ریبرندینگ یا برندینگ مجدد کسب و کار

ریبرندینگ یا برندینگ مجدد کسب و کار

در این مقاله پادکست از مدیرنو؛ به اینکه استراتژی های بازسازی برند و ریبرندینگ کسب و کار چیست می‌پردازیم. ریبرندینگ یعنی چه ؟ دلایل ریبرندینگ چیست ؟ برای برندسازی مجدد چه اقداماتی لازم است؟ چه انتظاری از فرآیند دارید؟ و نتایج نهایی برندینگ مجدد کسب و کار چگونه باید باشد؟

اگر به فکر برندسازی مجدد یا زندگی جدیدی برای کسب و کار خود هستید، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا به سؤالاتی ازاین‌دست پاسخ دهید و مسیری هموار برای به‌دست آمدن نتایجی مناسب ایجاد کنید. در ادامه به راهکارهای اجرایی و گام‌به‌گام و مثال‌های اجراشده خواهیم پرداخت.

درحالی‌که بازسازی برند در هر شرکتی می‌تواند متفاوت باشد، مجموعه‌ای از استراتژی‌های برندسازی مجدد کسب و کار وجود دارد که ثابت‌شده برای هر شرکتی، صرف‌نظر از اندازه یا صنعت آن، کارایی دارد.

در این مقاله به بررسی دلایل رایج ریبرندینگ شرکت‌ها می‌پردازیم. سپس، شمارا از طریق یک استراتژی تغییر نام تجاری هفت مرحله‌ای اثبات‌شده راهنمایی می‌کنیم که تمایزات و جایگاه یابی قوی، پیام‌رسانی واضح و هویت بصری تازه را ارائه می‌دهد. گام آخر، دو نمونه واقعی از شرکت‌هایی که برندینگ مجدد کسب و کار را اجرا کردند تشریح می‌کنیم.

با پاسخ به یک سوال اساسی شروع میکنیم: چرا بازسازی برند ضرورت دارد؟

 

هدف از برندسازی مجدد ( دلایل ریبرندینگ )

یک شرکت ممکن است به دلایل زیادی برای ریبرندینگ یا برندسازی مجدد اقدام نماید. در ادامه چهار مورد از رایج ترین دلایل ریبرندینگ آورده شده:

  • تازه کردن یک برند خسته

بازار به‌طور مداوم در حال توسعه است. پس از چند سال غفلت، یک برند می‌تواند ارتباط بهینه خود را با بازار و جامعه هدف از دست بدهد. تغییر ظاهر قدیمی می‌تواند به عاملی برای موفقیت یک شرکت تبدیل شود.

  • ادغام با مجموعه ای دیگر

یک ادغام یا خرید عمده می‌تواند یک تغییر عمده در مخاطبان هدف یا استراتژی‌های کسب و کار ایجاد کند. حتی ممکن است نیاز به یک نام جدید داشته باشد.

  • غلبه بر بحران روابط عمومی

تغییر نام تجاری می‌تواند یک راه مؤثر برای تغییر نگرش منفی عمومی یا مشتریان هدف و آغاز روند بازسازی شهرت یک شرکت باشد.

  • موقعیت شرکت را تغییر دهید.

اکثر شرکت‌ها فاقد تمایزات قوی یا دلیل قانع‌کننده‌ای برای خریداران هستند، که خریداران آنها را نسبت به رقبا متمایز دیده و انتخاب کنند. برندسازی مجدد می‌تواند متمایز کننده‌های شما را آشکار کرده و داستان قدرتمندی را بیان کند.

این چهار دلیل یک چیز مشترک دارند: شرکت ها باید در سطح احساسی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.

ریبرندینگ شرکت‌ها را با پیام‌رسانی، تصاویر و اعتبار بالاتری تجهیز می‌کند تا از هم جدا نشده و برای هدفی واحد ایستادگی کنند. در یک بازار شلوغ، پر سروصدا و گیج‌کننده، برند قوی می‌تواند به خریداران دلیلی برای جلب توجه و انتخاب ارائه دهد.

