دلایل ورشکستگی شرکت

علائم و دلایل ورشکستگی شرکت چه عواملی کسب و کار شما را نابود می کنند؟

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به علائم و دلایل ورشکستگی شرکت و دلایل شکست کسب و کار و عوامل شکست یک سازمان می انجامد می‌پردازیم. اساسی ترین و مهمترین دلیل شکست یک مجموعه چیست؟ موارد زیادی وجود دارند که ممکن است کسب و کار افراد سخت کوش و موفق را از بین ببرند. بعضی از این اشتباهات، نتایج زیان بار و غیر قابل جبرانی به همراه دارند. ما معمولاً فقط در مورد اشتباهات بزرگ و فاحش شنیده‌ایم اما اشتباهات کوچکی هم وجود دارند که شاید مشکل ساز شوند.

طبق یک نظرسنجی ۸۳ درصد از افراد با کسانی برخورد داشته‌اند که نتایج غیر قابل جبرانی برای شغل، کسب و کار یا شهرتشان ایجاد نموده‌اند و ۶۹ درصد از پاسخ دهندگان، خود باعث ایجاد مشکل در کارشان شده‌اند. این آمارها نشان می‌دهد که اگر به اطرافتان آنگونه که باید دقت نکنید امکان دارد به کسب و کارتان آسیب وارد شود.

 

علائم و عوامل شکست یک سازمان

  1. زیاد قول دادن و عمل نکردن
  2. از خود راضی بودن
  3. منفی بافی
  4. ترس از تغییر
  5. تمرکز بیش از حد روی مسائل داخلی
  6. خستگی
  7. رقابت کردن نادرست
  8. بیش از حد به گذشته نگاه کردن
  9. ضعف نشان دادن
  10. عدم وجود یک طرح و برنامه تجاری مناسب و واقعی

دلایل شکست کسب و کار , عوامل شکست یک سازمان , اساسی ترین و مهمترین دلیل شکست یک مجموعه

در ادامه به دلایل شکست کسب و کار و عواملی که به نابودی کسب و کار و ورشکستگی شرکت ها می انجامد می‌پردازیم.

۱- زیاد قول دادن و عمل نکردن

از جمله عوامل شکست یک سازمان و از دلایلی که باعث ورشکستگی شرکت شما خواهد شد، زیاد قول دادن و عمل نکردن است.

شاید شما قول‌هایی به همکاران یا مشتریانتان بدهید، به‌خصوص زمانی که شما به‌عنوان فردی صادق و سخت کوش شناخته می‌شوید و باور دارید که می‌توانید هر کاری را انجام دهید.

اگر شما قول داده باشید که به‌سرعت کاری را به انجام برسانید اما در عمل کمی دیرتر از موعد آن را اجرا کنید، شاید تصور شما این باشد که کارتان به‌درستی انجام‌ شده اما نکته اینجاست که وقتی به کسی قولی می‌دهید، طرف مقابل چیزی غیر از حالت ایده آل را انتظار ندارد. در نتیجه این قول دادن به ضررتان تمام می‌شود. چون اگر از ابتدا انتظارات واقع‌بینانه‌ای قرار می‌دادید، می‌توانستید همان کار را با همان کیفیت در زمان مقرر و با نتایج فوق‌العاده انجام بدهید.

خودبه‌خود وجهه‌تان را از بین نبرید، فقط سعی کنید در مورد نتایج کارتان واقع‌بین باشید.

 

۲- از خود راضی بودن

چه مدت از آخرین باری که شما مهارت جدیدی را فراگرفته اید، یا با افراد جدیدی ارتباط برقرار کرده اید و یا حتی رزومه خود را اصلاح و ویرایش کرده اید می گذرد؟ اگر نمی‌توانید این تاریخ‌ها را به یاد بیاورید. شاید کمی از خود راضی شده‌اید و این بدترین اتفاقیست که ممکن است برای کسب و کار شما رخ دهد و خود می تواند از اصلیترین عوامل شکست یک سازمان باشد.

شما زمانی دچار این ویژگی می‌شوید که احساس کنید هیچ‌چیزی تغییری نخواهد کرد. درحالی‌که همه می‌دانیم که در عصر حاضر تغییر اجتناب ناپذیر است. بنابراین اگر شما همیشه آن‌قدر مشغولید که نمی‌توانید چیز جدیدی یاد بگیرید و یا شبکه کاری‌تان را گسترش دهید، مطمئن باشید که مرتکب اشتباه بزرگی شده اید.

 

۳- منفی بافی

گاهی اوقات منفی بافی، احساس افسردگی و حالت روحی شما میتواند روی اطرافیانتان تأثیر گذار باشد. شما استخدام شده‌اید که به مدیر و افراد تیم کمک کنید که کارهایشان بهتر انجام شود نه اینکه در جهت عکس عمل کنید.

