سازمان ها چه مزایایی از پیاده سازی مدیریت ریسک به دست می آورند؟

سازمان ها چه مزایایی از پیاده سازی مدیریت ریسک به دست می آورند؟ پیاده سازی مدیریت ریسک در سازمان ها

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه سازمان ها چه مزایایی از پیاده سازی مدیریت ریسک به‌دست می‌آورند می‌پردازیم. ممکن است پیاده سازی سیستم مدیریت ریسک برای سازمان ‌های کوچک و متوسط یک سیاست عجیب به نظر برسد. بااین‌حال چنین فعالیت‌هایی جایگاه مهمی در برنامه ‌های کسب و کار برای تضمین عملیاتی بودن برنامه ریزی سازمان دارد.

مزایای پیاده سازی مدیریت ریسک در سازمان

برنامه‌ مدیریت ریسک ، اساس استراتژیک و چهارچوب عملیاتی برای مقابله با بحران‌ها را در داخل سازمان فراهم می‌کند. همچنین یک سیاست کلی و اصلی برای مدیریت بحران ارائه می‌دهد.

 

تعریف مدیریت ریسک

مدیریت ریسک در برنامه ریزی مالی معنای متفاوتی از عملیات، تولید و فرآیندها داشته و در حقیقت به مدیریت عواملی اشاره دارد که در اهداف سازمان مداخله می‌کند و جلوی دستیابی به آن را می‌گیرد. در کسب و کارهای کوچک و متوسط ممکن است چندین وجه در ترکیب باهم بررسی شود. مانند ریسک‌های مالی، مدیریت مسئولیت‌ها، طرح‌های بهداشتی و ایمنی. هر سازمان با توجه به نیازهای کسب و کار خود محدوده برنامه‌ هایی را برای مدیریت ریسک مشخص می‌کند و هیچ غالب یکسانی متناسب با تمام سازمان‌ها برای مدیریت ریسک وجود ندارد.

 

ملاحظات مالی در مدیریت ریسک

داشتن یک برنامه مدیریت ریسک ممکن است خبر خوبی برای بانکدارها و شرکت‌های بیمه باشد، چراکه  آنها مدیران حرفه‌ای ریسک می‌باشند، ممکن است با بانکداری روبه‌رو شوید که پیشنهاد افزایش اعتبار را می‌دهد یا کارگزار بیمه‌ای که طرح پوشش سفارشی ریسک سازمان را  با قیمتی مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌کند.

داشتن یک برنامه مدیریت ریسک باعث کاسته شدن مسئولیت سازمان در هنگام بروز اتفاقات می‌شود.

 

حفاظت از منابع

هنگامی‌که ریسک‌ های کلیدی سازمان با احتمال رخداد بالا شناسایی و اولویت‌بندی می‌شود، شانس سازمان برای برنامه ریزی و پاسخ به‌موقع در مقابل این ریسک‌ها افزایش پیدا می‌کند که باعث صرفه جویی در منابع و ساعات کار کارکنان می‌شود.

به‌عنوان‌مثال: پیاده سازی سیستم مدیریت سلامت و ایمنی و شناسایی ریسک‌های مرتبط با آن باعث رسیدگی و ایمنی تجهیزات، کاهش آسیب به کارکنان و صرفه جویی در زمان می‌شود و یا داشتن برنامه ریزی تولید زمانی که یک دستگاه از کار می‌افتد، کارکنان برای جایگزینی دستگاه موردنظر  مسیر مشخصی را دنبال کرده و از هدر رفتن منابع و زمان جلوگیری می‌شود.