تا اینجای مقاله ممکن است که انگیزه بیشتری برای شروع فرآیند برندسازی مجدد به دست آورده باشید. با هر دلیل و منطقی برای شروع ریبرندینگ باید به سوالی پاسخ دهید:

چگونه شرکت خود را به گونه ای تغییر دهید که نتیجه مورد نظر شما را به همراه داشته باشد؟

کمپین ۷ مرحله ای ریبرندینگ چیست

اگر بدون برنامه وارد فرآیند برندسازی مجدد شوید، می‌تواند باعث بالا رفتن اشتباهات و هزینه‌های سازمانی‌تان شود. در صورتیکه، به‌طور هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده قدم در این مسیر بگذارید و پایه‌های مستحکمی ایجاد کنید، روند اجرای تغییرات می‌تواند روان و هیجان‌انگیز باشد.

۱٫ با چرایی کسب و کارتان شروع کنید.

استراتژی ریبرندینگ باید با درک کامل چرایی کسب و کار شروع شود. چرایی می تواند: نیاز به بالا بردن سرعت رشد یا نیاز به رقابت با رقبای بزرگتر و معتبرتر باشد.

اگر چرایی کسب و کارتان را روشن نکنید، در معرض خطر هدر دادن مقدار زیادی از منابع سازمانتان هستید. برخی از دلایل اصلی دیگر برای برندسازی مجدد کسب و کار عبارتند از:

  • باید در یک سطح بالاتر یا در یک بازار جدید رقابت کنید.
  • برند شما دیگر نشان دهنده شخصیت شما نیست.
  • شرکت شما از برند موجود (چهارچوبهای تعیین شده) جدا شده.
  • وجود دلیل قانونی (جدا شدن از شریک) که شما را مجبور به تغییر می‌کند.
  • نیاز به متمرکز و ساده کردن پیام خود دارید.
  • سازماندهی و تشکیل مجددا تیم بازاریابی.
  • در حال راه اندازی خط خدمات یا محصولات جدید هستید.

 

۲٫ تحقیق در مورد شرکت و مشتریان هدف

وقتی در مورد تغییر برند کسب و کارتان مصمم و شفاف هستید، گام بعدی؛ انجام تحقیقات بازاریابی مستقل در مورد شرکت و مشتریانتان است. اگر می‌خواهید وارد بازار جدیدی شوید، این تحقیق باید شامل مشتریان هدف جدید شما نیز باشد.

هدف اینست که درک عمیقی از برند (کسب و کار) و شایستگی‌های خود داشته باشید.

بدون این تحقیق، شما فقط از منظر داخلی عمل خواهید کرد، که می‌تواند چنین برداشت اشتباهی باعث تلفات و هزینه‌های زیادی شود. باید به خاطر داشته باشید که تقریباً همه شرکت‌ها نقاط کوری دارند که دید بازار آنها را تحریف و منحرف می‌کنند. بدون انجام تحقیقی عینی، شما برندی را بر اساس فرضیات نادرست خواهید ساخت.

 

۳٫ استفاده از از جایگاه یابی و پیام‌رسانی برای جذب استراتژی برند خود

در حین معماری جایگاه یابی و پیام رسانی شرکت، جوهره استراتژی برند خود را نیز کشف خواهید کرد.

جایگاه یابی در بازار، شرح مختصری از جاییست که در بازار قرار می‌گیرید. به‌عنوان‌مثال: ممکن است کسب‌وکار شما به‌عنوان یک شرکت نوآور یا ارائه‌دهنده پایین‌ترین قیمت یا بالاترین کیفیت محصولات و خدمات در بازار شناخته‌شده باشد. به چنین موقعیتی که کسب‌وکارتان بنا بر تصمیم‌ها و اقدامات شما برای خودساخته، جایگاه یابی گفته می‌شود.

ایجاد تعادل در جایگاه یابی امری ضروری است و باید مشخص کنید که، به‌عنوان یک شرکت چه کسی هستید و می‌خواهید چه کسی شوید.

مشخص شدن جایگاه‌یابی می‌تواند بسیاری از تصمیمات بعدی شما را هدایت کند. بعد از مشخص شدن جایگاه کسب‌وکارتان باید بتوانید از جایگاه خود حمایت کنید، در غیر این صورت برند شما توخالی خواهد بود.

 

معماری پیام رسانی کسب و کار چیست؟

به اینکه جنس و ویژگی‌های پیام‌های ارسالی شما به هر یک از مخاطبان اصلیتان چه باشد، معماری پیام‌رسانی کسب‌وکار گفته می‌شود. پیام‌های ارسالی از هر نقطه کسب‌وکار باید با تصویر کلی برند شما سازگار و قابل پشتیبانی باشد.