افراد منفی گرا معمولا در مورد کار و همکارانشان بدبین هستند و گله و شکایت می‌کنند و همیشه مشکل ساز می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: آیا واقعا پول شادی و خوشبحتی می آورد ؟

 

۴- ترس از تغییر

یکی دیگر از علائم و عوامل شکست یک سازمان و از اصلی ترین مواردی که باعث نابودی کسب و کار شما می شود، ترس از بدترین اتفاقی است که ممکن است برای شما رخ دهد. همه‌چیز این روزها به‌سرعت در حال تغییر است. اگر همگام با تغییرات پیش نروید امکان دارد برایتان گران تمام شود. موفق‌ترین کارآفرینان کسانی هستند که به‌سرعت خودشان را با محیط در حال تغییر وفق می‌دهند.

تغییرات جز جدایی‌ناپذیر زندگی شخصی و کاری ما هستند و شما به‌جای اینکه با آن مقابله کنید باید آن را بپذیرید.

 

۵- تمرکز بیش از حد روی مسائل داخلی

در بعضی مواقع به جای اینکه بازار یا واکنش مشتریان را در نظر بگیرید و روی آنها تمرکز کنید، تنها روی خود و مکانیسم های سازمان خود تمرکز می کنید. این عدم توجه به مسائل بازار و مشتریان خود می تواند از اساسی ترین و مهمترین دلیل شکست یک مجموعه باشد.

 

۶- خستگی

شروع پروژه ها آسان است. با این حال، پایان دادن به آنها داستان کاملاً متفاوتی دارد. فرسودگی ناشی از خستگی قبل از رسیدن به خط پایان می تواند یک مشکل مزمن باشد که حرکت رو به جلوی سازمان شما را مختل می کند و تکرار این روند می تواند باعث نابودی سازمان شما شود.

 

۷- رقابت کردن نادرست

فقدان اعتمادی که گاهی اوقات به طور طبیعی در محیط های کاری وجو دارد و باعث ایجاد جوی رقابتی در سازمان می شود. چنین شرایطی می تواند یکی از عوامل شکست یک سازمان باشد که افراد مجموعه را از همکاری کامل و درست برای دستیابی به حداکثر کارایی باز می دارد.

 

۸- بیش از حد به گذشته نگاه کردن

در حالی که مهم است سازمان ها از اشتباهات خود درس بگیرند و از تکرار آن جلوگیری کنند، اما نگاه به گذشته تنها راه برای جستجوی پاسخ نیست بلکه آینده ای که در انتظار شما و شرکتتان قرار دارد به همان اندازه ارزشمند است. در شکست های گذشته زندگی کردن می تواند یکی از مهم ترین عوامل شکست کسب و کار محسوب شود که آن را نابود می کند.

 

۹- ضعف نشان دادن

اگر به زمین افتادید و شکست خوردید، دوباره قوی تر بلند شوید و به مسیر خود ادامه دهید. ضعف بیش از حد نشان دادن، مجموعه را از بهبود عملکرد مجموعه به صورت موثر و فکر نکردن به شکست ها باز می دارد.

 

۱۰- عدم وجود یک طرح و برنامه تجاری مناسب و واقعی

سازمان هایی که برنامه ای واقعی برای رشد کسب و کار در مراحل مختلف ندارند با شکست کسب و کار خود مواجه می شوند.

نبود یک برنامه تجاری مناسب به معنای مشخص نبودن شرح وظایف افراد داخل آن سازمان و همچنین مشخص نبودن مسیر رسیدن به هدف نهایی مجموعه است که این عدم برنامه ریزی ها میتواند باعث نابودی کسب و کار شود.

 

کلام آخر

هر فردی که به عنوان کارآفرین خطر شروع یک کسب و کار را به جان می‌خرد، در نهایت به سود فکر می‌کند.

داشتن یک کسب و کار خوب می‌تواند بسیار سودمند و در عین حال، بسیار پرخطر باشد. عوامل مشخصی وجود دارند که می‌توانند باعث شکست کسب و کار شوند که در بالا به ده مورد از عوامل شکست یک سازمان اشاره شد. امید است با آگاهی از خطرات گفته شده کسب و کار خود را از شکست دور کنید و همواره مجموعه تان را به سمت اهداف پیش روی سوق دهید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

 

برگرفته از: inc , تحرریه مجموعه مدیرنو

برچسب ها:  دلایل شکست کسب و کار , عوامل شکست یک سازمان , اساسی ترین و مهمترین دلیل شکست یک مجموعه

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…