ابزارها و تکنیک‌های مدیریت ریسک سازمانفرآیند مستمر شناسایی و مدیریت ریسک، کلید موفقیت یک شرکت است. سازمان‌ها با ریسک‌های مالی شامل هزینه‌های برنامه ریزی نشده، رکود اقتصادی، ناتوانی در تأمین مالی و ریسک ‌های استراتژیک در مواجهه با رقبای جدید، محصولات نامناسب و غیرمرسوم، مواجهه با تصمیمات غیر عاقلانه و ترک مشتریان روبه‌رو هستند. ریسک‌های مخاطره آمیز می‌تواند شامل طوفان، قطع برق، حملات تروریستی، آتش سوزی یا بدهی باشد و حملات ویروسی به سیستم‌های کامپیوتری، اختلاس، خطاها و غفلت‌ها، تعطیلی اتحادیه‌ها و مشکلات دولتی شامل ریسک‌های عملیاتی هستند.

 

تعیین خطرات

ابزارها و تکنیک‌های عالی برای کمک به تعیین احتمال وقوع خطرات برای کسب و کارها وجود دارد. یکی از این ابزارها “نیروهای پنج گانه پورتر” می‌باشد. که یک نگاه سیستماتیک به عناصر تأثیر گذار بر کسب و کار دارد

  1. قدرت تأمین کنندگان: بررسی می‌کند که برای تأمین کنندگان افزایش مبلغ بسیار ساده می‌باشد و چه تغییرات اقتصادی ممکن است باعث این اتفاق بشود.
  2. قدرت خریدار: منظور توانایی پایه‌ای مشتری برای اجبار سازمان به کاهش قیمت خود می‌باشد.
  3. قدرت رقبا: بررسی قدرت رقبا و اینکه تا چه اندازه توانایی تأثیر بر روی کسب کار و سازمان را دارند.
  4. تهدید جایگزینی: احتمال اینکه مشتریان محصولی مشابه را پیدا کرده یا محصولی پیدا کنند که نتایجی مانند یا بهتر از سازمان شما ارائه می‌دهد.
  5. تهدید ورود رقبای جدید: شامل تهدید ورود رقبای جدید و یا توسعه محصولات جدید توسط رقبا می‌باشد. پس از بررسی این نیروها باید لیست کاملی از ریسک‌های مالی، استراتژیک، عملیاتی و خطرات غیرقابل پیش بینی تهیه کنید.

 

ارزیابی اثرات

از یک سناریو تجزیه و تحلیلی برای ارزیابی اثرات بالقوه ریسک‌ها استفاده کنید. برای هر ریسک شناسایی شده در لیست خود، سناریویی توصیف کنید. که چه اتفاقی ممکن است بیافتد. در صورت بروز، چه مقدار هزینه برای سازمان شما ایجاد می‌کند.

بهترین راه برای تعیین ارزش (اهمیت) هر ریسک، درصد حاصل‌ضرب احتمال وقوع آن ریسک موردنظر در هزینه احتمالی آن در صورت وقوع، می‌باشد. این روش کمک می‌کند که بتوانید ریسک‌ها را با توجه به درجه اهمیت آنها رتبه بندی و مشخص کنید.

 

مدیریت و کاهش ریسک

پس از درک ریسک‌ها از تکنیک ارزیابی SWOT برای پیش بینی راه‌هایی برای مدیریت و کاهش ریسک‌های یافت شده استفاده کنید. این تکنیک شامل لیستی از نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای سازمان در ارتباط با توانایی سازمان برای مقاومت در برابر ریسک‌ها و یا برطرف کردن هر ریسک می‌باشد.

بیمه، یک روش مرسوم برای آمادگی در مقاله خطراتی می‌باشد. که از کنترل سازمان خارج است. مانند خطرات غیرقابل پیش بینی و یا خطرات عملیاتی. همچنین شرکت‌ها و نرم افزارهایی برای نظارت بر ریسک‌ها وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد. اولین واحد از سازمان که احتمال وجود ریسک در آن وجود دارد. و موردتوجه قرار می‌گیرد بخش حسابداری می‌باشد.

ساماندهی سیستم حسابداری، یک بخش مهم از مدیریت ریسک در سازمان می‌باشد. بهتر است سیستم مدیریت منابع الکترونیکی (ERN)  در  سازمان وجود داشته باشد.

منبع: chron

ترجمه و ارائه: مدیرنو

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…