رشد مجدد شرکت های شکست خورده و برندهای در حال شکست

5 برند که از دنیای مردگان برگشتند! رشد مجدد شرکت های شکست خورده و برندهای در حال شکست

در این مقاله از مدیرنو؛ به ۷ استراتژی اساسی برای نجات شرکت های در حال ورشکستگی از شکست خوردن در کار و مشاغل در خطر و در حال نابودی می‌پردازیم. شاید به نظر ناراحت‌کننده بیاید، اما پابرجا بودن یک کسب و کار تا ابد تضمین‌شده نیست. تقریباً تمام کارآفرین ها شکست خوردن در کار را تجربه کرده اند و در یک برهه با وظیفه‌ی مدیریت کسب و کار در حال مرگ روبه‌رو می‌شوند.

هر کسب و کار در طول دوره‌ی وجودی خودش با یک تجربه نزدیک به مرگ و شکست خوردن در کار مواجه خواهد شد.

نشانه های ورشکستگی شرکت ها با شرایط بسیار سخت تجاری، فروش کم، روحیه پایین، کمبود پول نقد، سهم بازار اندک و نوآوری کم مشخص می‌شود. برخی از شرکت‌ها از این شرایط نجات پیداکرده و قوی‌تر از همیشه به صحنه باز می‌گردند، اما متأسفانه بعضی‌ها نجات پیدا نمی‌کنند.

 

چرا هرکاری میکنم شکست میخورم ؟

عوامل بسیاری وجود دارد که باعث شکست خوردن در کار می شوند؛ مانند مدیریت بی‌کفایت و یا کنترل مالی ضعیف که ازجمله عوامل داخلی به‌حساب می‌آیند و عوامل خارجی عبارت‌اند از: دخالت دولت، رکود اقتصادی، حضور رقبا و یا بلایای طبیعی.

بقای مداوم و موفقیت همیشگی یک کسب و کار به‌شدت به مدیریت این نیروهای داخلی و خارجی بستگی دارد. غفلت از این موارد می‌تواند باعث ورشکستگی شرکت ها و از بین رفتن هر کسب و کاری شود، حال هرچقدر هم که بزرگ و قوی باشند!

 

۷ استراتژی نجات کسب و کار شرکت های در حال ورشکستگی

  1. ارزیابی مجدد: موقعیت
  2. تعریف مجدد کسب و کار: استراتژی
  3. استخدام مجدد: افراد
  4. نوآوری مجدد: محصولات
  5. برندینگ مجدد: بازاریابی
  6. سرمایه‌گذاری مجدد: پول
  7. کار مجدد: اجرا

 

راه های جلوگیری از ورشکستگی و شکست خوردن در کار

اگر با کسب و کار شکست خورده و یا شرکت های در حال ورشکستگی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، به ۷ استراتژی زیر نگاهی بیندازید تا در جلوگیری از شکست خوردن در کار به شما کمک کند.

 

۱- ارزیابی مجدد: موقعیت

برای درمان یک بیماری، ابتدا باید بیماری را تشخیص دهیم. اگر کسب و کار و شرکت شما شکست‌خورده و یا در حال ورشکستگی هست، اولین جایی که باید به دنبال مشکل بگردید، داخل شرکت خودتان است. به این کار خودارزیابی می گویند.

چیزی را که نمی توانید اندازه بگیرید، نمی توانید مدیریت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارزیابی سازمانی کلیک کنید.

شما باید بدانید که موقعیت چگونه است و مشکل چیست. وقتی به خوبی وضعیت را درک کردید، حال می‌توانید اقدامات لازم و مناسب را برای جلوگیری از شکست خوردن در کار اتخاذکنید. وقتی‌که درون شرکت خودتان را بررسی می‌کنید به حوزه‌های کلیدی زیر توجه داشته باشید:

آیا کسب و کار شما جهت و مسیر مشخصی دارد؟ کسب و کار شما می‌داند که چرا وجوددارد؟ چه مشکلاتی را رفع می‌کند و برای چه کسانی؟ کسب و کار شما بر روی موضوع درستی متمرکزشد؟

