مبانی بازاریابی و برندینگ

مبانی بازاریابی و برندینگ مبانی اولیه بازاریابی و برندینگ به زبان ساده

در این مقاله از مدیرنو؛ به مبانی اولیه بازاریابی و برندینگ به زبان ساده می‌پردازیم. در بسیاری از کسب و کارها، چه کوچک و چه بزرگ، تفاوت‌های موجود بین برندینگ و بازاریابی به‌درستی درک نشده و افراد نمی‌توانند تمایزی میان این دو قائل شوند و یا در بهترین حالت، بااینکه می‌دانند هر دو مفهوم یکی نیستند اما نمی‌توانند تعریف درستی از هرکدام ارائه دهند.

مبانی بازاریابی و برندینگ کدامند

 

در این مقاله به بررسی اهمیت هرکدام در جایگاه خود می‌پردازیم. در حقیقت در این مطلب در پی ارائه راهنمایی ساده برای کمک کردن و هدایت شما در بین این دو حوزه و یافتن پتانسیل‌های آنها جهت ارتقاء کسب و کارتان هستیم.

 

به گفته فیلیپ کاتلر سه عصر در بازاریابی وجود دارد:

۱- عصر محصول محوری

در این عصر همه‌چیز بر پایه تولید محصول با حداقل هزینه، تیراژ بالا و فروش بیشتر به مشتریان بود. تنها محصول و قیمت تمام‌شده آن مهم بود.

 

۲- عصر مشتری محوری

این عصر متکی بر اطلاعات بوده و محور اصلی آن تکنولوژی اطلاعات است. در این عصر، مصرف‌کنندگان از آگاهی بالایی برخوردار بوده و امکانات و ابزارهای لازم جهت مقایسه محصولات را دارند. در این عصر مشتریان از سلیقه‌های متفاوتی برخوردارند و برای فروش بهتر باید بازار هدف مشخص را تعیین و محصول موردنظر را بر اساس خواست نیاز خریداران آن بازار مهیا نمود.

در همین عصر به‌اصطلاح ” مشتری پادشاه است” یا “همیشه حق با مشتری است” بهاداده شد. یکی دیگر از ویژگی‌های این عصر حق انتخاب مشتریان آن است، چون گستردگی محصولات با دامنه عملکردی متفاوت دست هر خریداری را در انتخاب محصول موردنظر باز گذاشته است.

یکی از اشتباهات این عصر فرض بر بی‌اختیاری مصرف‌کنندگان در برنامه‌های جامع تبلیغاتی است. یعنی تولیدکنندگان و شرکت‌های اقتصادی مصرف‌کنندگان را بیرون از دایره اختیار در نظر گرفته و برنامه‌های تبلیغاتی خود را بر همین فرض بنا می‌کنند.

 

۳- عصر ارزش مداری

در یک جمله در عصر ارزش مداری مصرف‌کنندگان به دنبال انسانیت هستند. یعنی آنان جذب شرکت‌هایی می‌شوند که ملاک اصلی‌شان در کسب و کار تبدیل دنیا به مکانی بهتر و سالم‌تر است. چراکه ارتباط مصرف‌کنندگان با شرکت‌ها از طریق احساس و قلب آن‌هاست و ملاک و معیار اصلی شرکت‌های مورد انتخاب، وجود این پارامترها در رسالت، چشم‌انداز و ارزش‌های آن‌هاست. این بدان معنا نیست که مصرف‌کنندگان به دنبال ارضای خواسته‌های عملکردی و احساسی خود نیستند بلکه بدین معناست که در کنار خواسته‌های اعصار قبل به دنبال ارضای روح انسانی خود نیز هستند.

حال که تفاوت اعصار از زبان فیلیپ کاتلر عنوان شد و به تفاوت‌های مشتریان و نحوه تعامل با آنها پی بردیم، بیشتر در مورد بازاریابی عصر حاضر خواهیم گفت.