 

۴٫ هویت برند خود را بسازید.

هویت برند بخشی از استراتژی ریبرندرینگ شماست که در آن عناصر بصری را تغییر یا توسعه می دهید تا با برند شما مطابقت داشته باشد.

نام شرکت (در صورت نیاز)، لوگو، رنگ ها، طراحی ست‌های اداری، لوازم‌التحریر و موارد مشابه می‌تواند بخشی از این تغییرات باشند. این عناصر را می‌توانید در یک سند یا کتابچه‌ای تحت عنوان “کتابچه هویت برند” تدوین نمایید. چنین سندی، مجموعه‌ای از پارامترهای پیاده سازی و اجرای برندسازی مجدد کسب و کار شمارا ارائه می‌دهد تا در مسیر به بیراهه نروید.

ذکر نکته‌ای خالی از لطف نیست: بسیاری این عناصر را با برند شما اشتباه می‌گیرند. در صورتی که برند شما شهرت و دیده شدن شماست، نه نام شرکت یا لوگوی آن. هویت برند شما نوعی مختصر نویسی بصری برند شماست.

 

۵٫ ساخت وب سایت و سبکه های اجتماعی

وب سایت شما مهمترین ابزار ارتباطی و توسعه ای کسب و کار شماست.

سایت شما مکانی است که می‌توانید داستانی جذاب برای هر یک از مخاطبان خود تعریف کنید. وب‌سایت اولین جاییست که یک مشتری یا حتی کارمند احتمالی، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شما به آن مراجعه می‌کند.

اغراق نیست اگر بگوییم: وب سایت و شبکه های اجتماعی قلب شرکت‌های مدرن هستند. همه استراتژی‌های تغییر نام تجاری در نهایت شامل وب‌سایت شما نیز می‌شود. وب‌سایت کسب‌وکارتان بر اساس چارچوب معماری پیام‌رسانی شما ساخته می‌شود.

 

۶٫ ابزارهای بازاریابی

در این مرحله از برندینگ مجدد کسب و کار، همه ابزارهای بازاریابی را که برای انتقال پیام‌های برند و خدمات خود به آنها نیاز دارید، توسعه خواهید داد. به الگوهای پیشنهادی به مشتریان، کاتالوگ‌ها، بروشورهای تک‌برگ و غرفه‌های نمایشگاهی فکر کنید. اینها ابزارهایی هستند که برای انتقال پیام خود از آنها استفاده خواهید کرد.

ابزارهای بازاریابی‌تان باید در استراتژی ریبرندینگ شما تثبیت شوند.

 

۷٫ طرح ساخت برند

عنصر نهایی برندینگ مجدد کسب و کار ، تدوین برنامه ای برای ترویج و تقویت برند جدیدتان است.

یکی از مهمترین بخش های ریبرندینگ ، استقبال کارکنانتان از برند و سبک و سیاق جدید است. برندینگ مجدد کسب و کار از درون به بیرون اجرا خواهد شد، یعنی ابتدا باید کارکنان و فرهنگ سازمانی مجموعه شما این واقعیت را بپذیرد که؛ برندسازی مجدد برای کسب و کارتان ضروری است.

علت شکست تعداد زیادی از استراتژی‌های برندینگ مجدد کسب و کار اینست که؛ مدیران سعی می‌کنند روند را کوتاه کنند. داشتن چنین نگرشی با هر دلیل و منطقی می‌تواند نهایتاً سرمایه‌ها و منابع سازمان را هدر دهد.

پیشنهاد می کنیم با یک استراتژی ریبرندینگ صحیح شروع کرده و از یک مشاور با تجربه کمک بگیرید، تا احتمال شکستتان به حداقل برسد.

 

مثال هایی از برندینگ مجدد کسب و کار

مثال ۱: گروه حسابداری جونز

استریکلند و جونز یک شرکت حسابداری با سه دفتر در منطقه تایدواتر ویرجینیا بود. به‌تازگی یکی از دو شریک شرکت را ترک کرده بود و استیون جونز به‌عنوان مالک باقی‌مانده، می‌خواست شرکت را مجدداً طراحی کرده و آن را برای رشد در جایگاهی بهتر قرار دهد.