  • ارزیابی کارمندان

افراد درستی شرکت را می‌گردانند؟ یا افراد درست در جای درستی قرارگرفته‌اند؟ کارمندان به موفقیت سازمان متعهدند؟ کارمندان به‌درستی تشویق شده‌اند تا در موفقیت فعلی شرکت سهیم باشند؟ آیا برنامه‌های کمیسیون که توسط فروشنده‌ها پردازش‌شده، بر روی درآمد ناخالص تمرکزدارد و یا بر روی سود ناخالص؟ آیا سیاست‌های دشوار، درگیری‌های داخلی و رفتارهای افرادی خاص باعث کاهش روحیه جمعی سازمان شد؟ بررسی کنید که آیا افراد نامناسبی در شرکت هستند که تمام سازمان را آلوده کرده‌اند؟

کارمندان یکی دیگر از پارامترهای مهم در مدیریت کسب و کار محسوب می‌شوند که باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشید. برای بررسی نقاط قوت و ضعف و پاسخ به همگی سوالات مطرح شده می توانید از سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان استفاده کنید.

  • ارزیابی مشتریان

مشتریانتان راضی هستند؟ برند شمارا می‌شناسند؟ به آن علاقه نشان می‌دهند و به آن اعتماد دارند؟ آیا کسب و کار شما بر روی مشتریان سودآور در مقابل مشتریان غیر سودآور متمرکزشده؟ آیا مشتریان درستی را هدف قرار داده‌اید؟

  • ارزیابی محصول

بررسی کنید که آیا شما محصولات/ خدماتی نوآورانه و جدید را ارائه می‌دهید؟ یا کسب و کار شما می‌تواند برای تولید محصولات بهتر، کاهش هزینه‌ها و بهبود مزایای رقابتی، استفاده بیشتر و بهتر از تکنولوژی داشته باشد؟

  • ارزیابی فرآیند

آیا سیستم به‌گونه‌ایست که باعث شود کارها به نحو احسن و درست انجام می‌شوند؟ سیاست‌های شرکت باعث آسان‌تر شدن کارها می‌شود یا اینکه مانعی بر سر راه‌کارهاست؟ آیا کسب و کار برای کارایی بالا ساختاریافته است؟

  • ارزیابی مالی

چقدر رقابتی و سودآور هستید؟ آیا پول به‌اندازه کافی جریان داردتا بتوانید تعهدات و عملیات جاری را به انجام برسانید؟ آیا کسب و کار شما بدهی بالایی دارد؟

ارزیابی مجدد یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازگشتی به‌حساب می‌آید؛ بدون آن‌همه چیز به‌صورت آشفته به‌پیش می‌رود که نتایج کمی را در پی دارد. قبل از انجام هر کاری، بدانید چه چیزی، چرا و چگونه بر روی کسب و کار شما اثر گذاشت. فقط از طریق ارزیابی مجدد است که می‌توانید همه اینها را بفهمید.

موارد زیادی وجود دارند که امکان دارد کسب و کار افراد سخت‌کوش و موفق را از بین ببرند. بعضی از این اشتباهات، نتایج زیان‌بار و غیرقابل جبرانی به همراه دارند. ما معمولاً فقط در مورد اشتباهات بزرگ و فاحش شنیده‌ایم اما اشتباهات کوچک هم شاید مشکل‌ساز شوند. در مقاله “چه عواملی کسب و کار شمارا نابود می‌کنند؟” از مدیرنو، به تعدادی از این موارد پرداخته‌ایم.

شکست خوردن در کار ، ورشکستگی شرکت ها

۲- تعریف مجدد کسب و کار : استراتژی

پس از ارزیابی مجدد نوبت به تعریف مجدد می‌رسد. ارزیابی مجدد نشان می‌دهد که چه مشکلاتی در کسب و کار شما وجوددارد و تعریف مجدد، کسب و کار را در مسیر سابق خودش قرار می‌دهد.

با این کار شما به آغاز کار بازگشته و مسیر کلی شرکت را ترسیم می‌کنید. این همان‌جاییست که شما طرح بازگشتی خودتان را ایجاد می‌کنید. اغلب کسب و کارها به این دلیل که مسیر مشخصی ندارند یا به این دلیل که از مسیر مشخص خود خارج‌شده‌اند، با شکست مواجه می‌شوند. پس پایه و اساس کسب و کار خودتان را با استفاده از حوزه‌های کلیدی زیر بررسی کنید.