همان‌طور که اشاره شد بازاریابی عصر حاضر چیزی فراتر از چیدمان کمپین تبلیغاتی است. به همین دلیل است که همگام شدن بازاریابی با برندینگ بیش‌ازپیش لازم و ضروری است. سرمایه‌گذاری بر روی برندینگ مجموعه می‌تواند اثربخشی تبلیغات را چند برابر نموده و ایستایی کسب و کارتان را در بلندمدت تضمین نماید.

 

مزیت ها و باید و نبایدهای برندینگ

درصورتی‌که بخواهیم برندینگ را معنا کنیم به این عبارت می‌رسیم که، برندینگ یعنی قول‌هایی که به مشتریان می‌دهیم. این قول‌ها حدود انتظارات مشتریان از محصولات و خدمات ما را مشخص خواهند کرد و تفاوت آنها را با دیگر رقبا تعیین خواهند نمود. برند همان برداشت مصرف‌کنندگان از شماست، این که چه کسی هستید و به چه کسی (منظور کسب و کار شما هم هست) می‌خواهید تبدیل شوید.

اینکه شما در ذهن مشتریان به‌عنوان یک مجموعه خلاق و نوآور و یا یک مجموعه قابل‌اعتماد شناخته می‌شوید! یا اینکه محصولات شما به‌عنوان محصولات گران‌قیمت ولی با تنوع عملکرد، کارایی و کیفیت بالا یا قیمت پایین و انتخابی باارزش محسوب می‌شود! یادآور می‌شوم هیچ‌گاه نمی‌توانید دو جنبه متفاوت از مزیت و نوع برداشت را در ذهن مشتریان داشته باشید.

تبدیل شدن به مجموعه‌ای با دایره مزیتی متنوع برای سطوح نیازهای متفاوت، تبدیل شدن مجموعه‌تان به اقیانوسی ست با عمق چند سانتی متر! که در این شرایط نمی‌توانید به سطوح عالی برندینگ دست‌یابید. پایه و اساس هر برندی تشکیل‌شده از لوگو، وب‌سایت، راهکارها و روش‌های توسعه و تمام ارتباطات مربوط کسب و کار شماست. اما این تمام برند شما نیست! بخش زیادی از برندینگ این است که پیام و صدای کسب و کارتان را چطور، با چه مفهومی، کجا و چه زمانی از طریق کانال‌های ارتباطی به گوش مخاطبان هدفتان برسانید.

حتی اینکه از چه طریقی تبلیغات خود را انجام می‌دهید، از چه شبکه توزیعی استفاده می‌کنید، از چه نوع ارتباطات بصری و شفاهی استفاده می‌کنید نیز، جزئی از استراتژی کسب و کار شماست.

 

به عبارتی ساده‌تر:

هر اقدامی در حوزه کسب و کار چه خوب، چه بد به توسعه یا سقوط برند شما کمک خواهد نمود. ارزش افزوده‌ای که حاصل از استراتژی برند شماست، منافع بیشتر و بهتری را با حرکت بی‌خطرتر برایتان به ارمغان خواهد آورد. شاید بارزترین مثال از این حیث محصولات، کوکاکولاست. ارزش ویژه‌ای که این برند از استراتژی مداوم برند خود به‌دست آورده، این محصول را به رهبر بازار تبدیل نموده و مشتریان حاضرند مبالغ بیشتری را در قبال به‌دست آوردن محصول این کارخانه بپردازند.

در این برندها ارزش افزوده را با چاشنی احساسی به‌صورت مداوم در معرض استفاده مردم قرار می‌دهند و نتیجه این تداوم چیزی جز وفاداری مشتریان به برند نخواهد بود. مثالی دیگر از درگیری احساسی مصرف‌کننده را می‌توان در محصولات نایک و آمیختگی این محصولات با ستارگان ورزشی دید. صاحبان این برند احساس موفق و ستاره بودن را از طریق محصولات نایک انتقال می‌دهند، که این انتقال چیزی جز ستاره بودن با پیش‌شرط مصرف محصولات نایک نخواهد بود.

