معنای مدیریت دانش

معنای مدیریت دانش مدیریت دانش به چه معناست؟

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه مدیریت دانش به چه معناست می‌پردازیم. مدیریت دانش (Knowledge management)، مدیریت سیستماتیک دارایی‌های دانش یک سازمان به‌منظور ایجاد ارزش و دستیابی به الزامات تاکتیکی و استراتژیک می‌باشد.

 

معنای مدیریت دانش

مدیریت دانش شامل ابتکارات، فرآیندها، استراتژی‌ها و سیستم‌های حفظ و افزایش  ذخیره سازی، ارزیابی، به اشتراک گذاری، پالایش و ایجاد دانش است. ازاین‌رو مدیریت دانش به معنی یک گره قوی در اهداف و استراتژی سازمان بوده و شامل مدیریت نمودن دانشی هست که، برای برخی از اهداف کارآمد است و برای سازمان ایجاد ارزش می‌کند.

 

مدیریت دانش شامل درک درستی از موارد زیر است:

  • دانش در کجا و به چه شکل وجود دارد.
  • سازمان‌ها چگونه فرهنگی را ایجاد کنند که منجر به علاقه به یادگیری، اشتراک گذاری و ایجاد دانش در کارکنان شود.
  • چگونه دانش مناسب و موردنیاز توسط سازمان در زمان مناسب در اختیار شخص مناسب قرار داده شود.
  • سازمان‌ها چگونه دانش موردنیاز خود را به بهترین شکل تولید و نگه‌داری کنند.
  • چگونه از مدیریت دانش برای افزایش عملکرد در جهت اهداف استراتژیک کسب و کار، استفاده از فرصت‌های کوتاه مدت و مقابله با تهدیدها، استفاده کنند.

مدیریت دانش باید ابزارها، افراد، دانش، ساختار تیمی و فرهنگ مناسب را ایجاد یا ارائه کند.

بنابراین باید ارزش و کاربرد دانش ایجادشده درک شود، این دانش باید نگه داری و ذخیره شود و در زمان مناسب برای افراد مناسب قابل دسترس باشد، به‌صورت پیوسته ارزیابی، پیاده سازی و اصلاح شود و هنگامی‌که با اهداف بلند مدت و کوتاه مدت در تضاد است، حذف گردد.

از این تعریف متوجه می‌شویم که مدیریت دانش به مدیریت خلق دانش و تغییر اجزای سازمان، یادگیری سازمانی و فرهنگ سازمان  بستگی دارد.

مدیریت دانش به این معنی است که، دانش در کجا و به چه شکل موجود می‌باشد. فرآیندهایی ایجاد می‌نماید که عملکرد سازمان را گسترش داده و  اطمینان می‌یابد از این‌که طرح‌ها و ابتکارات پذیرفته و توسط اعضای سازمان پشتیبانی می‌شوند.

همچنین می‌تواند شامل خلق دانش جدید، و یا صرفاً تمرکز بر روی اشتراک گذاری، ذخیره سازی و یا پالایش دانش تمرکز کند. باید به خاطر داشته باشیم که هدف کلی آن، ایجاد ارزش و اصلاح دارایی‌های دانش سازمان برای رسیدن به اهداف سازمانی می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: چرا مدیریت دانش مفید است

 

پیاده سازی مدیریت دانش

پیاده سازی مدیریت دانش دارای ابعاد مختلی است ازجمله:

استراتژی مدیریت دانش

استراتژی مدیریت دانش وابسته به استراتژی‌های اصلی کسب و کار می‌باشد. هدف؛ مدیریت، اشتراک گذاری و ایجاد دارایی‌های مرتبط با دانش می‌باشد، که با کمک آن می‌توانیم به الزامات تاکتیکی و استراتژیک سازمان دست پیدا کنیم.

فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی راه تعامل افراد، شرایط ایجاد دانش، مقاومت افراد در برابر تغییرات خاص و درنهایت راه‌های اشتراک گذاری دانش توسط افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فرآیندهای سازمانی

فرآیندها، محیط و سیستم‌های مناسبی هستند که سازمان را قادر می‌سازند مدیریت دانش را به‌درستی پیاده سازی کند.

مدیریت و رهبری

یکی از الزامات مدیریت دانش رهبری شایسته و با تجربه در تمام سطوح می‌باشد. طیف گسترده‌ای از نقش‌های مرتبط با این سبک وجود دارد. که سازمان‌ها در پیاده سازی آنها تصمیم گیرنده هستند. ( امکان دارد پیاده سازی کنند یا نکنند.) شامل مدیر ارشد دانش (CKO)، مدیران دانش، کارگزاران دانش. به همین ترتیب نقش و شغل‌هایی متفاوتی در مدیریت دانش وجود دارد.

تکنولوژی

سیستم، ابزار و فن آوری متناسب با الزامات سازمان که به‌درستی طراحی و پیاده سازی شده است.

سیاست

حمایت طولانی مدت برای پیاده سازی و حفظ مدیریت دانش در تمام بخش‌های سازمان. چراکه ممکن است پیاده سازی پرهزینه باشد. اغلب به‌صورت سرمایه گذاری نامشهود در سازمان بیان می‌شود. در گذشته علت شکست طرح‌های چنین سبکی از مدیریت، اغلب به دلیل تمرکز بیش‌ازحد بر روی ابزار و سیستم مدیریت دانش اولیه و هزینه بر روی بخش‌های نامرتبط بوده است. درحالی‌که مدیریت دانش درباره انسان‌ها و تعامل انسانی است. سیستم مدیریت دانش راه زیادی پیموده است. از بخش اختیاری به بخش اصلی و حیاتی در سازمان‌ها تبدیل‌شده است.

مدیریت دانش علم در دسترس  قرار دادن اطلاعات موردنیاز برای افرادی که نیاز به آن اطلاعات دارند، می‌باشد. مدیریت دانش تضمین می‌کند که سازمان می‌تواند دانش خود را افزایش داده و این دارایی دانشی، در زمان لازم قابل بازیابی و استفاده در برنامه‌های موردنیاز سازمان باشد. به گفته پیتر دراکر مدیریت دانش، ” هماهنگی و بهره برداری از منابع دانش سازمانی، به‌منظور ایجاد سود و مزیت رقابتی می‌باشد”.

 

تعریف های مختلف مدیریت دانش

ایجاد دانش اغلب به‌عنوان یک رشته علمی جداگانه شناخته می شود. عموماً تحت تأثیر مدیریت نوآوری قرار دارد. مستقیماً به مدیریت تاکتیکی و استراتژیک مرتبط هست. تمرکز اش بر استفاده و افزایش دارایی‌های دانشی برای قادر ساختن سازمان به پاسخگویی به مسائل می‌باشد. به معنای مدیریت دانش سازمان از طریق فرایند مشخص سیستماتیک و سازمانی برای به‌دست آوردن، سازماندهی، حفظ، پیاده سازی، به اشتراک گذاری و بازبینی دانش ضمنی و آشکار کارکنان به‌منظور افزایش عملکرد سازمانی و خلق ارزش می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه مشاوره مدیریت مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای ارتباط با مشاوران با ما در تماس باشید.

منبع: knowledge-management-tools

پیشنهاد مطالعه:

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…