 

هدف کسب و کار

  • چرا ما به‌عنوان یک کسب و کار وجود داریم؟
  • این کسب و کار چه نیازهایی را برطرف می‌کند؟

 

چشم انداز کسب و کار

  • ما میخوایم از این کسب و کار به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به چه اهدافی استفاده کنیم؟
  • تا چه حد حاضر هستیم به‌عنوان یک کسب و کار به دنبال اهداف خودمان برویم؟

 

مأموریت کسب و کار

  • چگونه می‌خواهیم در کسب و کار موفق شویم؟
  • برای اینکه برای مشتریان هدف شماره یک باشیم. در درجه اول بر روی چه مواردی تمرکز کنیم؟

 

ارزش های کسب و کار

  • ما باید چه اصول، استانداردها و عقایدی داشته باشیم که درست بوده و هرگز در آنها تغییری ایجاد نشود؟
  • چگونه تفکر و رفتار جمعی داشته باشیم. تا بتوانیم به‌عنوان یک کسب و کار به اهدافمان رسیده، به رؤیاهایمان دست‌یافته و مأموریمان را به انجام رسانیم؟

 

برند کسب و کار

  • در نظر عموم مردم، ما چه کسانی هستیم؟
  • قول و وعده‌های ما به کسانی که قصد خدمت به آنها راداریم چیست؟
  • می‌خواهیم مشتریان هدفمان ما را چگونه ببینند و بشناسند؟
  • در بازار می‌خواهیم چگونه ما را به خاطر بیاورند، بشناسند، و احترام بگذارند؟

 

۳- استخدام مجدد: افراد

برای نجات کسب و کار شرکت در حال ورشکستگی ، افراد مناسب را وارد شرکت و افراد غلط و اشتباه را از شرکت خارج کنید.

به‌سختی می‌توان درباره بازگرداندن یک کسب و کار در حال مرگ سخن گفت و از افراد پشت آن کسب و کار حرفی به میان نیاید. یک کسب و کار نمی‌تواند به‌خودی‌خود عمل کند، مردم آن را می‌چرخانند. این مردم هستند که کسب و کار شمارا رونق داده و یا آن را نابود می‌کنند. به همین دلیل هست که شما باید افراد جدیدی را استخدام کنید.

 

۴- نوآوری مجدد محصولات

برای مدیریت کسب و کار در حال مرگ ، کاری جدید انجام دهید!

عدم نوآوری یکی از نشانه های خطرناک و هشداردهنده برای ورشکستگی شرکت ها میباشد. اگر کسب و کاری نتواند محصولات یا خدمات جدیدی را به بازار عرضه کند آنگاه باقی ماندن در بازار و در عرصه رقابت‌های تجاری برای آن کسب و کار غیرممکن می‌شود. مردم تغییر می‌کنند، بازار تغییر می‌کند، تکنولوژی هم‌تغییر می‌کند. پس شما هم ضروریست کسب و کار خودرا تغییردهید. اگر قصد تغییر کردن ندارید، و به‌طور مداوم خدمات یا محصولات نوآورانه‌ای را عرضه نمی‌کنید، کسب و کار شما محکوم‌به فناست!

 

 

۵- برندینگ مجدد: بازاریابی

یکی از پیامدهای یک کسب و کار در حال ورشکستگی تأثیرات منفی‌ایست که بر روی برند می‌گذارد. مشتریان شما اعتمادشان را نسبت به برند شما ازدست‌داده و سطح رضایت آنها کاهش می‌یابد. سخنان دهان‌به‌دهان منفی شروع به پخش شدن می‌کنند و برند شما دیگر در بازار شناخته‌شده، محبوب، و مورد اعتماد نخواهد بود. برای اینکه بتوانید این روابط منفی را اصلاح کنید، باید برند قبلی را از بین برده و برند جدیدی بسازید!

حتماً لازم نیست که همه‌چیز و حتی نام برند را تغییردهید؛ این کار را به‌عنوان آخرین راه چاره انجام دهید.

برندینگ مجدد به این معناست که به کسب و کار خود معنای جدید، چهره‌ای جدید، و هویت برند جدیدی ببخشید. به همین دلیل میباشد که تقریباً در تمام موقعیت‌های بازگشتی، شرکت‌ها برنامه‌های بازاریابی جدید، لوگو جدید، رنگ برند جدید و شعارهای جدیدی را طراحی می‌کنند تا به بازار نشان دهند که دیگر چیزی مانند قبل نیست و همه‌چیز تغییر کرده.