اینکه کسب و کار برند شما در طول مسیر فعالیت نشانگر یا معرف چه محصولاتی است، کار آسانی نیست! از طرفی طی کردن این مسیر با اجرای استراتژی‌های برندینگ زمان‌بر می‌باشد.

 

حداقل نیازمندی روشن شدن و قرار گرفتن در مسیر بازاریابی و برندینگ پاسخگویی به سؤالات ذیل می‌باشد:

  1. مأموریت کسب و کار شما چیست؟ (در مقالات آتی بیشتر در مورد مأموریت و چشم‌انداز صحبت خواهیم نمود)
  2. مزایا و امکانات محصولات و خدمات شما چیست؟
  3. مشتریان چه انتظاراتی از برند یا کسب و کار شما دارند؟
  4. کیفیت محصولات و خدمات شما در چه سطحی به‌دست مشتریان می‌رسد؟

در جمع‌آوری و پاسخ به این پرسش‌ها تحقیقاتی که به عمل می‌آورید، مراقب اعمال نفوذ عقاید خود باشید. از ورود و تأثیر عقاید خود بر روی نتایج جلوگیری نمایید. به این اشتباه نیفتید که خواسته‌های شما خواسته‌های مشتریان است.

در ادامه پیشنهادهایی جهت انتشار و اطلاع‌رسانی مشتریان از برند شمارا ارائه می‌نماییم:

۱- طراحی لوگو و استفاده آن در تمام رسانه‌های کسب و کارتان

۲- تدوین پیام و هدف کسب و کارتان

مطمئن شوید که تمام کارکنان از ویژگی‌های برند شما مانند اهداف، چشم‌انداز، مأموریت ها و… مطلع هستند.

 

۳- انتشار کامل برند در تمام جنبه‌های تجارت

همان‌طور که گفته شد تمام حرکات شما نشانگر و مرتبط با برند شماست. حتی پاسخگویی به تلفن، نحوه پوشش تیم فروش در مذاکرات تجاری، ساختار ایمیل و… .

 

۴- توسعه شعار سازمانی

شعاری تدوین کنید که مختصر، قابل‌یادآوری، معنی‌دار بوده و جوهره و ذات کسب و کارتان را به خوبی نشان دهد.

 

۵- تدوین چارچوب‌ها و قالب‌هایی استاندارد برای برند

برای برندتان چهارچوب هایی در ابزارهای بازاریابی ، رنگ سازمانی، طراحی لوگو و… تعیین کنید. قواعدی که نمی‌توان از روی بی‌برنامگی و پراکنده دنبال نمود. بلکه نیازمند ساختارها و چارچوب‌های نظام‌مند و مداوم می‌باشد.

 

۶- تعهد به برند

مطمئن باشید هیچ مشتری به کسب و کار شما بازگشت نخواهد داشت یا شمارا به دیگران معرفی نخواهد کرد درصورتی‌که به تعهدات برند خود پایبند نباشید.

 

۷- تداوم و استواری در چارچوب‌های برند

تمام موارد بالا بدون در نظر گرفتن این مورد اثربخش نخواهند بود. نیازی به تأکید نیست که عدم مقاومت و پایداری شما در مقابل ناهنجاری‌ها، ناهمگونی‌های بازار و وسوسه‌های نتایج کوتاه مدت نمی‌تواند حتی شمارا در مسیر دست‌یابی به برند قدرتمند حفظ کند چه برسد به حصول آن!

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منبع: مدیرنو

بازاریابی پیشرو

در این مقاله به ۵ قانون طلایی که در بازاریابی…

بازاریابی حرفه‌ ای

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به دانستنی‌های جالب از…

بازاریابی و فروش استارتاپ ها

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به ۹ نکته مهم…

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ژئومارکتینگ یا بازاریابی…

سلاح پنهان بازاریابی و فروش

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به اینکه سلاح پنهان…