبلیغات روی پارچه باشد.

درست مانند تبلیغات داخلی، این کانال ارتباطی را برای کسانی پیشنهاد می‌کنم که همین حالا چندین کانال ارتباطی بسیار هدفمند برای بازاریابی برند خود دارند و به شیوه‌ای نیاز دارند تا نام و چهره‌شان در بازار شناخته شود.

هدف تبلیغات محیطی تماس با مشتری نیست، بلکه هدف اینست که باعث شود وقتی مردم کارت پستال یا بروشور شما را با دریافت می‌کنند، آمادگی ذهنی بیشتری داشته باشند. هرگز از آن به‌عنوان تنها ابزار فرایند ساخت برند استفاده نکنید.

یک نکته:

همیشه و همیشه روی تعرفه‌های تبلیغات محیطی مذاکره نمایید.

بیشتر شرکت‌هایی که فضای تبلیغات محیطی می‌فروشند، دوست دارند تابلوهای خود را جابجا کنند و معمولاً می‌توانید در ازای پول بیشتر، به‌ویژه اگر بخواهید فضایی در مکان‌های مختلف بخرید، تهاتر کنید. هرگز برای “قراردادهایی که به تابلوها و فضاهای تبلیغاتی متروکه یا کمتر استفاده‌شده مربوط هستند” پول نپردازید.

 

کارهایی که می‌توانید در طول یک هفته برای مدیریت تبلیغات و بازاریابی خود انجام دهید:

  1. نخستین نسخه از وب سایت خود را مرور کنید و هر نکته یا راهنمایی جدیدی ضروری هست، به طراح آن بگویید.
  2. یک فهرست نهایی از سردبیران رسانه‌های چاپی (روزنامه و مجله) محلی و مدیران تولید برنامه‌های رادیو و تلویزیون تهیه نمایید.
  3. نخستین نسخه چاپی تبلیغات خودرا تصحیح کرده و آن را در فهرست بسته‌های چاپی خود قراردهید.
  4. به‌عنوان هدیه، کارت‌های یادداشت رومیزی را که به‌دلخواه شما چاپ‌شده‌اند، برای سردبیران رسانه‌ها بفرستید تا ترغیب شوند و تاریخ مصاحبه‌ی شمارا در آن یادداشت کنند.
  5. اگر می‌خواهید برنامه‌ای در رادیو یا تلویزیون داشته باشید، دوره‌های “آموزش رسانه” را بگذرانید و با بعضی از شرکت‌ها درباره‌ی مهارت‌های اجرای جلوی دوربین و پشت میکروفن صحبت کنید.
  6. نخستین ایمیل اطلاع رسانی خود را به مشتریانی که می‌خواهید در مسیر جدید کسب و کارتان با آنان کارکنید، بفرستید و از آنان بخواهید مشتریان دیگری را به شما ارجاع دهند.

روش های تبلیغات و بازاریابی برند کانال های ارتباطی در ساخت برند

کانال ۹- روابط عمومی در تبلیغات برند

  • مزایا: تا حد زیادی رایگان. شیوه ای معتبر تا در دیدرس مخاطبان خود قرار بگیرید. روابط عمومی می تواند “ویروسی”باشد و بسیار گسترش پیدا کند، به ویژه در عصر اینترنت.
  • معایب: امروزه هر کس حتی با برادرش در رقابت است تا روزنامه ها و شبکه های رادیویی را از آن خود نماید و کاری کند که شبکه های خبری او را برگزینند و نمایش دهند. بنابراین سخت است سردبیران رسانه ها را متقاعدکنید تا طرف شما را بگیرند. از طرفی، هیچ اطمینانی نیست که مردم شما را به شیوه ای که می خواهید، بشناسند و درک کنند.

روابط عمومی در تبلیغات برند شامل همکاری با رسانه هاست تا شما، کسب و کار شما و فعالیت بیرونی شما از جمله فعالیت های خیریه و حمایت مالی را پوشش دهند. روزنامه ها، مجله ها و شبکه رادیویی، شبکه تلویزیونی و شبکه مرتبط محلی، رسانه آنلاین و حتی نشریه غیرانتفاعی که تنها زمینه ی کاری شما را پوشش می دهند، اهدافی ماندگار برای فعالیت روابط عمومی شما هستند.

 

نیروی محرکه اصلی روابط عمومی چیز ساده ایست:

می‌خواهید سردبیران و مدیران برنامه را متقاعدکنید که چیزی بی‌نظیر برای گفتن دارید؛ چیزی که خوانندگان، شنوندگان و بینندگان آن‌ها را علاقه‌مند خواهد کرد. همه‌ی ماجرا همین است. روابط عمومی باید روی مخاطب نهایی متمرکز شود، نه شما. اگر نتوانید ذهن سردبیران را تسخیرکنید و به آنان بقبولانید که می‌توانید ذهن مخاطبان را تصرف نمایید، موفق نخواهید شد.