 

۶- سرمایه‌گذاری مجدد : پول

خیلی دلم می‌خواهد به شما بگویم که برای جلوگیری از شکست خوردن در کار خد به پول نیاز ندارید، اما همه ما می‌دانیم که این امری محال است. یکی از بارزترین و واضح‌ترین نشانه‌های شرکت های در حال ورشکستگی ، کمبود پول میباشد.

شما چون پول نقدتان تمام‌شده، تقریباً کسب و کار خودرا ازدست‌داده اید.

پس برای اینکه بتوانید جلوی ورشکستگی شرکت را بگیرید و کسب و کار خودرا به زندگی برگردانید ضروریست توجه ویژه‌ای به امور مالی خودداشته باشید. ساده‌ترین گزینه برای شما اینست که به دنبال منابع خارجی باشید، اما این کار بسیار دلهره‌آور است مخصوصاً اگر پول زیادی موردنیاز باشد. پس چه‌کار می‌کنید؟ با انجام کارهای زیر تلاش کنید منابع مالی را از درون کسب و کار تأمین کنید.

 

تأمین منابع مالی سازمان

  • استفاده از پس‌انداز شخصی تان
  • بخشی از دارایی‌های ثابت خودتان را بفروشید تا فوراً به پول نقد برسید.
  • با کم کردن مخارج و مصارف عملیاتی هزینه‌هایتان را کاهش دهید. تمام مخارج اضافی را پیداکرده و حذف شوند. کارکنان اضافی را اخراج کنید. برای مدتی جلوی هرگونه مشوق یا مزایای اضافی را بگیرید.
  • سعی نکنید تمام مشکلات مالی تان را به‌یک‌باره حل کنید. این کار باعث می‌شود مشکلات مالی شما بیشتر شود. نیازهای مالی خودرا به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و بر نیازهای خاص و بسیار مهم خود متمرکز شوید و با وجوه مازادی که جمع کرده‌اید آن نیازها را برطرف کنید.
  • از شرکا و تأمین‌کنندگان درخواست کمک استراتژیک کنید، آنها می‌توانند اعتبارات تجاری را به شما بدهند.

فقط بعدازاینکه تمام این گزینه‌های بودجه‌بندی و سرمایه‌گذاری خسته‌کننده را انجام دادید می‌توانید به دنبال منابع مالی خارجی بروید؛ از خانواده و دوستانتان پول قرض کنید، به سراغ سرمایه‌گذاران بروید، از بانک وام بگیرید، کارخانه‌هایتان را بفروشید، اموال و ابزارهای خریداری‌شده تان را اجاره دهید غیره.

 

۷- کار مجدد: اجرا

پس از همه‌چیزهایی که گفتیم، باید بدانیم که فقط با حرف نمی‌توان جلوی شکست خوردن در کار را گرفت و کسب و کار ها و شرکت های در حال ورشکستگی را به زندگی برگرداند. نباید کارها را به‌صورت قبل انجام دهید، ضروریست شیوه کاری خودرا تغییردهید.

شما احتمالاً به‌جای اینکه به‌کارهای عملکرد محور یا کارهای هدف‌گرا مشغول باشید کارهای مختلف را آن‌هم به‌صورت تصادفی انجام می‌دادید.

کار کردن یک چیز است و کار کردن در راستای اهداف استراتژیک سازمان چیزی دیگر. فقط با انجام کار استراتژیک می‌توانید کسب و کار خودرا نجات دهید. تمام‌کارها باید به فرایندهای مختلف تقسیم شوند و یک کارفرما و هدف یا یک شاخص کلیدی داشته باشند، تا بتوان عملکرد آنها را ردیابی کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید.

با ما در ارتباط باشید.

 

منبع: naijapreneur

پیشنهاد مطالعه:

 

کلیدواژه ها: شکست در کار – نشانه های ورشکستگی – ورشکستگی شرکت ها – شرکت های در حال ورشکستگی – چگونه بعد از شکست دوباره شروع کنیم – شکست خوردن در کار – چرا هرکاری میکنم شکست میخورم

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…