در طول مرحله تحقیق، متوجه شدیم که بیشترین ارزش دریافتی مشتریان از شرکت، دوستانه و در دسترس بودن آنهاست. ما تصمیم گرفتیم جایگاه و تمرکز جدید آنها را روی ارتباط‌دهنده عالی بودن، قرار دهیم. درحالی‌که ارتباطات ممکن است یک ویژگی منحصربه‌فرد در میان شرکت‌های حسابداری نباشد. هیچ‌یک از رقبای آنها نیز چنین تمرکزی نداشتند.

برای پررنگ کردن این مفهوم، ما دو کار انجام دادیم: شعار «بیایید از موفقیت صحبت کنیم» را توسعه دادیم و لوگویی ایجاد کردیم که گفتگو کردن را در خود جای داده بود. آنها با هم پیام روشنی را ارائه کردند که هر کسی می‌توانست آن را درک کند. از طرفی، مجموعه‌ای از لوازم‌التحریر و ابزارهای جدیدی ایجاد کردیم که می‌توانستند از آنها برای انتقال پیام خود به بازار استفاده کنند.

 

مثال ۲: S&ME

S&ME یک صد شرکت مهندسی عمران برتر با بیش از ۳۰ دفتر در سراسر شرق ایالات متحده بود، اما هیچ پیام یا نام تجاری واحدی نداشتند. وقت آن رسیده بود که مثل رهبرشان نگاه کنیم، صدا کنیم و رفتار کنیم.

تحقیقاتی انجام شد که بینش‌هایی را ارائه داد که بر اساس آن می‌توانیم یک برند جدید و یکپارچه بسازیم. خروجی این تحقیقات این بود که: بزرگ‌ترین دارایی آنها تطبیق‌پذیری آنها باشد، و جایگاه آنها را بر اساس همین مفهوم ایجاد کردیم. برای انتقال چنین جایگاهی به بازار و مشتریان، شعاری را خلق کردیم: «ساخته‌شده برای تطبیق‌پذیری».

در مرحله بعد، ما لوگوی شرکت را دوباره طراحی کردیم تا هویت بصری جدید آنها را تثبیت کند و بر خلاف رقبایشان، ظاهری مدرن به آنها ببخشیم. لوگوی جدید دارای حروف S، M و E است که فقط با دو شکل اصلی ساخته‌شده‌اند، بیانی تحت‌اللفظی از تطبیق‌پذیری!

رنگ سبز روشن را به‌عنوان رنگ جدیدی برایشان انتخاب کردیم. نهایتاً، ما یک وب‌سایت قدرتمند جدید با کارایی بالا را طراحی و راه‌اندازی کردیم که شامل جایگاه جدید سازمان است و شرکت را برای رشد آماده می‌کند.

 

کلام آخر

در این مقاله از مدیرنو به اینکه استراتژی های بازسازی برند و ریبرندینگ کسب و کار چیست پرداختیم و به این سؤالات که ریبرندینگ یعنی چه؟ دلایل ریبرندینگ چیست؟ برای ارائه یک استراتژی برندسازی مجدد چه اقداماتی لازم است؟ چه انتظاری از فرآیند دارید؟ و نتایج نهایی برندینگ مجدد کسب و کار چگونه باید باشد؟ پاسخ دادیم.

اگر آماده شروع یک سفر برندسازی مجدد کسب و کار (ریبرندینگ) هستید، از نقشه راهی که در بالا توضیح دادیم استفاده کنید تا بیشترین بهره را از سرمایه‌گذاری خود ببرید.

تغییر هرگز آسان نیست، اما اگر با استراتژی و نگرش درست به آن نزدیک شوید، می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد.

در واقع، برندینگ مجدد کسب و کار می‌تواند یکی از هیجان‌انگیزترین و پربارترین ابتکاراتی باشد که شرکت شما انجام خواهد داد. فرصت‌هایی را که هرگز نمی‌دانستید وجود دارند را کشف خواهید کرد و به تیم، مشتریان فعلی و مشتریان احتمالی خود دلیل کاملاً جدیدی برای باور دوباره خواهید داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مشاوره برندینگ و تبلیغات مراجعه نمایید.

منبع: hingemarketing و مدیرنو

 

برچسب ها: برندسازی مجدد , ریبرندینگ در ایران , ریبرندینگ یعنی چه , بازسازی برند , دلایل ریبرندینگ چیست

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…