در بیشتر مواقع، روابط عمومی بدین معنیست که مطلبی مطبوعاتی و حرفه‌ای برای تصمیم گیرندگان رسانه‌ی موردنظر بفرستید و مداوم پیگیری کنید تا روابطی دوطرفه و سود ده ایجادکنید. آن‌ها متخصصانی پرمشغله و با برنامه هستند که هر هفته، صدها مطلب مطبوعاتی یا بسته‌ی رسانه‌ای به‌دستشان می‌رسد؛ باید توجهشان را جلب و آنان را مجبورکنید حواسشان به شماباشد.

سردبیران و گزارشگران شبکه‌های تلویزیونی و چاپی را که هدف هستند، بشناسید. درباره مخاطبانشان اطلاعات کسب کرده و به دنبال شیوه‌ای خلاقانه باشید تا جایگاه خودرا در بین مخاطبان محکم نمایید و بتوانید با آنان صحبت کنید.

 

جنبه منفی روابط عمومی در تبلیغات برند

روابط عمومی، شیوه‌ای خارق‌العاده برای ایجاد اعتبار است.

خوانندگان و شنوندگان فرض می‌کنند اگر در یک رسانه‌ی خنثی، مانند رسانه‌های چاپی نشان داده می‌شوید، پس باید آدم خوبی باشید. جنبه منفی آن اینست که نمی‌توانید تضمین کنید که ماه‌به‌ماه پوشش داده شوید. بنابراین روابط عمومی برای بیشتر مردم یک کانال مکمل است، نه یک کانال اصلی.

استثنا زمانیست که بتوانید به‌طور منظم و باکیفیت بالا، محتوایی تولیدکنید که خنده‌دار و جالب باشد.

البته صحبت من درباره‌ی گرفتن یک ستون هفتگی در روزنامه‌ی محلی‌تان یا نمایش صبح روز تعطیل آخر هفته، همراه با تماس از طرف مخاطبان در رادیو و تلویزیون است. این‌ها موقعیت‌های فوق‌العاده‌ای هستند که می‌توانند قلب فرایند ساخت برند فردی شما باشند.

بسیاری از افراد متخصص، زمان، استعداد یا نبوغ رسانه‌ای لازم را ندارند تا این کارها را انجام دهند. اما اگر بتوانید با اتکا به خودتان به یک شخصیت رسانه‌ای تبدیل شوید، منافع سرشاری به‌دست خواهید آورد. و از طرفی یکی از روش های تبلیغات و بازاریابی موثر درکسب و کارتان پیاده خواهد شد.

 

چند نکته‌ی مفید برای روابط عمومی در تبلیغات برند

  • به‌وقت سردبیران احترام بگذارید. مطالب خودرا برایشان بفرستید و با تماس‌های مکرر آنان را کلافه نکنید. تمرکز و حرفه‌ای بودن در صنعتی که همه به دنبال منافع خود هستند، مسیری طولانی می‌طلبد.
  • به‌عنوان هدیه، کارت‌های یادداشت رومیزی و یک پوشه‌ی نامه که به‌دلخواه خود چاپ کرده‌اید، برای سردبیران بفرستید و به این واسطه، خودتان را “منبعی حرفه‌ای” در زمینهٔ کاری خود معرفی نمایید و اعلام نمائید که در هرزمانی آماده‌ی مصاحبه هستید.
  • استاندارد مطالب مطبوعاتی را بیاموزید و به آن پایبندباشید.
  • مطلب مطبوعاتی خودرا هر زمان که خبری تازه در آن زمینه داشتید، بفرستید؛ حتی اگر تنها خبر یک استخدام تازه باشد. این‌که چندین بار خودتان را به نمایش بگذارید، باعث می‌شود سردبیران شمارا به یاد داشته باشند.
  • خبرسازباشید، همایش برگزارکنید، کتابی منتشر نمایید و خودتان را طوری نشان دهید که ارزش خبر گرفتن از شما وجود داشته باشد.
  • شخص مناسب را بیابید تا به‌جای شما بنویسد.

منبع: “کتاب برند خودت باش” و هیئت تحریریه مدیرنو

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت تبلیغات و بازاریابی به صفحه مشاوره بازاریابی و فروش مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

کلیدواژه ها: مدیریت تبلیغات و بازاریابی , روش های تبلیغات و بازاریابی

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…